راهکاری که مانع افزایش قیمت خودرو می‌شود

یکشنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸:۲۰
کدخبر:۱۷۲۷

برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما شب گذشته با حضور دو میهمان شامل رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس و دبیر انجمن خودروسازان ایران برگزار شد که در آن برنامه وضعیت قیمت خودرو بررسی شد.

در این برنامه تلویزیونی نماینده دولتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور نداشت.

در این برنامه تلاش شد تاثیر ارز آزاد روی قیمت خودرو و انحصار در صنعت خودرو و تقاضای جدید افزایش ۳۰ درصدی خودروسازان پاسخی داده شود.حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس گفت: با وضعیت فعلی ساختار خودرو که نه کاملاً دولتی و نه کاملاً خصوصی است، همیشه بحث قیمت‌ها وجود دارد.وی افزود: براساس قانون تا زمانی که صنعت خودرو رقابتی و خصوصی نیست و انحصار بر آن حاکم است، دولت قیمت‌گذاری را انجام خواهد داد.

به گفته فولادگر هنوز ۳۷ درصد سهام یکی از شرکت‌های خودرو و ۱۷ درصد سهام شرکت دیگر دولتی است و سایت‌های خارجی هم که وجود دارد، همه اینها نشانگر این است که شرایط برای آزاد‌سازی قیمت نیز مناسب نیست و قیمت‌گذاری باید توسط دولت انجام شود.وی در واکنش به نظر خودروسازان به افزایش قیمت، گفت: این مطلب درستی نیست که همواره ضرر و زیان را باید با افزایش قیمت جبران کرد، بخش زیادی از ضرر و زیان خودروسازان به دلیل کاهش تولید است که به یک سوم رسیده است، بنابراین در صورتی که تولید بالا رود بخش زیادی از این ضرر و زیان جبران خواهد شد.

فولادگر افزود: از آنجایی که نرخ ارز کمتر از معیار مبادله‌ای نخواهد بود، قیمت خودرو هم از این میزان پایین نمی‌آید و شرایط فعلی کشور اجازه کاهش قیمت خودرو را نخواهد داد.عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: اما خودروسازان باید ساختار صنعت را اصلاح کنند و با افزایش تولید و بهره‌وری، قیمت تمام شده را پایین بیاورند و به فکر افزایش قیمت نباشند.

وی گفت: سالهاست که تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس برای بررسی بهره‌وری مطرح است. الان صنعت خودرو حداقل وضعیت شبه انحصاری را دارد و اگر به دنبال آزاد‌سازی قیمت هستیم، باید این انحصار شکسته شود.فولادگر با بیان اینکه وضعیت کنونی برای آزادسازی قیمت مناسب نیست، گفت: باید ساختار تولید عوض شود، کیفیت خودرو بالا رود و اجازه واردات نیز داده شود و مطابق سیاستهای اصل ۴۴ بخش‌های دولتی خودروسازی‌ها واگذار شود و در این زمان است که می‌تواند قیمت را بازار تعیین کند، اما در شرایط فعلی قیمت‌گذاری همچنان با دولت است.

نماینده اصفهان تاکید کرد: البته تا رسیدن صنعت خودرو به وضعیت مطلوب، دولت باید از آن حمایت کند و در کنار آن نظارت و انتظارات هم داشته باشد.

فولادگر با بیان اینکه مردم حق دارند به ازای پولی که پرداخت می‌کنند، خودروی کیفی دریافت کنند، گفت: اگر مردم ۳۰میلیون تومان برای خرید خودرو در داخل کشور هزینه می‌کنند، به ازای دلاری آن که ۱۰ هزار دلار است، خودروی بسیار مطلوبی را در خارج می‌توانند خریداری کنند و این تفاوت کیفی تولید را نشان می‌دهد.در ادامه این برنامه تلویزیونی فولادگر معتقد بود، رویه قیمت‌گذاری خودرو باید توسط شورای رقابت انجام و توسط خودروسازان قیمت گذاری شود و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان نیز بر آن نظارت داشته باشد.

سوال نظرسنجی برنامه نگاه یک که با عنوان «به نظر شما قیمت‌گذاری خودرو باید توسط چه مرجعی انجام پذیرد» مطرح شد و پاسخ مخاطبان شورای رقابت ۴۸.۵ درصد، صنعت ۲۳.۶ درصد، بازار ۲۰.۳۰ و خودروسازان ۷.۶ دهم درصد رای آورد.