بهگزارش رسانهها مرسدسبنز در حال مذاکره با بامو است تا از موتورهای این شرکت در محصولات آیندهاش استفاده کند. بر اساس این گزارشها، این دو رقیب دیرینه همچنین در حال بررسی همکاری برای تولید موتور در کارخانهای مشترک در آمریکا هستند.
خبر این مذاکرات نخستین بار توسط مجله آلمانی «منجر مگزین» (Manager Magazin) منتشر شد. هفتهنامه انگلیسی «اتوکار» هم به نقل از منابع خود این گفتوگوها را تایید کرده است. مرسدسبنز و بامو هنوز به انتشار این خبر در رسانهها واکنشی نشان ندادهاند.
به نوشته منجر مگزین، ایده این همکاری حدود یک سال پیش از سوی اولا کلنیوس، مدیرعامل مرسدسبنز مطرح شد و در آغاز الیور زیپسه، مدیرعامل بامو درباره این همکاری تردید داشت، اما اکنون دیدگاه مثبتی به این ایده دارد.
بر اساس گزارشها در صورت توافق، بامو در گام اول موتورهای چهار سیلندر دو لیتری توربوی خود به نام B48 را در اختیار مرسدسبنز قرار خواهد داد. این موتور که تقریبا در تمام مدلهای بامو و مینی استفاده میشود، از سال ۲۰۲۷ در مدلهایی از جمله GLA، CLA، GLB و کلاسهای C و E مرسدسبنز بهکار گرفته خواهد شد.
دو شرکت همچنین در حال بررسی احداث کارخانهای مشترک در آمریکا هستند تا موتورهای خود را در خطوط تولید مستقل بسازند و با این کار از پرداخت تعرفههای دولت آمریکا معاف شوند. استفاده از جعبهدندهی مشترک هم بخشی از این مذاکرات گزارش شده است.
مدیران مرسدسبنز تصور میکردند بعد از سال ۲۰۳۰ دیگر کسی سراغ موتورهای درونسوز نمیرود و سرمایهگذاری در ساخت آنها به صرفه نیست. اما فروش ماشینهای الکتریکی طبق پیشبینیها نبوده و در عوض بازار خودروهای هیبرید و هیبرید-الکتریکی همچنان پر رونق است. همین باعث شده مرسدسبنز برای مدلهای هیبرید و هیبرید-الکتریکیاش به موتورهای درونسوز نیاز پیدا کند.
بخشی از این نیاز از طرف شرکت چینی «هورس» (Horse) تامین میشود که با همکاری کارخانه چینی جیلی و رنو تاسیس شده است. با این حال، طبق گزارشها این موتورها برای مدلهای هیبرید-الکتریکی مناسب نیست و بهدلیل تولید در چین ممکن است صادرات خودروهای مرسدسبنز به آمریکا را با تعرفههای اضافی مواجه کند.
استفاده از موتور شرکتهای دیگر در صنعت خودروسازی تازه نیست. مرسدسبنز پیشتر از موتورهای رنو-نیسان استفاده میکرد و موتور برخی محصولات این دو کارخانه را هم تامین میکرد. بامو هم موتورهایش را به شرکتهایی چون لندروور، اینئوس و تویوتا عرضه کرده است.
موتورهای بامو در کارخانه این شرکت در شهر اشتایر اتریش تولید میشوند. بامو در صورت نهاییشدن همکاریاش با بنز صدها میلیون یورو درآمد خواهد داشت و از آن مهمتر استفاده بزرگترین رقیبش از موتورهای این شرکت امتیاز تبلیغاتی قابل توجهی برای بامو خواهد بود.
گفته میشود تصمیم نهایی درباره این همکاری تا پایان امسال اتخاذ خواهد شد و نیازمند تایید هیئتمدیره و کمیتهی نظارت هر دو شرکت است.