هواپیمای ایرانی سمیرغ پس از اینکه آزمونهای پروازی خود را گذراند، از روز سهشنبه در شاهین شهر اصفهان مرحله آزمونهای گواهینامهای را آغاز کرده است.
این هواپیما در حالی طراحی و ساخته شده که کشورمان سالهاست نیازمند هواپیمای آواکس یا هواپیمای هشدار زودهنگام و کنترل هوایی است.
هواپیمایی که میتواند به عنوان یک رادار پرنده، نقش مهمی را در تامین امنیت آسمان و مرزهای هوایی ایران همراه رادارهای زمینی ایفا کند.
حداقل وزن یک سیستم راداری نصب روی هواپیما حدود ۳٬۶۰۰ کیلوگرم (۳٫۶ تُن) مربوط به هواپیمای Boeing E‑3 Sentry با رادار AN/APY‑1/2 است. البته این عدد ممکن است تا ۲۰ تُن برای انواع دیگر رادار هم برسد.
طبق آنچه اعلام شده، هواپیمای سیمرغ میتواند ۶ تُن بار حمل کند و مداومت پروازی آن با این حجم محموله ۳۹۰۰ کیلومتر اعلام شده است، بنابراین میتوان یک رادار در محدوده وزن خود را حمل کند./ فارس
