مشوق‌های سازمان بنادر برای جذب صاحبان کالا در بندر چابهار

جمعه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳:۴۷
کدخبر:۱۴۷۴۲

رئیس امور بندری چابهار با بیان اینکه به تازگی یکی از بزرگترین خطوط کشتیرانی دنیا برای حضور در چابهار اعلام آمادگی کرده است، گفت: برای انبارداری کالاهای غیر نفتی، برای عوارض کشتی‌های کانتینری و به تخلیه و بارگیری کانتینرها تخفیف 30 درصدی می‌دهیم.

به گزارش فارس، مجتبی محمدزاده در حاشیه بازدید خبرنگاران از بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی چابهار اظهارداشت: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می‌کند در راستای ایجاد انگیزه برای جذب صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی دنیا تخفیفاتی ارائه دهد و در این عرصه معافیت‌هایی مصوب شده است.

وی ادامه داد: این تخفیفات شامل ارائه تخفیف در ارتباط با شرکت‌های کشتیرانی، تخفیف به کالاهای کانتینتری و کالاهای غیر کانتینری است.

وی بیان کرد: تخفیف 30 درصدی به انبارداری کالاهای غیر کانتینری در بندر چابهار ارائه می‌شود؛ در مورد کشتی‌ها نیز تخفیفات 30 درصدی در حقوق و عوارض وارد بر کشتی‌های کانتینری اعمال می‌شود.

رئیس امور بندری چابهار افزود: تخفیف دیگر مربوط به صاحبان کالا است بدین ترتیب که 30 درصد در هزینه تخلیه و بارگیری و حمل کانتینرها تخفیفاتی از سوی سازمان در بندر چابهار اعمال می‌شود ضمن آنکه در بحث THC (هزینه تخلیه و بار گیری و حمل کانتینر) تخفیفات پلکانی به شرکت‌های کشتیرانی ارائه می‌دهیم.

وی بیان کرد: در 4 ماهه ابتدای امسال 11 هزار و 40 TEU کانتینر در این بندر تخلیه و بارگیری شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد کاهش داشت.

محمدزاده ادامه داد: اما این در حالی است که در بخش توناژ 6 درصد در 4 ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم که این رقم در تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی شامل 494 هزار و 405 تن در سال جاری بوده است.

وی بیان کرد: در بخش صادرات غیر نفتی نیز طی 4 ماهه ابتدایی امسال رشد بسیار مناسبی داشتیم و رقم صادرات به 57 هزار و 279 تن رسید.

رئیس امور بندری چابهار اظهارداشت: به تازگی یکی از بزرگترین خطوط کشتیرانی دنیا برای حضور در بندر چابهار اعلام آمادگی کرده است البته پس از توافق 1+5 تقاضاهای مکرری از سوی خطوط کشتیرانی دنیا و یا سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بندر چابهار دریافت کردیم.

وی همچنین درباره نرخ سوخت شناورها توضیح داد: تا پیش از این، نرخ سوخت یارانه‌ای بود و این موجب می‌شد برخی از شناورها بیش از آنکه به دنبال حمل کالا باشند، قاچاق سوخت را برای درآمد اقتصادی خود انتخاب می‌کردند.

رئیس امور بندری چابهار افزود: اما به تازگی و با آزادسازی نرخ سوخت شناورها (از لیتری 500 تومان به حدود 1500 تومان) فعالیت خدمات حمل و نقل دریایی در شناورهای سنتی واقعی‌تر شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ سوخت موجب کاهش تردد برخی از شناورها شد، گفت: این در حالی است که با وجود کاهش تردد ، حجم عملیات تخلیه و بارگیری افزایش یافت و این نشان از رشد بهره‌وری دارد.

وی افزود: البته آزادسازی نرخ سوخت شناور در کرایه حمل لنج‌ها به عنوان شناورهای سنتی تاثیراتی داشت و انتقال کالا از امارات به چابهار با چالش‌هایی مواجه شد اما در قالب جلساتی با صاحبان کالا، تعاونی‌ها و صاحبان شناورها، نرخ‌های حمل مشخص شد.

رئیس امور بندری چابهار اضافه کرد: البته لنج‌داران افزایش نرخ سوخت شناور خود را با افزایش نرخ کرایه جبران کردند.

وی تاکید کرد: تا پیش از آزادسازی نرخ سوخت درآمد این شناورهای سنتی از جایی دیگر تامین می‌شد بنابراین نرخ‌های حمل کالا واقعی نبود.