گوگل موظف به پرداخت 172 میلیون یورو مالیات معوقه شد

دوشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳:۴۷
کدخبر:۱۹۱۴۳

تحقیق نهادهای مالیاتی بریتانیا نشان داده‌اند که گوگل سال‌های متمادی بسیار کمتر از آنچه باید در این کشور مالیات پرداخت کرده است. حال این کمپانی طی یک توافق که مخالفانی را هم داشته، باید مالیات معوقه را پرداخت کند.
 
کمپانی گوگل مجبور به پرداخت 130 میلیون پوند (172 میلیون یورو) مالیات معوقه به بریتانیا شده است. طبق توافقی میان این کمپانی و اداره مالیات بریتانیا، گوگل همچنین باید از این پس مالیات بیشتری در بریتانیا پرداخت کند. تحقیقات شش ساله اداره مالیات بریتانیا نشان داده‌اند که گوگل از سال 2005 مالیاتی کمتر از آنگه باید در این کشور پرداخت کرده است.

در سال 2013 پس از آنکه خبرگزاری رویترز گزارش داد گوگل صدها کارمند در انگلیس دارد، این موضوع به صحن پارلمان این کشور و طرح سئوال نمایندگان کشیده شد. گوگل تا پیش از آن ادعا کرده بود که کارمندی در انگلیس ندارد.طرح این مسئله موجب شد تا مقر اصلی گوگل در اروپا که در ایرلند قرار دارد، زیر ذره‌بین نهادهای مالیاتی برود.در ایرلند میزان مالیات بسیار کمتر از کشورهای دیگر اروپا از جمله انگلیس است و همین امر نیز دلیل گزینش دوبلین از سوی گوگل به عنوان مقر این کمپانی در اروپا بوده است. کمپانی‌ها در ایرلند موظف به پرداخت 12.5 درصد از سودشان به عنوان مالیات هستند.

افزون بر گوگل کمپانی‌های نام‌دار دیگر نظیر فیس‌بوک، آمازون و استارباکس نیز دفاتر اصلی خود در اروپا را در شهر دوبلین تأسیس کرده‌اند.جرج آزبورن، وزیر دارایی بریتانیا با انتشار پیامی در توییتر توافق مالیاتی با گوگل را "یک پیروزی برای همه" خواند. او ابراز امیدواری کرد که دیگر کمپانی‌ها نیز سهم خود از مالیات معوقه‌شان را بپردازند.

با این حال این توافق مخالفانی را هم در میان احزاب مخالف دولت داشته است. جان مک‌دانل، سخنگوی اقتصادی حزب کارگر بریتانیا این توافق را "مضحک" دانسته‌و آن را "توافقی ناعادلانه" نسبت به مالیات‌دهندگان خواند.به گفته وی گوگل نسبت به سودی چندین میلیارد دلاری‌اش باید مالیاتی به مراتب بیشتر از آنچه توافق شده، پرداخت کند. مک‌دانل خواستار تحقیق در مورد جزئیات توافق صورت گرفته با گوگل شده است.

گوگل و دیگر کمپانی‌های سرشناسی که در ایرلند مستقر هستند، سال‌هاست که با اتهام پرداخت مالیاتی کمتر از حد واقعی روبرو هستند.

در گذشته گزارش‌هایی در مورد توافق‌های مالیاتی غیرقانونی این کمپانی‌ها با نهادهای مالیاتی منتشر شده‌اند.کمیسیون اتحادیه اروپا برای نمونه هم اینک در حال بررسی مدل‌های مالیاتی کمپانی‌های اپل، استارباکس و خودروسازی "فیات" است.قاره اروپا پس از آمریکا دومین بازار بزرگ سودآور برای گوگل به شمار می‌رود. نهادهای بریتانیایی می‌گویند که اهمیت بازار فروش نیز باید در میزان مالیات پرداختی نقش بازی کند، از همین رو نیز گوگل باید مالیاتی را پرداخت کند که مطابق با اهمیت بازار اروپا برای این کمپانی باشد.