رتبه بندی بانکها عاملی برای نظم سیستم بانکی

شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲:۲۲
کدخبر:۲۲۶۸۳

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برای نظام مندکردن سیستم بانکی رتبه بندی آنها ضروری است گفت: چرا که رتبه بندی بانکها بر عملکرد آنها تأثیر مستقیم دارد.
 
ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درخصوص رتبه بندی بانکها گفت: برای نظام مند کردن سیستم بانکی رتبه بندی آنها ضروری است.
 
وی افزود: در حال حاضر از یک سیستم رتبه بندی در بانکها بصورت حسابرسی داخلی پیروی می کنیم اما این موضوع از لحاظ اعتباردهی و اعتبار بندی در سیستم بانکی هنوز اجرایی نشده است.
 
شاه ویسی همچنین تصریح کرد: برای مشتریان، سپرده گذاران و فعالان اقتصادی باید مشخص شود که کدام بانک با چه ظرفیت و قابلیتی درحال فعالیت است تا تصمیم گیری برای آنها در خصوص وارد شدن به سیستم بانکی به راحتی و سهولت امکان پذیر باشد.
 
وی ادامه داد: متأسفانه شفافیت اطلاع رسانی در این خصوص بصورت رسمی و بیرونی وجود ندارد و این موضوع سبب شده تا رقابت بین سیستم بانکی کاهش یابد.
 
این کارشناس اقتصادی همچنین تأکید کرد: ضرورت هایی که بانکداری دولتی بوجود آورده چه بسا استاندارسازی ها را زیاد ضروری نمی داند اما در بانکداری خصوصی بدلیل وجود نرخ بهره وری و تعمیم قابلیت بانکداری مدرن مبتنی بر فن آوری های نوین می توانند رابطه با مشتریان را تحکیم بخشند.
 
 وی در پایان اظهار داشت: رتبه بندی بانکها بر عملکرد آنها تأثیر بسزایی دارد و این موضوع در بانکهای دولتی و خصوصی بدلیل وجود آمره ها و باید و نباید های موجود متفاوت است.