حضور جهانی چین

چهارشنبه، ۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۸:۱۱
کدخبر:۱۳۷۱۶۹

هفته‌نامه انگلیسی «اکونومیست» در تازه‌ترین شماره‌اش گزارشی درباره روند قدرت گرفتن صنعت خودروی چین در جهان منتشر کرده است.

گزارش با توصیف حضور پررنگ خودروسازان چینی در نمایشگاه امسال مونیخ آغاز می‌شود. اکونومیست می‌نویسد غرفه‌های بزرگ شرکت‌هایی نظیر بی‌وای‌دی، اکس‌پنگ (یا شیائوپنگ)، چانگان و دانگ‌فنگ نشان می‌دهد بازار اروپا هدف اصلی خودروسازان چینی است.

به گفته اکونومیست موفقیت چین در صنعت خودرو نتیجه سیاست‌هایی است که پانزده سال پیش آغاز شد؛ زمانی که دولت چین به جای رقابت با ماشین‌های بنزینی خارجی، بر ساخت ماشین‌های الکتریکی برای بازار داخلی تمرکز کرد. دولت برای این کار با پرداخت یارانه و وام و ساخت زیرساخت از خودروسازان چینی حمایت کرد. نتیجه این سیاست، ظهور ده‌ها خودروساز جدید و بازاری است که اکنون ۶۰ درصد آن را خودروهای الکتریکی تشکیل می‌دهد.

با وجود رشد فروش، رقابت شدید در بازار داخلی باعث آغاز یک «جنگ قیمتی» شده است.در گزارش به تحقیقی از بانک نومورا اشاره شده که می‌گوید میانگین قیمت خودرو در چین طی دو سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته و برخی مدل‌ها تا ۳۵ درصد ارزان‌تر شده‌اند. این کاهش قیمت باعث ضرر خودروسازان شده است. سود خالص صنعت در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۵ نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته و حتی شرکت‌هایی چون بی‌وای‌دی و جیلی هم با افت سود مواجه شده‌اند.

اکونومیست می‌نویسد به دنبال این رقابت مخرب دولت چین خودروسازان را به پکن فراخوانده و از آنها خواسته از دادن تخفیف‌های زیاد خودداری کنند و پول قطعه‌سازان را به موقع پرداخت کنند. با این حال خودروسازان همچنان برای جلب مشتری مشوق‌هایی نظیر بیمه رایگان یا شارژ رایگان ارائه می‌کنند.

به نوشته اکونومیست نتیجه این رقابت شدید داخلی، ظهور برندهایی خواهد بود که قدرت زیادی برای رقابت در بازارهای خارجی دارند؛ شرکت‌هایی که از دل جنگ قیمت، کاراتر، ارزان‌تر و نوآورتر شده‌اند. اکونومیست پیش‌بینی کرده در این شرایط شرکت‌های قدرتمندتر مانند بی‌وای‌دی، جیلی و چری با تعدیل نیرو، کاهش هزینه و تکیه بر صادرات قوی‌تر می‌شوند.

چین اکنون بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان است و در نیمه نخست سال جاری، ۳.۵ میلیون دستگاه ماشین صادر کرده که ۱۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال پیش است.

حتی تعرفه‌های سنگین اتحادیه اروپا باعث نشده تا خودروسازان چینی از حضور در این بازار مایوس شوند. سهم برندهای چینی از بازار اروپای غربی از ۳.۱ درصد در سال گذشته به ۵.۲ درصد در سال جاری رسیده است.

در مقابل خودروسازان غیرچینی که زمانی چین منبع اصلی درآمد آنها بود در تنگنا هستند. بازار فورد و جنرال موتورز در آمریکا با تعرفه‌های سنگین دولت حفاظت می‌شوند، اما حضور این دو خودروساز در چین به‌ شدت کاهش یافته است. وضعیت نیسان در چین اصلا خوب نیست و سهم تویوتا هم در این بازار رو به کاهش است.