تاكيد موگرينی بر همكاری ايران و اروپا در خاورميانه

سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸:۲۶
کدخبر:۱۴۰۸۱

دستگاه ديپلماسي كشور، پس از به نتيجه رساندن مذاكرات هسته‌يي، سعي كرد تا در گام بعدي، ديپلماسي فعال خود را در همگرايي و همكاري با كشورهاي منطقه استمرار بخشد. سفر محمدجواد ظريف به كشورهاي همسايه را مي‌توان به نوعي ادامه روند سياست خارجي تعامل‌گرا و هوشمند ايران دانست كه به اعتقاد كارشناسان تكميل‌كننده توافق هسته‌يي ميان ايران و گروه 1+5 محسوب مي‌شود. در همين راستا، سفر فدريكا موگريني عالي‌ترين مقام اتحاديه اروپا از اهميتي بسزا برخوردار است.

به گزارش تعادل،  حضور وي در تهران در تراكم آمد و شدهاي مقامات غربي و خصوصا وزير اقتصاد آلمان صورت گرفته است كه خود مويد گشوده شدن فصل تازه‌يي در روابط ميان ايران و اروپا است. ايران به عنوان كشوري با قابليت‌هاي منحصر‌به‌فرد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و ژئوپليتيك خود، در حالي ميزبان مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا است كه مي‌رود پس از توافق هسته‌يي و تنش‌زدايي با جامعه جهاني، تبديل به قدرتي شود كه اين قدرت با ديده احترام در نظام بين‌الملل نگريسته و پذيرفته شود.


 اين توافق سرمايه‌گذاري نسل‌هايي است كه آينده متفاوت را جشن مي‌گيرند

فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و معاون او هلگا اشميد ظهر روز گذشته براي ديدار و گفت‌وگو با مسوولان ايران وارد تهران شدند. وي پيش از ورود به تهران در مقاله‌يي در روزنامه گاردين نوشت: تصاوير دلگرم‌كننده از جوانان ايراني كه در خيابان جشن گرفتند، دليلي براي اميدوار بودن به ما مي‌دهد. شاهد خوشحالي از آنچه رخ داده‌ است، به همراه انتظار براي آينده‌يي بهتر هستيم. اين امر يادآور آن است كه اين توافق، سرمايه‌گذاري براي نسل‌هايي است كه آينده‌يي متفاوت را جشن مي‌گيرند. توافق هسته‌يي به ما نشان مي‌دهد كه اگر به جاي تقابل، همكاري را برگزينيم، مي‌توانيم دستاوردهاي بسياري داشته باشيم. در همين خصوص، همزمان با ورود موگريني به تهران، كنفرانس خبري مشتركي با حضور محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان برگزار شد كه اين ديپلمات اروپايي در ابتداي اين نشست خبري، در پاسخ به سوالي مبني‌بر اينكه اين اتحاديه با اجراي توافق چه فرصت‌هايي را براي سرمايه‌گذاران غربي جهت حضور در بازار ايران فراهم مي‌كند؟ گفت: لغو تحريم‌ها با اجراي توافق هسته‌يي انجام مي‌شود و اين فرصتي را براي سرمايه‌گذاران در اروپا و هم براي ايران فراهم مي‌كند. او با بيان اينكه از طرف اتحاديه اروپا مي‌توانيم به دو شكل اين موضوع را هموار كنيم اظهار كرد: راه اول اين است كه نگرش هماهنگي داشته و گفت‌وگوهايي را در زمينه‌هاي اقتصادي، تجاري و سياسي داشته باشيم كه البته انجام اين ديالوگ‌ها و داشتن اينگونه روابط براي دو طرف مهم است.

البته بهترين شيوه اين است كه اطمينان حاصل كنيم، اجراي توافق در زمان خود و به صورت خيلي خوب انجام خواهد شد و در واقع بايد گفت اجراي كامل توافق بهترين روش براي بازكردن راه‌هاي روابط تجاري بين ايران و اتحاديه اروپا است و من نيز تلاش مي‌كنم نقش خود را ايفا كنم و اينكه با هر دو طرف تماس و تعامل داشته باشم. وي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با سفر منطقه‌يي‌اش به عربستان و ديدار با مقامات اين كشور عربي و تاثير اين توافق بر روابط ايران و كشورهاي همسايه‌اش گفت: يك اراده سياسي از طرف آقاي ظريف و رهبران ايران براي ايجاد فصل جديدي از روابط با همسايگان‌شان وجود دارد. تعهد شخصي من اين است كه اين پيام را به منطقه، جامعه بين‌الملل و اروپا اعلام كنم كه اين توافق، توافقي است كه مي‌تواند امنيت عرصه جهاني از جمله امنيت منطقه را بهبود بخشد. به گزارش ايسنا، اين ديپلمات اروپايي با تاكيد بر اينكه توافق حاصل شده بين ايران و 1+5 توافقي خوب و محكم است، تاكيد كرد: اين توافق پتانسيل آن را دارد كه با اتكا بر آن روابطي بر اساس اعتماد شكل بگيرد. موضوعي كه قبلا چندان زياد نبود. وي با اشاره به اهميت اجرايي‌شدن زمينه‌هاي مختلف توافق گفت: اين توافق مربوط به بحث هسته‌يي است ولي پتانسيلي گسترده‌تر از آن چيزي كه فكر مي‌كنيم، دارد؛ پتانسيل آن را دارد كه فصل جديدي را باز كند. اول از همه براي ايران و مردم ايران كه 60درصد جمعيت آن زير 30سال هستند و اين يك نوع سرمايه‌گذاري از سوي ايران براي نسل جوانش است. اين توافق مي‌تواند فصل جديدي را بين ايران و جامعه جهاني در راستاي اعتماد‌سازي ايجاد كند. شوراي امنيت سازمان ملل نيز به اين توافق راي بالايي داد.

موگريني با اشاره به اشتراكات ايران و اتحاديه اروپا در زمينه‌هاي مختلف از جمله فرهنگي اشاره كرد و گفت: اروپا مي‌داند كه تمدن‌ساز بودن يعني چه؟ چرا كه هر دو (ايران و اتحاديه اروپا) در تاريخ بشريت تمدن‌ساز بوده‌اند و مي‌دانند كه چطور بايد از ميراث گذشته محافظت كنند. وي در بخش ديگري از سخنان خود، با بيان اينكه خاورميانه و مديترانه از شرق و غرب به هم نزديك هستند و ما به نوعي همسايه هستيم به اهميت همكاري‌هاي ايران و اتحاديه اروپا در مورد مسائل منطقه اشاره كرد و گفت: ما مي‌توانيم در ارتباط با مسائل اين منطقه و حل مشكلاتي كه وجود دارد از همكاري‌هاي يكديگر استفاده و يك ارزش‌افزوده در اين پروسه آغاز كنيم؛ همچنين مي‌توانيم از سوريه و بحث مبارزه با تروريسم آغاز كنيم. توافق هسته‌يي پايان راه نيست بلكه آغاز راه است و بايد به صورت جدي به كار خود ادامه دهيم.


 همكاري ايران و اروپا در اجراي برجام

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در اين نشست خبري اظهار داشت: بحث‌هاي ما و اتحاديه اروپا در چند سال گذشته درباره موضوع هسته‌يي بوده است و امروز تصميم گرفتيم دور جديدي از گفت‌وگو را بين ايران و اتحاديه اروپا شروع كنيم. موضوعات مختلفي در اين گفت‌وگوها مدنظر است كه موضوعات همكاري دو طرف محسوب مي‌شود. اين موضوعات شامل انرژي، حمل‌ونقل، محيط‌زيست، حقوق بشر و ساير حوزه‌هاي همكاري است. علاوه‌بر اين زمينه‌هاي همكاري و اقدامات مشترك را دنبال مي‌كنيم و توافق كرديم در اين گفت‌وگوهاي سطح بالا موضوعات منطقه‌يي را هم مورد توجه قرار دهيم. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ظريف از نقش مثبت موگريني و اشميد در رسيدن به برجام تشكر كرد و گفت اميدواريم اين شروع جديدي براي روابط مبتني‌بر احترام متقابل و همكاري مشترك در حوزه‌هاي منافع مشترك باشد. ما و اتحاديه اروپا داراي روابط گسترده‌يي بوده‌ايم و اميدواريم با عبور از بحراني كه به نظر ما بحران غيرضروري بود از طريق توافقي كه بين ايران و 1+5 شكل گرفته وارد مرحله جديدي شويم. در سفر امروز خانم موگريني بحث‌هاي خوبي درباره اجراي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) داشتيم و همين‌طور درباره آينده روابط ايران و اتحاديه اروپا صحبت كرديم. اميدواريم با همين روش، اقدامات هر دو طرف و همكاري ايران و با آژانس براي حل و فصل موضوعات باقي‌مانده و نيز اقدامات اتحاديه اروپا و ايالات متحده امريكا براي آماده‌سازي لغو تحريم‌ها جنبه اجرايي بگيرد و بتوانيم در زمان مناسب اقداماتي كه توافق شده را انجام دهيم.