کوپه‌ای خوش‌دست و اقتصادی

شنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷:۴۷
کدخبر:۱۵۰۱۲

 مطلب زیر بررسی و آزمایشی است از آخرین ورژن هیوندای جنسیس کوپه که در خیابانهای اهواز و آبادان انجام گرفته است:  

تغییرات در طراحی خودرو:

طراحی خارجی جنسیس کوپه چه نسل فعلی و چه نمونه فیس لیفت شده آن درواقع همان طرحی است که از شرقی ها انتظار میرود : طرحی شلوغ و بزرگ شده از هر جزیی از بدنه! این موضوع البته نه نقطه ضعف بلکه یکی از مواردی بوده که به زیبایی آن منجر شده است. طرحی اسپرت، پویا و جوان پسند که از همان ابتدای ورود خود به بازار چه در داخل و چه در خارج نظرات بسیاری را به سوی خود جلب كرده است.

با این حال این طرح خالی از اشکال هم نبوده و ایرادی هم که بسیاری از منتقدان به آن میگیرند، این است که پساز مدتی جذابیت خود را در نگاه بیننده از دست می دهد. موردی که بیشتر از هرچیز به طراحی سنتی رقبای با سابقه اي همچون فورد موستانگ، شورولت کامارو یا ب ام و سری3 برمیگردد. به نظر این منتقدین اگر نگاه کردن به یک ب ام و و یا موستانگ برای بسیاری از علاقه مندان یادآور یک خاطره است اما جنسیس باوجود همه زیبایی ها وچهره نوین اش هیچ گذشته ای ندارد!

pshk66bo05vf5fuq9m0g.jpg

در نسخه جدید، طراحان هیوندای بیشترین تمرکز خود را برروی جزئیات آن قرار داده اند تا چهره ای جذاب خلق کنند. بخش جلوی خودرو بیشترین تغییر را نسبت به نسل قدیمی تر(2008) داشته و در آن دیگر از جلو پنجره سوناتایی خبری نیست. این جلوپنجره درعوض جای خود را به قابي باریک و ساخته شده از آلیاژ کروم داده که در میانه پوزه خودرو قرار گرفته است. حالت تهاجمی چراغ های جلو که با فناوری زنون ساخته شده در کنار سپر عضلانی با آن ورودی هوای دهان مانند، شما را بی اختیار به یاد طرح های جدید پژو و مزدا می اندازد. در دو انتهای سپر نیز شاهد تغییر شکل مه شکن ها هستیم، جایی‌که در بالای آنها لبه باریکی از چراغ های LED اضافه شده است. در مدل جدید درپوش موتور عریض تر شده و به جای خطوط برجسته در دو انتهای آن شاهد دو ورودی شیار مانندی از هوا هستیم که ضمن زیبایی، خنک كنندگي بهتر پیشرانه را به دنبال دارد. در پهلوهای خودرو نسبت به نسل پیشین به تفاوت عمده ای برخورد نمی‌کنیم و درواقع با همان اتاق قبلی سرو‌کار داریم. حتی رینگ های 19 اینچی که در میان تایرهای 40/245 برجیستون پوتنزا جا خوش کرده نیز همچنان از نسل پیشین به یادگار مانده است. جنسیس فیس لیفت شده حتی در نمای عقب هم تغییرات ملموسی به خود نمی بیند و تنها این قاب چراغ هاست که تغییر پیدا کرده اند. در این بخش همچنین دو خروجی اگزوز 3.2 اینچی، براگیر یک تکه و اسپویلر بزرگ از جزئیات شاخص و قابل توجه آن محسوب می شوند.

zoj05so5c6fbcaijbbax.jpg

اگر با قدم گذاشتن در درون کابین نسل پیشین به خاطر سادگی و کیفیت نسبتا پایین -‌که از این جهت حتی روی رقبای آمریکایی اش را هم سفید کرده بود- دچار نوعی دلزدگی میشدیم در نسل جدید شاهد اصلاحاتی هستیم که وضعيت را بهبود بخشيده است. از جمله آنها میتوان به کیفیت چرم، صندلیها، فرمان و قسمتی از پنل درها اشاره نمود. کنترل پنل نیز کامل تغییر پیدا کرده و حتی بهتر است که بگوییم زیباتر و اسپرت تر از قبل شده است. مانیتور مرکزی بزرگتر شده و 3 نمایشگر مدور فشار روغن مصرفی(OIL)، گشتاور(TORQUE) و اکسل (ACCEL) ضمن افزایش روح اسپرت در داخل کابین به زیبایی این بخش كمك ميكند. اگرچه طرح فرمان 3 شاخه خودرو نیز تغییراتی به خود دیده و کلیدهای روی آن تغییر شکل داده اند اما صفحه دورشمار و سرعت سنج هماني هستند که در نمونه قبلی هم مشاهده میشد.

از جمله امکانات داخلی و سیستم های مختلف ایمنی جنسیس کوپه مدل 2013 هم میتوان به سیستم ره یاب، استارت/استاپ دکمه ای، ورودی آی پاد، کنترل پایداری، کنترل کشش، سیستم ترمز الکترونیکی (EBS) ، ایربگ، کامپیوتر سفری، پورت چهارچرخ مجهز به سیستم ترمز ضدقفل (ABS) ، ایموبلایزر پیشرانه، 6 اسپیکر و قدرت خروجی 170 اتصال USB، سیستم صوتی با قابلیت پخش DVD و همراهی 6 وات به صورت استریو و چيزهاي ديگري اشاره نمود که امکانات و تکنولوژی های ایمنی موجود در این خودرو را همچون نمونه قبلی در حدی متعارف از خودروهای جدید ميكند.

ynslr5o4bkf0f5boa15.jpg

آرگونومی کابین مطلوب و صندلی های چرمی اشاره شده در بالا نیز به خوبی پايين تنه شما را در بر می گیرند. پیشرانه و آزمایش رانندگی : سوپاپ شکل به حجم 3.8 لیتر و دو میل سیلندر سری با آرایش V جنسیس مورد آزمایش از پیشرانه 6 رو DOCH سود میبرد. این سیستم با 24سوپاپ و فناوری زمان بندی متغیر آنها، قادر به تولید 300 اسب بخار در دور 6400 و گشتاور 361 نیوتنمتر در دور 4900 است. قدرت و گشتاوری که توسط ترونیک به چرخ های متحرک عقب انتقال پیدا می‌کند. وزن آن یک جعبه دنده هشت سرعته تیپ ‌که اسب بخار را به ازای هر 4.7 کیلوگرم رقم میزند. باوجود این 1557 کیلوگرم است که نسبت 1 نیز مهندسین هیوندای با برنامه ریزی مجدد کامپیوتر مرکزی، کاهش زمان کورس پیستون، افزایش ضریب تراکم سیلندر و همچنین استفاده از تزریق مستقیم سوخت در نسخه GDI آن -‌که تنها در بازار آمریکای شمالی و کره عرضه میشود- موفق به افزایش 42 واحدی قدرت پیشرانه (348 اسب بخار) شده اند اما برخلاف قدرت اعلام شده از سوي برخي، در نسخه هاي وارداتي به كشور، مشخصات پیشرانه نسبت به نسل قبل بدون تغییر مانده است و با افزوده شدن وزن آن حتي شاهد تنبل تر شدنش نيز مي باشيد.

با فشردن دکمه استارت/استاپ، جنسیس در حالت آماده باش قرار میگیرد. این پیشرانه (LAMBADA) تر از رقبایی چون اینفینیتی G37 ‌که از نظر قدرت خالص و نسبت قدرت به وزن کمی پایین باوجود این یستد اما به هرحال یک کره ای موفق در بازار است که میتواند انتظارات مالک خود و ب ام و 335I میا را برآورده کند. اگر یکی از ضعف های مدل قدیمی تر صدای ضعیف خروجی اگزوزهای آن بود اما در نمونه جدید تا حدودی این نقصان برطرف شده و با استفاده از فناوری مکش صدا یا SUCKTION SOUND همچون موستانگ صدای اگزوز به داخل انتقال داده شده است تا سرنشینان خودرو مانند رهگذران صدای غرش واری از سیستم اگزوز بشنوند.

inku6h0rjqwoawdbyjgz.jpg

سیستم تعلیق پرانتقاد است اما برخي از ضعف هاي مدل پیشین در مدل 2013 تا حدودی اصلاح شده و این موضوعی است که در تجربه چندین ساعته رانندگی ما با آن کاملا محسوس بود. درواقع کیفیت سواری و هندلینگ جنسیس کوپه جدید بهبود یافته و با توجه به ماهیت ذاتی آن در بیشتر مواقع قادر خواهید بود که بدون نیاز به استفاده از پدال ترمز، سرعت خودرو را همچنان بالا نگه دارید. این تعلیق که به ادعای کمپانی سبکتر شده است از ساختاری مستقل تبعیت می‌کند و در محور جلو مک فرسون با ساختار اتصالی دوگانه و توپی های اشتراکی و در عقب از نمونه 5 اتصالی است که به کمک فنرهای مارپیچ، ضربه گیرهای جاذب، و میله تعادلساز (22 میلیمتری در جلو و 19 میلیمتری در عقب) مجهز شده است. ضمن این‌که تحمل پذیری فشار جانبی در انجام حرکات اسلالوم و پیچیدن نیز با افزایش 4 واحدی به رقم 0.88 جی رسیده است. جنسیس فوق مانند مدل قبلی از تقسیم وزن 55 به 45 درصد در جلو و عقب برخوردار است و به همین علت هم در هر بار پیچیدن، اتومبیل تمایل به در پیش گرفتن مسیر مستقیم دارد. فرمان الکترونیکی آن هم‌که از نوع راکاندپینیون است چندان تیز محسوب نمی شود و این مسئله در کورس های خیابانی به خوبی قابل لمس است.

kjn96z70i9osfloc0sk.jpg

پس از یک توقف کوتاه و انتخاب حالت M جعبه دنده اقدام به شتابگیری کردیم که در بار اول موفق به ثبت زماني در حدود 7 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت شدیم كه با توجه به شرايط متفاوت مكان آزمايش، اختلاف آن با زمان اعلام شده از سوي كمپاني توجيه پذير است. گیربکس 8 سرعته تیپ ترونیک نسبت به نسل قدیم خود دگرگون شده و این افزایش راندمان به خوبي قابل درک است. اضافه شدن دو دنده بیشتر نتیجه ای جز کم شدن فاصله طی کردن ضرایب و کاهش زمان سبک شدن دنده ها نداشته است و از این جهت در هیچ یک از دورها کمبودی احساس نمی‌کنید اما مانند مدل قبلی در شتاب اولیه و در حد فاصله دنده 1 به 2 علیرغم وجود کنترل هرزگردی و روشن بودن سیستم کنترل پایداری، چرخها بازهم دچار هرزگردی میشوند که با هدر رفتن نیرو همراه خواهد بود.دیسک های ترمز گرانقیمت برمبو به عنوان یکیاز محاسن جنسیس کوپه نسل قدیم در مدل 2013 نیز همچنان پا برجاست. این مجموعه همگام با افزایش قدرت پیشرانه به دیسک های بزرگتر با چهار پیستون مجهز شده که در جلو از قطر 13.6 اینچ و در عقب از قطر اینچ 13.4 بهره مند است و با همکاری سیستم های کمکی ABS، BAS، EBS و همچنین TCS و با مدیریت سیستم الکترونیکی کنترل پایداری، قدرت توقف گیری خودرو را به میزان بسیار زیادی افزایش داده است. در آزمایش ما و در سرعت نزدیک به 100کیلومتر بر ساعت نیز خودرو پس از طی نزدیک به 5ثانیه و مسافتی در حدود 43متر متوقف شد. این در حالی است که ميزان مسير توقف جنسیس ازسرعت 100كيلومتر تا صفر از طرف هیوندای 34 متر اعلام شده است. البته یکی از اشکالات دیسک های برمبو را باید خوردگی شدید لنتها پساز هر توقف پرفشار دانست که وجوب تعویض آنها در دوره های کوتاهتر و در نتیجه افزایش هزینه های استهلاک برای خریدار را به دنبال خواهد داشت.

hbglp8ccfcy4cwr5o2wt.jpg

در پایان باید گفت که شاید جنسیس یک اسپرت کره ای بی ادعا، مقبول و حتی مقتدر برای رقبای آمریکایی و آلمانی اش باشد و مطمئنا با قیمت حدود 150 ميليون تومان در میان دست دوم های مدل 2013 که در این ایام پیدا کرده است، خریدار را در خرید خود مردد خواهد کرد و باید بی شک عنوان کنیم که در این رنج قیمت، بهترین کوپه پرقدرت بازار ایران محسوب میشود . 

* بازنشر از ماهنامه سرعت