چند درصد کارت های بازرگانی مورد سوء استفاده قرار می گیرند؟

یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۳۰
کدخبر:۲۱۵۶۸

رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است کمتر از یک درصد کارت های بازرگانی مورد سوء استفاده صورت می گیرد که در برابر حجم بالای قاچاق و تجارت غیرقانونی مقدار قابل توجهی نیست.

محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: شرایط بازرگانی در دنیا به خوبی تعریف شده است و تجار و بازرگانان کشورمان نیز نمی توانند جدای از آنچه در دنیا اتفاق می افتد عمل کنند.

وی در ادامه افزود: کشورهای متعدد در طول سال های گذشته به این جمع بندی رسیده اند که عضویت فراگیر در اتاق بازرگانی داشته باشند و فعالان اقتصادی در محلی ثبت نام کنند و مسائل و مطالبات خود را در یک نهاد پیگیری کنند.

جلال پور در خصوص لزوم حذف کارت بازرگانی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای همسایه کسانی که در فعالیت اقتصادی تولیدی و تجارتی حضور دارند در اتاق های مربوطه عضو هستند و بر اساس عضویت و تشکل های مربوطه کار صادرات انجام می دهند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان بیان کرد: نمی توان تمام مشکلات و مسائل موجود را به کارت ها نسبت داد، ضمن این که باید دقت جدی در صدور کارت ها داشته باشیم و امیدواریم مجلس دهم در بحث قانون تجارت با نگاهی نو این مسائل را دنبال کند.


حذف کارت بازرگانی باید موجب رونق در بازار و تسهیل امور گردد

کیوان کاشفی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کارت بازرگانی یک مجوز دولتی است که بر اساس آن افراد دارای کارت اجازه صادرات و واردات را خواهند داشت، اما دارا بودن این کارت دلیل بر فعالیت و عضویت در اتاق بازرگانی نیست.

وی نظر خود را در خصوص حذف کارت بازرگانی این  چنین بیان کرد: اگر حذف کارت بازرگانی موجب رونق در بازار و تسهیل امور گردد این امر کار درستی است اما برای حذف آن کارهای مقدماتی و زیر ساختی نیز باید صورت پذیرد.

کاشفی در پایان به ملزومات حذف کارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: با هماهنگ کردن برخی دستگاه ها می توان شرایط را برای حذف کارت بازرگانی فراهم نمود، گمرک و اداره امور مالیاتی باید برخی زیرساخت های خود را فراهم کنند و در این شرایط به طور خودکار دیگر نیازی به کارت بازرگانی نیست.