نارنگی 500 تومانی را 4500 می‌فروشند!

یکشنبه، ۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷:۰۵
کدخبر:۱۶۰۶

واردات بی‌موقع و بی‌رویه برنج نه‌تنها در پایداری تولید و رسیدن به خودکفایی خلل ایجاد می‌کند، بلکه تیشه به ریشه سفره مردم نیز می‌زند و همچنین قدرت مافیای دلالی، باعث شده قانون انتزاع که مدیریت کشاورزی از مزرعه تا سفره را ساماندهی می‌کند تاکنون اجرا نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران نقش بسیار مهمی در تولید و خودکفایی محصول استراتژیک برنج در کشور ایفا می‌کند، به‌طوری که این استان از نظر سطح و تولید در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.عظیمی افزود: در سال جاری کیفیت و تناژ تولید در واحد سطح افزایش قابل توجهی یافته است و همچنین به‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد سطح زیر کشت دوم برنج ۸۰ هزار هکتار باشد، این میزان با توجه به دلایلی به ۸۷ هزار هکتار رسید.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته توصیه فنی و همچنین توسعه مکانیزاسیون و تکنولوژی در برداشت برنج و همچنین قیمت مناسب آن، باعث شده که کشاورزان رغبت بسیار زیادی برای توسعه کمی و کیفی این محصول استراتژیک داشته باشند.

عظیمی ادامه داد: قیمت مناسب برنج در سال جاری باعث اقتصادی‌تر شدن و انگیزه بیشتر برنجکاران شمال شده است و با توجه به وضعیت آبی مازندران، مشکلی بابت توسعه کشت این محصول راهبردی در استان وجود ندارد.وی با اشاره به واردات بی‌رویه و بی‌موقع برنج نیز تصریح کرد: واردات بی‌رویه و بی‌موقع برنج بزرگ‌ترین تیشه به ریشه برنج را می‌زند و همچنین باعث می‌شود این محصول که نقش پررنگی در سفره مردم دارد، تهدید شود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: واردات بی‌رویه باعث می‌شود که پایداری تولید در معرض خطر قرار گیرد و همچنین رسیدن به خودکفایی که در حال گام برداشتن در آن هستیم، به مخاطره بیفتد و پولی که باید به جیب تولیدکننده داخلی برود، به جیب کشاورزان هندی و غیره برود.

عظیمی با اشاره به قدرت خیره‌کننده مافیای دلالی تأکید کرد: به‌طور مثال هر کیلوگرم نارنگی درجه دو ساری ۵۰۰ تومان است که همان محصول در ستاری تهران چهارهزار و ۵۰۰ تومان -که خود بنده نیز شاهد آن بودم- به فروش می‌رود.

وی اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصاد کشاورزی کشور به مافیای دلالی برمی‌گردد، چرا که درآمد آن باید بابت کار، خدمات و تولید باشد و سود افسانه‌ای دلال‌ها معلوم نیست بابت چه چیزی است!

عظیمی همچنین گفت: اجرایی شدن قانون انتزاع که مدیریت کشاورزی را واحد می‌کند، می‌تواند بزرگ‌ترین خدمت به کشاورز و کشاورزی باشد، اما یکی از فاکتورهایی که باعث شده این قانون تاکنون اجرا نشود، قدرت مافیای دلال‌ها است، چرا که با اجرا شدن آن، خسارت فراوانی متحمل خواهند شد و سود غیرمعقول آنها به خطر می‌افتد.