اولین خودرو هیبرید-الکتریکی ولوو

سه شنبه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۴:۱۶
کدخبر:۱۳۶۴۳۲

ولوو اولین مدل هیبرید-الکتریکی خود را با نام XC70 در شهر شانگهای رونمایی کرد. این خودرو با قیمت پایه حدود 300 هزار یوان (42 هزار دلار) قرار است ابتدا در چین و بعد در اروپا فروخته شود.

ولوو در اواخر دهه نود میلادی مدل دو دیفرانسیلی از استیشن V70 خود را با ارتفاعی بلندتر و با پسوند XC به بازار عرضه کرد. اما این نام حالا با یک شاسی‌بلند به محصولات ولوو اضافه شده که ابعادی بین ب‌ام‌و X3 و ب‌ام‌و X5 دارد و ظاهرش شبیه به مدل EX90، شاسی‌بلند الکتریکی بزرگ‌تر کارخانه است.

XC70 روی پلتفرم جدیدی به نام SMA ساخته شده که ویژه مدل‌های هیبرید-الکتریکی است. قوای محرکه ماشین در قوی‌ترین مدل ترکیبی از یک موتور چهار سیلندر بنزینی ۱.۵ لیتری و سه موتور الکتریکی و یک باتری بزرگ است که قابلیت شارژ سریع دارد.

ولوو می‌گوید XC70 می‌تواند با نیروی باتری تا ۲۰۰ کیلومتر حرکت کند که به گفته کارخانه بسیار بیشتر از نیاز روزمره است.

باتری ماشین با یک شارژر سریع در کمتر از ۲۳ دقیقه از صفر تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود و می‌توان از نیروی باتری برای تامین نیروی دستگاه‌های برقی دیگر هم استفاده کرد. XC70 با یک باک پر و باتری شارژ شده می‌تواند تا بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر حرکت کند.

اتاق ماشین به شیوه همیشگی محصولات ولوو، ساده و لوکس است. نمایشگر مرکزی ماشین ۱۵.۴ اینچی است و می‌توان برای ماشین یک سیستم نمایش اطلاعات ۹۲ اینچی روی شیشه جلو هم سفارش داد.

دستیار صوتی مجهز به هوش مصنوعی، سیستم عامل گوگل و سیستم‌های کمکی‌ مانند پارک خودکار یا رصد اطراف ماشین با رادار و دوربین از جمله امکانات ولوو XC70 است.

هاکان ساموئلسون، مدیرعامل شرکت ولوو می‌گوید XC70 برای کسانی ساخته شده که می‌خواهند از مزایای ماشین‌های الکتریکی بهره‌مند شوند، اما هنوزبرای خرید ماشین کاملا الکتریکی تردید دارند. به گفته او این ماشین توسط تیم ولوو در چین طراحی شده و جایگاه ولوو را در بازار این کشور تثبیت خواهد کرد.

وضعیت مالی ولوو چندان مطلوب نیست. فروش شرکت در چین و اروپا کاهش یافته و این خودروساز سوئدی در سه‌ماهه‌ دوم سال جاری میلادی برای نخستین بار پس از عرضه‌ی سهامش در سال ۲۰۲۱ ضررکرده است. ضرر ده میلیارد کرون (حدود یک میلیارد دلار) ولوو در حالی است که این شرکت در دوره‌ مشابه سال گذشته هشت میلیارد کرون سود کرده بود.

یکی از دلایل اصلی این زیان تعرفه‌های جدید دولت آمریکا بر واردات خودرو است. همچنین هزینه‌ بازخرید سه‌هزار کارمند شرکت هم از دیگر عواملی است که بار مالی سنگینی بر دوش شرکت گذاشته است.

با این‌ حال مدیران ولوو همچنان به آینده امیدوارند. آنها در واکنش به تعرفه‌ها تولید برخی مدل‌ها را از چین به آمریکا منتقل کرده‌اند و معتقدند عرضه مدل‌هایی مانند XC70 مسیر بازگشت کارخانه به سودآوری را هموار خواهد کرد.