تعلل شهرداری در شفاف‌سازی امور تبليغاتی

شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳:۱۴
کدخبر:۱۶۱۸۶

نحوه واگذاری بيلبوردهای تبليغاتی و قيمت‌های تمام‌شده آن يكي از موضوعاتی است كه در شورای چهارم بيش از هميشه مورد كنكاش اعضای شورا قرار گرفت. محمدمهدي تندگويان يكي از اعضايي بود كه بارها با طرح تذكرات در صحن علني شورا از سازمان زيباسازي شهر تهران خواست تا سامانه‌يي را براي شفاف‌سازي اطلاعاتي كه درخصوص نحوه مالكيت و قيمت‌هاي تمام‌ شده آن وجود دارد، راه‌اندازي كنند و در دسترس شورا قرار دهند. اگرچه اكنون سازمان زيباسازي اين سامانه را طراحي كرده، اما هنوز دسترسي آن دچار ترديد است و آنگونه كه معاون فني سازمان زيبا‌سازي شهرداري تهران به خبرنگار «تعادل» مي‌گويد: اين نرم‌افزار به لحاظ امنيتي داراي پيچيدگي‌هايي است كه امكان دسترسي آن را براي اعضاي شورا مشكل مي‌كند.

به گزارش تعادل، به دنبال برگزاري چهارمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران موضوع بيلبوردهاي تبليغاتي سر خط خبرها قرار گرفت؛ خبرهايي كه بر مالكيت افراد خاص خبر مي‌داد تا جايي كه فاطمه دانشور، عضو اصلاح‌طلب شورا اعلام كرد كه علت راي يكي از اعضاي شورا «قرارداد برادرانش در پيمانكاري تابلوهاي تبليغاتي در شهرداري» بوده است. همين موضوع حساسيت اعضاي شورا را برانگيخت بدون آنكه اشاره دقيقي به مصداق تخلفات شود. محمدمهدي تندگويان، عضو اصلاح‌طلب شورا در اين‌باره به «تعادل» مي‌گويد: طي 2سال گذشته به دليل تخلفاتي كه درحوزه واگذاري اين تابلوها از آن صحبت شده است، در شورا موضوع ساماندهي تابلوهاي تبليغاتي را مطرح كرديم و از شهرداري خواستيم نرم‌افزار اطلاعات نحوه مالكيت، شركت‌هاي طرف قرارداد، تعداد تابلوهاي تبليغاتي، مدل تبليغات، زمان و قيمت تمام‌شده را راه‌اندازي كند و براي رصد در دسترس اعضاي شورا قرار دهد تا هر زمان كه لازم بود، بتوانيم به اطلاعات دسترسي داشته باشيم اما سازمان زيباسازي هنوز اين سامانه را دراختيار شورا قرار نداده است. البته اطلاع داريم كه اين سامانه راه‌اندازي شده و حتي تمامي اطلاعاتي كه مورد نظر شورا بود در آن رعايت شده است اما سازمان زيباسازي آن را در دسترس قرار نمي‌دهد.

او با اشاره به لزوم شفاف‌سازي در نحوه واگذاري بيلبوردهاي تبليغاتي ادامه مي‌دهد: طبق قوانين و اصولي كه واگذاري تابلوها ازسوي شركت‌هاي واسطه وجود دارد، اين تابلوها بايد با تعداد مشخص و ظرف مدت 2ماه به درخواست‌كنندگان واگذار شود اما متاسفانه گزارش‌هايي داريم كه نشان مي‌دهد اين موارد رعايت نمي‌شود. همچنين شهرداري تهران از قديم قراردادهايي دارد به‌طوري كه تعداد بسيار زيادي از اين تابلوها قبلا طبق قراردادهاي بلندمدت به اشخاص و شركت‌ها واگذار شده‌اند. اينها موضوعاتي است كه براي ما مطرح است تا زماني كه سامانه نباشد و شفاف نباشد ما هم نمي‌توانيم ورود كنيم. گزارش رانت و تخلفاتي در اين باره داريم اما تا سامانه نباشد، نمي‌توانيم به آن ورود جدي داشته باشيم.

هادي صادقي، معاون فني سازمان زيبا‌سازي شهرداري تهران هم تاييد مي‌كند كه سامانه تابلوهاي تبليغاتي چند ماهي است كه آماده است اما ابلاغ آن اما و اگرهايي دارد. او مي‌گويد: از همان زماني كه نمايندگان شوراي شهر بحث شفاف‌سازي تابلوهاي شهري را مطرح كردند، سازمان براي راه‌اندازي اين سيستم اقدام كرد و حتي اين موضوع را به شورا هم گزارش داديم. اكنون نيز سامانه به اتمام رسيده است اما از لحاظ امنيتي و دسترسي پيچيدگي‌هايي دارد. اعضاي شورا و به خصوص آقاي تندگويان حساسيت دارند كه تمامي اطلاعات قيمتي و مالكيت سازه در سامانه لحاظ شود درحالي كه اين اطلاعات بين سازمان و شركت‌ها كاملا محرمانه و جزو اسرار مشتري است. او معتقد است كه اگر اين سامانه راه‌اندازي شود و قيمت‌هاي تمام‌شده در آن در دسترس قرار گيرد، انعطاف‌پذيري بازاريابي براي شركت‌هاي تبليغاتي از بين مي‌رود. صادقي مي‌گويد: اگر در بازار قيمت‌هاي تمام‌شده را بدانند ديگر جاي چانه‌زني باقي نمي‌ماند.

اين سخنان درشرايطي است كه صرف اعلام در دسترس قرارگرفتن اطلاعات براي اعضاي شورا قرار نيست عموم مردم درجريان جزييات قيمت‌ها قرار گيرند و اعضاي شورا تنها تخلفاتي كه در اين حوزه وجود دارد را در جلسات شورا مطرح خواهند كرد.

البته معاون فني سازمان زيبا‌سازي شهرداري تهران از احتمال در دسترس قرارگرفتن اين سامانه براي اعضاي شوراي شهر طي 15روز آينده خبر داد و گفت: پيش‌تر به اعضاي شورا اعلام كرديم كه سامانه آماده است و شورا مي‌تواند نماينده خود را براي بازديد از سامانه در داخل سازمان به ما معرفي كند اما شورا دوباره درخواست كرد كه اطلاعات بايد روي شبكه در دسترس قرار گيرد.


تخلفات تبليغاتي در كميسيون خدمات شهري

محمد حقاني، عضو كميسيون محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر نيز موضوع واگذاري تابلوها را مطرح مي‌كند و به «تعادل» مي‌گويد: واگذاري تابلوهاي تبليغات شهري با توجه به اختياراتي كه هيات‌مديره سازمان زيباسازي در ارائه آيين‌نامه‌هاي داخلي و مصوبات دارد، انجام مي‌شود. اما طبق قانون شركت‌هايي كه اين تابلوهاي تبليغاتي را خريداري مي‌كنند بايد از طريق فراخوان عمومي در مناقصه و مزايده شركت كنند و بعد از آن نتيجه در هيات‌مديره مطرح شود اما اطلاع داريم كه اغلب، اين فراخوان عمومي انجام نمي‌شود و اين موارد پيشنهاد، در هيات‌مديره تصويب و به افراد خاصي امتيازهايي داده مي‌شود درحالي كه اگر معاملات بيشتر از سقف مشخصي باشد، بايد در مجمع مطرح شود. او با تاكيد بر اينكه كميسيون خدمات شهري با توجه به اختياراتي كه دارد مي‌تواند اين موضوع را پيگيري كند، ادامه مي‌دهد: امروزه با توجه به امكاناتي كه فناوري‌هاي روز مي‌دهد اين شرايط براي شهرداري وجود دارد كه اطلاعات اين‌چنيني را دراختيار اعضاي شورا و حتي عموم مردم قرار دهد. حقاني مي‌افزايد: در كميسيون خدمات شهري هم گزارش تخلفاتي در اين زمينه مطرح شده است كه درصدد هستيم تا پس از بررسي گزارش آن را در شورا ارائه دهيم.

البته معاون فني سازمان زيبا‌سازي شهرداري تهران موضوع واگذاري را قبول ندارد. او با انتقاد از كساني كه مطرح مي‌كنند واگذاري‌ها بدون اعلام عمومي و مزايده انجام مي‌شود، مي‌گويد: چه كسي اين موارد را اعلام كرده است؟ اگر اعضاي شورا گزارشي دارند آن را به مراجع قانوني ارائه دهند. اين تابلو‌ها براساس اعلام عمومي، مزايده‌ها و رتبه‌بندي به شركت‌ها واگذار مي‌شود قوانين به قدري سختگيرانه است كه حتي شركت‌هاي بدهكار از رده واگذاري خارج مي‌شود. اطمينان مي‌دهم‌ اكنون كل سازه‌هايي كه در تهران وجود دارد از طريق مزايده با حضور شركت‌كنندگان واگذار شده است.

با اين حال محمد سالاري، رييس كميسيون معماري و شهرسازي هم در اين باره «تعادل» مي‌گويد: هر از چند گاهي نگراني‌هايي در اين باره شنيده مي‌شود اما نمي‌دانم تا چه ميزان درست است. اما وقت آن رسيده كه به اين موضوع ورود كنيم تا مشخص شود سازمان زيباسازي برچه اساسي تابلوهاي تبليغاتي را واگذار مي‌كند.


شهرداري دخالت نكند

براساس آنچه بارها به آن تاكيد شده است شهرداري تهران بايد به سمت افزايش درآمدهاي پايدار شهري برود به اين ترتيب يكي از موضوع‌هايي كه درباره تابلوهاي شهري مطرح مي‌شود، اين است كه شهرداري به جاي فروش، اجاره و واگذاري تابلوهاي تبليغاتي را برعهده گيرد تا سود بيشتري عايد مجموعه شهري شود اما محمد مهدي تندگويان اين موضوع را رد مي‌كند و مي‌گويد: واگذاري تابلوهاي تبليغاتي به بخش خصوصي از مرحله طراحي بازاريابي، توليد و نصب مشكلي ندارد. در واقع مخالف اين هستم كه شهرداري تهران به اين موضوع‌ها ورود كند ضمن اينكه از طريق واگذاري به شركت‌ها سود خوبي به شهرداري مي‌رسد تنها لازم است كه تابلوها ساماندهي شوند تا امكان رانت‌خواري در آن نباشد در اين صورت هيچ اعتراضي وجود ندارد.