موفقیت‌های عجیب بابک زنجانی از زبان یک عضو اتاق بازرگانی

سه شنبه، ۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳:۴۷
کدخبر:۲۰۹۱۷

به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران، جابه‌جایی حدود سه و نیم برابر درآمد نفتی سالانه ایران یکی از اقدامات پولی عجیب بابک زنجانی بوده است.

در حالی که طبق گفته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، میزان درآمدهای نفتی ایران در سال ۹۴ به میزان ۲۴ میلیارد دلار بوده است، به گفته سید حمید حسینی، بابک زنجانی ۸۰ میلیارد دلار یعنی حدود سه و نیم برابر درآمد سالانه ایران پول جابه‌جا کرده است.

سید‌حمید حسینی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: بابک زنجانی در بسیاری موارد عملکرد خوبی داشت که نمی‌توان منکر آن شد. بر اساس شنیده‌ها او ۱۶، ۱۷ میلیارد دلار پول برای کشور جابه‌جا کرده و بعضاً تا ۸۰ میلیارد دلار هم اعلام شده است.

حسینی در ادامه درباره بابک زنجانی گفت: او برای بانک‌هایی مثل ملت و مسکن اقدام به نقل و انتقال پول به صورتی موفقیت‌آمیز کرد و شاید همین باعث شد او مورد پذیرش قرار گیرد و در نهایت به او محموله تحویل دهند. برخی بر همین اساس تصور کردند که او توانایی فروش نفت را هم دارد و شاید حتی او را تشویق کردند که به عرصه تجارت فرآورده‌های نفتی وارد شود.

او افزود: درباره نیت واقعی او نمی‌توان قضاوتی کرد، ولی این امکان وجود دارد که او نقل و انتقال پول را انجام داده باشد تا از روابط و بستر ایجادشده برای ورود به عرصه صادرات نفت بهره بگیرد. بر همین اساس می‌توان گفت کار او در نقل و انتقال پول نسبتاً موفق و شاید حتی قابل تقدیر بوده است، اما در زمینه نفت این گونه نبود و باید پاسخگوی مراجع ذی‌صلاح باشد. اگر طبق توافق باید کارمزدی بابت نقل و انتقال پول به او پرداخت می‌شد، نباید حق او تضییع شود و در عین حال زنجانی باید بابت ورود به عرصه صادرات نفت و اقداماتی که انجام داد به دادگاه پاسخ دهد.