لامبورگینی در «هفته خودروی مونتری» در ایالت کالیفرنیا در آمریکا از یک مدل تولید محدود به نام «فنومنو» رونمایی کرد. خودروساز ایتالیایی میگوید این ماشین قویترین مدل دوازده سیلندری است که تاکنون تولید کرده و تنها ۳۰ دستگاه از آن ساخته خواهد شد.
نام ماشین طبق سنت همیشگی لامبورگینی از یک گاو مسابقات گاوبازی گرفته شده است. فنومنو نام گاو مشهوری است که در سال ۲۰۰۲ در مکزیک به میدان رفت و بهدلیل ویژگیهای استثناییاش بخشیده شد و از مرگ رهایی یافت. «فنومنو» همچنین در زبانهای ایتالیایی و اسپانیایی بهمعنای «پدیده» است که به گفته کارخانه به خاص بودن ماشین اشاره دارد.
لامبورگینی میگوید فنومنو «مانیفست طراحی» جدید کارخانه را معرفی میکند و فرم و خطوطی که در طراحی ماشین استفاده شده الگویی برای محصولات آینده لامبورگینی خواهد بود.
فنومنو روی پلتفرم مدل روئلتو (Revuelto) ساخته شده، اما از آن قویتر است. ترکیب یک موتور دوازده سیلندر و سه موتور الکتریکی به ماشین نیرو میدهد. قدرت موتور دوازده سیلندر ۸۲۳ اسب بخار است. نیروی ماشین با اضافه شدن سه موتور الکتریکی به ۱۰۸۰ اسب بخار میرسد.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین ۲.۴ ثانیه و حداکثر سرعتش بیش از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
ابعاد ماشین شبیه به روئلتو است، اما عرض چرخها کمی بیشتر شده و ترکیب رنگ زرد و مشکی بدنه، ورودیهای هوای بزرگ، رینگ و تایرهای مخصوص مسابقه باعث شده ظاهر ماشین اسپرتتر شود.
میتیا بورکرت، مدیر طراحی لامبورگینی میگوید کابین فنومنو طوری طراحی شده که انگار راننده درون یک سفینه فضایی نشسته است. بیشتر قطعات با چاپ سهبعدی و از فیبرکربن ساخته شدهاند. صندلیها ویژه ماشینهای مسابقه و یکتکه هستند وماشین سه نمایشگر دارد.
لامبورگینی محصولات تک خود را «فیو-آف» (Few-off) مینامد؛ ماشینهایی که معمولا کمتر از ۵۰ دستگاه از آنها تولید میشود و خریدارانش مشتریان ویژه لامبورگینی و مجموعهداران مشهورند. لامبورگینی رونتون (Reventon) اولین مدل فیو-آف کارخانه بود که در سال ۲۰۰۷ ساخته شد.
لامبورگینی با مدل فنومنو بیستمین سالگرد تاسیس استودیوی طراحی اختصاصی خود به نام «چنترو استیله» را هم جشن گرفت. این مرکز در محل کارخانه لامبورگینی در سانتاآگاتا در ایتالیا تاسیس شد تا سبک و الگویی ویژهای برای محصولات لامبورگینی خلق کند.
پیش از آن طراحی خودروهای لامبورگینی به استودیوهای مشهوری مانند برتونه و زاگاتو سپرده میشد. این کار اگرچه به خلق شاهکارهایی ماندگار در صنعت خودرو منجر شد، اما باعث شده بود محصولات لامبورگینی شکل و فرم یکسانی نداشته باشند.
لامبورگینی یک دستگاه از سی دستگاه فنومنو را برای کلکسیون کارخانه میسازد و ۲۹ دستگاه دیگر قرار است فروخته شود. قیمت ماشین هنوز اعلام نشده اما بدون شک از مدل روئلتو بسیار گرانتر است. قیمت پایه لامبورگینی روئلتو در ایتالیا ۶۰۰ هزار یورو است و مدلهای دست دوم این ماشین تا ۸۰۰ هزار یورو هم فروخته میشود.
برخی رسانهها قیمت لامبورگینی فنومنو را حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار تخمین زدهاند.