در انتظار انفجار قیمت‌ها باشیم

چهارشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳:۵۵
کدخبر:۱۵۳۵

دی ماه سال گذشته خبری جنجالی از وزارت صنعت منتشر شد. بر اساس تصمیم جدید خودروهای با حجم موتور 2500 سی‌سی به بالا حق ورود به کشور را ندارند. اقدامی بحث‌ برانگیز که با هدف تنظیم قیمت‌گذاری و کنترل بازار اتخاذ شده بود.بعد از آن سازمان توسعه تجارت فهرست خودروهای مجاز وارداتی که شامل 28 مدل خودرو معتبر دنیا می‌شد، را منتشر کرد. فهرست خلوت و ساده‌ای که در آن برندهایی پر سر و صدای پورشه و مازراتی دیده نمی‌شدند. درست بعد از این تصمیم‌گیری، اعتراض‌هایی برخواست. عده‌ای واردکننده و بازرگان که پیش‌ از تاریخ این قانون خودروی خود را ثبت سفارش کرده‌ بودند یا خودروهای خریداری شده آنها روی کشتی به سوی ایران در راه بودند، ضرر اصلی را متحمل می‌شدند.بنا بر این تنها برای آن افراد تبصره و استثنایی در نظر گرفته شد. اما هرچقدر قانون و تبصره هم که وضع شود باز هم جلوی تخلف گرفته نشد. هم‌اکنون می‌شود در لیست گمرک انواع مرسدس‌بنزهای Sکلاس و ب‌ام‌و‌های X6 را دید که نه تنها حجم موتورشان دو برابر 2500 سی‌سی است بلکه وارداتشان هیچ ربطی به تاریخ تصویب قانون ندارد.

پیش به سوی انفجار قیمت‌ها

باند مافیای واردات آنقدر قدرت داشت که توانست ممنوعیت را لغو کند. این تیم به قدری به بازار پرسود میلیاردی‌اش اطمینان داشت که حتی با تبصره 140 درصدی تعرفه نیز کنار آمد. این تعرفه بی‌شک در سه ماهه پایانی سال 92 و در کل سال 93 عواقب ناگواری را به همراه دارد. تصور کنید یک دستگاه پورشه Cayenne Turbo که در سایت رسمی سازنده 110 هزار و 400 دلاری قیمت خورده است، در حال حاضر در بازار ایران زیر 1 میلیارد میلیون تومان خرید و فروش نمی‌شود.دلار را 3200 تومان (نرخ قدیم) که در نظر بگیریم‌، قیمت تبدیلی پورشه می‌شود 375 میلیون و 360 هزار تومان. 75 درصد (تعرفه قدیم)، 281 میلیون و 520 میلیون تومان به قیمتش اضافه می‌کند. هزینه شیپینگ (حمل و نقل)، عوارض، بیمه، ارزش افزوده، مالیات و چه و چه برای چنین خودروی روی هم 10 میلیون هم نمی‌شود. در انتها عدد به دست آمده 656 میلیون و 880 هزار تومان می‌شود. این یعنی یک سود تقریباً 400 میلیون تومانی روی هر دستگاه. یعنی سودی بیش از 40 درصد.

حال این بازی و ریاضی را با ارقام جدید آغاز می‌کنیم. دلار اکنون 3000 تومان (در لحظه نگارش این خبر) است.همان پورشه با همان قیمت اصلی می‌شود 331 میلیون و 200 هزار تومان. 140 درصد (تعرفه جدید) ما را به عدد 463 میلیون و 680 هزار تومان می‌رساند. جمع قیمت تبدیلی و تعرفه عدد 794 میلیون و 880 هزار تومان را نشان می‌دهد. با همان سود 40 درصدی ولی با در نظر گرفتن شرایط جدید قیمت پورشه کاین فوق در صورت رسیدنش به خاک ایران 1 میلیارد و 112 میلیون 832 هزار تومان خواهد شد. همین 112.8 میلیون تومان اختلاف شاید برای خریدار متمول این خودرو رقمی نباشد ولی درست مانند پدیده اثر پروانه‌ای، پله به پله روی محصولات دست پایین‌تر نمود می‌کند.بعد از پورشه، مرسدس‌بنز و ب‌ام‌ گران می‌شوند. بعد از این دو لکسوس گران می‌شود. بعد از آن تویوتا. سپس کره‌‌ای‌های بازار (هیوندای و کیا). سپس چینی‌ها و در آخر این زنجیره خودروهای پربازده را می‌بینیم که بی دلیل تنها برای حفظ بازار رقابتی یک افزایش قیمت انفجاری را تجربه می‌کنند.