دولت در حال شناسایی دهک‌های نیازمند مسکن

دوشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷:۲۰
کدخبر:۲۲۴۳

سید محمد پژمان - رییس سازمان ملی زمین و مسکن - در نشست خبری در که چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی برگزار شد، در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر جزئیات طرح مسکن اجتماعی اظهار کرد: به زودی برنامه‌هایی در قالب سیاست‌های پنج ساله ارائه می‌شود تا مشخص شود سال آینده باید چه تعداد واحد مسکونی در قالب طرح مسکن اجتماعی در نظر گرفته شود.

وی افزود: در حال حاضر سازمان ملی زمین و مسکن و دولت در حال شناسایی دهک‌های نیازمند مسکن هستند.پژمان با اشاره به این‌که 30 درصد از اقتصاد کشور به مسکن مربوط می‌شود، گفت: دولت باید برای این بخش مهم اقتصادی برنامه داشته باشد و این برنامه نه تنها برای اقشار کم‌درآمد بلکه باید برای همه بخش‌های اقتصادی باشد.

هدف، تامین مسکن برای افراد کم‌درآمد است

به گفته‌ رییس سازمان ملی زمین و مسکن اصل موضوع تامین مسکن از سوی دولت برای افراد کم‌درآمد است که در حال حاضر در حال مطالعه‌ طرح جامع مسکن هستیم.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح جامع مسکن که در سال 83 و 84 تدوین اما نهایی نشد، گفت: در این طرح کمبود‌هایی همچون مسکن روستایی و بافت فرسوده نیز درنظر گرفته شده است.وی افزود: در این طرح جامع کلیات مسکن باقی ماند و برنامه‌ای اجرایی نشد.

دهک‌های مختلف برای خانه‌دار شدن شناسایی می‌شوند
پژمان تاکید کرد: باید دهک‌های مختلف اجتماعی برای حمایت از خانه‌دار شدن شناسایی شوند.

رویکرد دولت حل مشکل مسکن 3 گروه متفاوت جامعه است

رییس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به دهک‌های مختلف نیازمند مسکن گفت: براساس مطالعات اقتصادی، حدود 30 درصد جامعه در دهک‌های هشت، 9 و 10 هستند. هم‌چنین حدود 20 تا 25 درصد از مردم در دهک‌های یک و دو و بخشی در دهک‌های سوم هستند.وی افزود: حدود 50 درصد از متقاضیان مسکن در طبقه میانی قرار دارند که رویکرد دولت و سازمان ملی زمین و مسکن، حل مشکل سه گروه متفاوت مسکن است.

تامین زمین و تسهیلات ارزان‌قیمت برای دهک‌های کم درآمد

پژمان افزود: تامین زمین و تسهیلات ارزان‌قیمت به دهک‌های کم درآمد تعلق می‌گیرد. هم‌چنین در نظر داریم در جهت کیفی‌سازی واحد‌های مسکونی شرایطی فراهم کنیم.به گفته رییس سازمان ملی زمین و مسکن باید شرایطی برای امکان پرداخت اقساط تسهیلات در نظر گرفته شده نیز فراهم شود.وی اظهار کرد: دهک‌های پایین جامعه برای امرار معاش نیازمند کمک و پوشش نهادهای اداری هستند که دولت باید وارد عرضه‌ زمین رایگان و تسهیلات ارزان‌ قیمت برای این گروه‌ها شود.

هزینه ساخت و ساز در اختیار بازار است؛ نه دولت

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: میانگین متراژ مسکن مهر 90 متر است که باید در مسکن اجتماعی، نوع ساخت و این موارد نیز رعایت شود.رییس سازمان ملی زمین و مسکن درباره‌ قیمت تمام شده واحد‌های مسکونی مهر و افزایش قیمت‌ها گفت: هزینه‌ ساخت و قیمت‌ها در اختیار بازار است؛ نه دولت و در مدت اخیر با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد‌ها، قیمت‌ها کمی افزایش یافت.

شناسایی 215 میلیون مترمربع زمین‌ تصرف شده

پژمان درباره‌ موضوع زمین‌خواری و رفع تصرف زمین‌ها گفت: تاکنون 215 میلیون مترمربع از اراضی شناسایی شده که سازمان ملی زمین و مسکن توانسته 194 میلیون مترمربع از این اراضی را که با طرح ادعای واهی زمین‌ها را تصرف کرده بودند، سند آنها را دریافت کند.

وی اظهار کرد: کار اصلی سازمان ملی زمین و مسکن محدوده شهرها و حریم آنهاست. هم‌چنین محدوده‌ کار این سازمان اراضی دولت است نه دارایی‌های آن.رییس سازمان ملی زمین و مسکن افزود: از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده طی چند سال اخیر ساخت مسکن مهر بوده که بالغ بر دو میلیون و 150 هزار واحد مسکونی متعلق به این طرح است.به گفته‌ پژمان مسکن مهر دو بخش عمده دارد که یکی به صورت منابع مالی و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و دیگری به صورت زمین‌های اجاره 99 ساله بوده است.

افتتاح هفتگی واحدهای مسکن مهر

وی اعلام کرد: 50 درصد واحد‌های مسکونی مهر آماده‌ شدند که در شهرهای بالای 25 هزار نفر یک میلیون و 245 هزار و 721 واحد در دستور کار بود.به گفته رییس سازمان ملی زمین و مسکن از این تعداد 351 هزار واحد مالکیت داشتند و مابقی به صورت قرار‌داد‌های سه جانبه بودند.پژمان افزود: از میان 729 هزار واحد آماده‌ شده 624 هزار واحد قطعی و 124 هزار واحد آماده‌ افتتاح است که مقرر شده هر هفته افتتاح و به متقاضیان تحویل داده شوند.