قیمت‌های نجومی انار با وجود افزایش تولید

دوشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱:۳۱
کدخبر:۱۷۴۳

مجتبی شادلو اظهار کرد:‌ برداشت انار که از دو ماه پیش آغاز شده اکنون در اوج برداشت است و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

وی افزود:‌ استان‌ها و مناطق نیمه گرمسیری کشور تولیدکننده انار هستند که می‌توان به مرکزی، یزد، فارس، خراسان جنوبی، اصفهان و سپس تهران اشاره کرد.رییس اتحادیه باغداران ادامه داد: در حال حاضر قیمت خرید هر کیلوگرم انار از باغداران 1000 تا 1500 تومان است که این محصول در مراکز عمده فروشی کیلویی 1000 تا 3000 تومان فروخته می‌شود.

شادلو گفت: برخی علیرغم این که می‌توانند دو تا 10 درصد قیمت محصول خود را در بسته‌بندی‌های خرد و خاص افزایش دهند اما این محصول بعضا تا 5000 تومان نیز قیمت می خورد که غیر منطقی است.

مدیریت ناکارآمد بازار و قیمت‌های نجومی

وی تاکید کرد: نبود مدیریت علمی و کارآمد بازار در کشور و پایتخت و زنجیره نامناسب تولید باعث شده قیمت محصولات کشاورزی مانند انار به صورت غیر منطقی افزایش یابد چراکه باید زنجیره تولید را قبل، حین و بعد از تولید در نظر گرفت تا بتوان مدیریت صحیحی بر بازار محصولات کشاورزی اعمال کرد.

رییس اتحادیه باغداران اظهار کرد: در حال حاضر بهترین واریته انار معروف به گلوباریک است که نقطه اتصالی تاج انار به میوه بسیار باریک بوده و رنگ پوست آن نیز یک دست و قرمز است.

شادلو افزود: این نوع انار یکی از بهترین انواع انار است که ضمن طعم مناسب و دانه‌بندی درشت یکی از کیفی‌ترین انواع این میوه در ایران به شمار می‌رود. سالانه یک و نیم میلیون تن انار در دنیا تولید می‌شود که ایران در سال گذشته با تولید بیش از 600 هزار تن اولین تولیدکننده و هندوستان نیز دومین تولیدکننده این محصول پاییزه بود.