دولت تدبير و اميد در شرايطي به ايستگاه «دومين» سال فعاليتهايش ميرسد كه يكي از دو وعده اصلي روحاني در ايام انتخابات رياستجمهوري درباره حلوفصل نهايي «معادله هستهيي» به سرانجام رسيده و با پايان گرفتن تحريمها، آرامآرام زمينه براي «جهش اقتصادي» بهعنوان دومين وعده بزرگ روحاني نيز فراهم ميشود. ۲۴ ديماه ۹۲ با سفر روحاني به استان خوزستان، سفرهاي استاني دولت يازدهم كليد خورد. سفرهايي كه ازسوي نهاونديان رييس دفتر رييسجمهور «پايش و پويش» نام گرفت.
به گزارش تعادل، سفرهاي استاني يكي از عينيترين شيوههاي برقراري ارتباط ميان دولت و مردم و همراه ساختن مردم نقاط مختلف كشور با سياستهاي دولت تدبير و اميد محسوب ميشود كه ميتواند زمينه ارتباط بلاواسطه مردم با دولت منتخبشان را مهيا كند. در طول دو سالي كه از عمر دولت تدبير و اميد ميگذرد، كاروان تدبير و اميد به 20 استان كشور سفر كرده است كه نخستين آن «خوزستان» و آخرين آن «كردستان» را شامل ميشود؛ سفرهايي كه برخلاف رويكردهاي تبليغاتي دولت گذشته، مبتني بر پروژه رفع محروميت استانها و اتخاذ تصميمات كارشناسي عملياتي شدهاند. با بررسي آماري اظهاراتي كه توسط رييسجمهور در سفرهاي استاني مطرح كردهاند، مشخص ميشود كه «اقتصاد» و «ديپلماسي» دو محور اصلي وعدههاي رييسجمهور در سفرهاي استاني را تشكيل ميدهند كه طي دو سال گذشته در همين زمينه گامهاي ارزشمندي براي بهبود در اين دوگانه صورت گرفته است. «تعادل» درراستاي بررسي عملكرد دوساله كابينه و به بهانه سفر كاروان تدبير و اميد به كردستان، نوري به ابعاد مختلف سفرهاي استاني دولت يازدهم ميتاباند تا امكان قضاوت و داوري در اين خصوص فراهم شود.
افقهاي جديد در عرصه اقتصاد و معيشت
روحاني در بيستمين سفر استاني خود به سنندج در استان كردستان رفت تا يكي از پرشورترين سفرهاي استانياش را در ميان استقبال زياد كردها و به فاصله كوتاهي پس از توافق هستهيي تجربه كند. بلافاصله بعد از پايان اين سفر برخي رسانههاي اصولگرا اين سوال را مطرح كردند كه تصميمات دولت چه تاثيري در كاهش مشكلات شهرها و روستاهايي كه وي به آنها سفر كرده، داشته است؟ مفهومي ذيل عنوان سفرهاي استاني در دولت تدبير و اميد درحالي بيستمين تجربه خود را پشتسر ميگذارد كه به اعتقاد كارشناسان نحوه نگاه دولت يازدهم نسبت به مقوله سفرهاي استاني تفاوت چشمگيري با روش دولت قبلي دارد. گرچه بهنظر ميرسد كه براي بررسي تاثير مصوبات دولت در جريان سفرهاي استاني بايد همچنان كمي صبر كرد، اما واقعيت اين است كه با گذشت دو سال از عمر دولت روحاني و انجام 20سفر استاني وقت آن فرا رسيده كه از منظري آماري و براساس نمودارها به تاثيرات اين نوع سفرها اشاره كرد. يكي از منابع قابل اعتماد براي بررسي آماري، اظهارنظرهاي مقامهاي مسوول در اين خصوص است. معاون اجرايي رييسجمهوري درباره تفاوت سفرهاي داخلي دولت يازدهم با دولتهاي گذشته ميگويد: «شايد مهمترين شاخصهاي اين سفر اين است كه به هيچوجه نميخواهيم در اين سفرها بهجاي مقامات محلي بنشينيم و نميخواهيم اقتدار مقامات محلي كشور تحتالشعاع تصميمات دولت در آن مناطق قرار گيرد و اختيارات و مسووليتهاي آنان مخدوش شود.»
محمد شريعتمداري ميگويد: «دولت تلاش ميكند در سفرهاي استاني، برنامههاي مصوب ازسوي مقامات ملي كه در استانها حاضر ميشوند، پايش شوند و افقهاي جديد در عرصههاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و منطقهيي كه ميتواند با شناخت صحيح از ظرفيتهاي منطقه شكل گيرد، نيز جستوجو شوند.»
تفاوت سفرهاي استاني اين دولت و دولت قبل
آنگونه كه از ظواهر امر پيداست دولت ميداند كه حل مشكلات بدون برنامههاي ميانمدت و بلندمدت امكانپذير نيست اما حضور اعضاي كابينه در ميان مردم اين نويد را ميدهد كه حل مشكلات دور از دسترس نيست و همواره ميتوان براي آن راهحلهايي يافت. هرچند آمار مشخص و دقيقي تا به امروز در اين خصوص استخراج نشده اما با بررسي تطبيقي صحبتها و مصوبات استاني ميتوان رشتهيي معقولانه از موارد مطروحه را تشريح كرد. ازجمله تفاوتهاي سفرهاي استاني كه توسط دولتمردان به آن اشاره شده اين موارد است:
-همه اعضاي هيات دولت با رييسجمهور عازم نميشوند و فقط برخي وزرا و معاونان همراه او ميروند و در صورت لزوم برخي همراهان ديدار نيابتي از برخي شهرها و روستاها خواهند داشت.
-جلسه هيات دولت در سفرهاي استاني تشكيل نميشود و مصوبات فلهيي با ارقام نجومي در كار نيست بلكه رييسجمهور و همراهانش با حضور در شوراي اداري استان شخصا دستوراتي را صادر كرده و حسب نياز به بخشهاي مختلف ابلاغ ميكند تا رسيدگي صورت بگيرد.
-قرار نيست مردم دنبال ماشين رييسجمهور بدوند و به او نامه بدهند بلكه سامانهيي طراحي شده كه هنگام سفررييسجمهور فعال شده و مردم با تماس با آن ميتوانند مشكلات خود را مطرح كنند.
محورهاي مورد تاكيد رييسجمهور در سفرهاي استاني
براساس همين رويكرد جديد دولت بود كه استانداران موظف شدند بهصورت دورهيي مراحل پيشرفت و اجرايي شدن هر يك از اين مصوبات را به دولت گزارش دهند. به علاوه اسحاق جهانگيري معاون اول رييسجمهور نيز با سركشي به هر يك از استانها شخصا در جريان چگونگي اجراي مصوبات استاني قرار ميگيرد. مرور سخنرانيهاي رييسجمهور در 20سفر استاني نشان ميدهد كه او در سخنانش بيش از هر چيز بر سه موضوع تاكيد كرده است؛ اول تاكيد بر حلوفصل نهايي پرونده «هستهيي» و اين واقعيت كه اين مذاكرات نهايتا به نفع ايرانيان و رفع تحريمها به سرانجام ميرسد. دوم تشريح شرايط اقتصادي و وعده بهبود «اقتصاد» و «معيشت» و سوم تاكيد بر تحول اساسي در بحث «سياست داخلي» كه با نزديكتر شدن به موعد انتخابات مجلس دهم دولت تلاش ميكند، ساختارهاي آن مشاركت گسترده گروهها و طيفهاي مختلف را فراهم كند.
مهمترين محورهای سخنرانی روحانی در 20 سفر استانياش :