یخ مسکن در نیمه سرد سال آب می‌شود ؟

شنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰:۴۷
کدخبر:۱۵۴۶۵

نمایان‌شدن نخستین نشانه‌های تحرک در بازار مسکن، پس از چند فصل رکود مداوم، این شاید خلاصه تمام اخبار صنعت ساختمان را در دوره 3ماهه تابستان بسازد. بازار به خواب رفته مسکن که بسیاری امید این را داشتند در اردیبهشت ماه امسال خیز نخست عبور از رکود را بردارد تا پایان بهار بدون کمترین تغییر به مسیر سابق خود ادامه داد و تمام گمانه‌زنی‌ها را با چالش مواجه کرد. این روند غیر‌قابل تغییر اما در دومین ماه تابستان نخستین بارقه‌های امید را برای عبور از رکود نشان داد و با تمدید این روند امیدوار‌کننده در شهریور این امید را زنده کرد که در فصل‌های سرد، دوباره بازار خریدوفروش خانه گرم شود.
 

2453525363235363464747457858


به گزارش فرصت‌امروز، با نهایی شدن طرح‌های دولتی در تحریک تقاضا و حمایت از عرضه نیز می‌توان امید داشت این روند لااقل تا پایان سال تمدید شود. حالا رئیس اتحادیه مشاوران املاک از روند رو به رشد معاملات می‌گوید و وزارت راه از ارائه برنامه‌هایی جدید برای فعال کردن سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی، این بار روزهای خوش مسکن از پس پاییز می‌آیند.

رشد معاملات بازار مسکن، ارائه تسهیلات بانکی که به تحرک در بخش ساخت‌و‌ساز آپارتمان‌های کوچک انجامیده و فضای روانی مثبت ایجاد شده پس از «برجام» می‌تواند نویدبخش ورود سرمایه‌گذاری‌ها به بخش ساخت‌و‌ساز باشد. به گزارش ایسنا، با انجام توافق هسته‌ای و ورود سرمایه‌گذاری‌ها به کشور، امکان رونق بخش مسکن بیش از پیش قوت گرفته که رشد 5067 موردی تعداد معاملات خریدوفروش بازار مسکن در مردادماه امسال نسبت به تیرماه با همه ناچیز بودنش، می‌تواند نخستین نشانه‌های آب شدن یخ بخش مسکن پس از انجماد سه ساله باشد.

با توجه به گفته‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، آمار معاملات بخش مسکن نشان می‌دهد تعداد معاملات این بخش پس از سیر صعودی در اردیبهشت و خردادماه، در تیرماه دچار افت نسبی شده و مجددا در مردادماه افزایش یافته است. آمار ماهانه معاملات بخش مسکن از ابتدای سال‌جاری تاکنون بدین شرح است: فروردین ماه 51540 مورد، اردیبهشت ماه 93677 مورد، خردادماه 93821 مورد، تیرماه 81695 مورد و مردادماه 86762 مورد. حال، سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این افزایش نسبی معاملات می‌تواند نوید خبرهای خوش برای بخش ساخت‌و‌ساز باشد؟

رضا علیپور، عضو سابق هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی در این خصوص می‌گوید: پارامترهای مختلفی در رونق بخش مسکن دخیل هستند که با توجه به ایجاد فضای روانی پساتحریم، ارائه تسهیلات به صنایع وابسته بخش مسکن و افزایش تعداد معاملات، گشایش‌هایی در این بخش دیده می‌شود.

از سوی دیگر براساس گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، تعداد معاملات خریدوفروش واحدهای مسکونی بدون افزایش قیمت بالا رفته است. این در حالی است که براساس سیستم عرضه و تقاضا افزایش تقاضا باعث گرانی می‌شود. به گزارش ایلنا، حسام الدین عقبایی اعلام کرده که در نیمه دوم سال هم در بازار مسکن قیمت‌ها تغییرات محسوسی نخواهد داشت اما علائم بازار نشان می‌دهد خیز خروج از رکود برداشته شده است و در تمام ماه‌های دو فصل بهار و تابستان به غیر‌از تیر ماه که مصادف شد با ماه مبارک رمضان معاملات خریدوفروش درصدی افزایش داشت.
 

245512425235363634764747


 درحالی‌که وزیر اقتصاد و دارایی معتقد است، رکود در اقتصاد با رونق در صنعت ساختمان خارج می‌شود و طبق گفته کارشناسان رکود در مسکن 200 صنعت وابسته به خود را به رکود مبتلا کرده است اما عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی معتقد است «راکد بودن مسکن مهم نیست، مهم این است که تورم 58 درصدی که از سال 85 به وجود آمد و امکان خانه‌دار شدن مردم به رؤیا تبدیل کرده بود متوقف شد.»

گفته می‌شود افزایش تولید و افزایش حجم سرمایه‌گذاری از آپارتمان‌های کوچک شروع شده است و تا 40 ماه آینده شاهد افزایش عرضه آپارتمان‌های کوچک خواهیم بود. حال اینکه با کاهش قدرت خرید مردم تقاضا برای خانه‌های کوچک افزایش می‌یابد بنابراین پیش‌بینی می‌شود، واحدهای مسکونی نوساز کوچک رشد قیمت داشته باشند. البته عالی‌ترین مقام متولی بازار مسکن این اطمینان را به مردم داده است که افزایش قیمت در بازار مسکن از میانگین تورم بالاتر نمی‌رود. در جدول قیمت خانه‌های نوساز تا 70 متر آمده است.

2423525252562522363647478585