توضیحات ظریف درباره ماجرای دست دادن با اوباما

جمعه، ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴:۴۷
کدخبر:۱۶۱۰۱

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با یک نشریه آمریکایی در خصوص آخرین ماجرای رسانه‌ای در خصوص روابط ایران و آمریکا یعنی دست دادن «اتفاقی» خود با باراک اوباما در راهروهای سازمان ملل و تحولات سوریه سخن گفت.

خبرنگار ابتدا به داستان دست دادن پرداخت و پرسید: «آیا می دانستید اوباما می‌آید و با شما دست می‌دهد؟»

ظریف پاسخ داد: «نه، این برای رئیس یک نظام معمول نیست که برای دست دادن با یک وزیر خارجی، برنامه‌ریزی کند. اوباما دو ساعت قبل از آن در مجمع عمومی سخنرانی کرده بود و من انتظار نداشتم ببینم که وی به سالن عمومی سازمان بازگردد.»

وزیر خارجه ایران در خصوص جزئیات این ماجرا باز هم سخن گفت و ادامه داد: «در حال بیرون رفتن بودم که به دلیلی که از آن اطلاع ندارم، اوباما وارد سالن مجمع عمومی شد و ما اتفاقا با هم روبرو شدیم، چه این صحبت مرا ضبط کنید و چه نه، باز هم می‌گویم که این یک تصادف بود.»

خبرنگار پرسید که آیا این کار برای شما در خانه (ایران) هزینه خواهد داشت؟

محمدجواد ظریف پاسخ داد: «هزینه داشته، البته من هر کاری که بکنم برایم در ایران هزینه خواهد داشت، پس چیز جدیدی واقع نشده است.»

خبرنگار در ادامه محور سوالات را که اوباما-ظریف بود به اوباما-روحانی تغییر داد و پرسید: «چرا رئیس‌جمهور روحانی مایل به دیدار با پرزیدنت اوباما نیست؟ مقامات کاخ سفید گفته‌اند که علاقه‌مند بودند این دیدار این بار صورت بپذیرد.»

ظریف پاسخ داد: «چون که ما اعتقاد داریم که الان، کارِ درست عبارت است از قرار دادن بحث اجرای توافق هسته‌ای در دستور کار و این اولویت شماره یک ماست. شما نباید کاری کنید که این مسئله را پیچیده کند. برای ما محتوای کار مهم است و نه ظاهر آن.»