تجربه تلخ تلویزیون‌های اسنوا در خودروهای وارداتی

سه شنبه، ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۴:۲۸
کدخبر:۱۳۵۵۸۵

یک اتفاق ویژه در این روزها، رسانه‌ها را مشغول خود نموده است، قطعی ناگهانی تلویزیون‌های اسنوا و دوو که در داخل کشور تولید شده بود، موجی از نگرانی تکرار این اتفاق در صنایع مختلف از جمله خودرو را در میان مردم و کارشناسان ایجاد کرده است.

به گزارش ایران جیب از پرشین خودرو، این روزها به دلایل مختلفی از جمله پیشرفت تکنولوژی و توسعه هوش مصنوعی، شاهد دگرگونی نبرد در زمینه‌های مختلف به خصوص نظامی هستیم. در تایید این موضوع کافیست نگاهی به نبرد اوکراین و استفاده گسترده از مولتی‌روترها بی‌اندازیم. استفاده از کوادکوپترهای سبک از جمله موضوعاتی است که در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نیز شاهد آسیب‌های آن به سیستم پدافندی کشور بودیم.

از دیگر مثال‌هایی که می‌توان در این خصوص به آن اشاره کرد، انفجار پیجرها در لبنان است که توانست با هزینه‌ای کم، آسیب زیادی به یک نیروی نظامی باتجربه وارد کند.

در روزهای گذشته اما از کار افتادن تلویزیون‌های اسنوا و دوو که در ایران تولید شده بود، موجی از نگرانی در میان مردم و کارشناسان از تکرار این تجربه در صنایع حیاتی ایجاد کرده است.

صنعت خودرو یکی از صنایعی است که به عنوان پیشران اقتصاد کشور شناخته می‌شود و اگر چنین حادثه‌ای در ابعاد بزرگ رخ دهد، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

به همین بهانه این موضوع را با یکی از کارشناسان باتجربه صنعت خودرو در میان گذاشتیم و در خصوص امکان تکرار این اتفاق در صنعت خودرو، پرسیدیم.

بابک صدرایی، تکرار حوادثی از این دست در صنعت خودرو ایران را دور از دهن دانست و گفت: رخ دادن این دست اتفاقات در صنعت خودروی ما به دلیل اینکه از تکنولوژی و پلتفرم پیشرفته‌ای استفاده نمی‌کنند، دور از ذهن است.

وی تکرار این حوادث را بیشتر در حوزه خودروهای وارداتی متصور دانست و افزود: این موضوع در خودروهایی مانند خودروهای وارداتی پیشرفته که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، قابل تکرار است. اقدامات خرابکارانه در خودروهایی که نیاز به نصب نرم‌افزار به‌روز داشته باشد یا برای دریافت آپدیت‌های دوره‌ای نیاز به اتصال اینترنتی دارد، دور از دهن نخواهد بود.

وی خودروهای برقی و هیبرید را از گزینه‌هایی دانست که مستعد این اتفاق است و تصریح کرد: این موضوع به خصوص در کشوری مانند ایران که واردات خودرو را نه از شرکت مادر بلکه از واسطه‌های دست چندم انجام می‌دهد، می‌تواند نگران کننده باشد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه، ۹۵ درصد خودروهای کشور را فاقد این ریسک معرفی کرد و اظهار داشت: در ۵ درصد باقیمانده که شامل خودروهای وارداتی هایتک می‌شود همواره این نگرانی وجود دارد که شاهد رویدادهای خرابکارانه باشیم به خصوص که تجارب تلخی در دو دهه اخیر و در این خصوص وجود دارد.

صدرایی در مقام مقایسه صنعت خودرو با تلویزیون‌هایی که دائم به اینترنت متصل است، احتمال بروز این رخداد در حوزه خودرو را کمتر دانست و گفت: افزایش تعداد اجزای الکترونیک و گسترش هوش مصنوعی در خودروها نسبت به دو دهه پیش، این وسیله را مستعد خرابکاری احتمالی می‌کند پس باید با ایجاد پروتکل‌هایی برای این موضوع آماده باشیم.

وی در پایان، رویارویی با چنین حوادثی را نیازمند هوشیاری دانست و خاطرنشان کرد: در مرحله اول باید به فکر تهیه خودرو از شرکت مادر و حدف واسطه‌ها باشیم و در گام‌های بعدی نیز باید پروتکل‌های امنیتی در مبادی ورودی را افزایش دهیم تا از بروز اتفاقات این چنینی در صنعت خودرو جلوگیری کنیم.

در پایان باید یادآوری کنیم، کشور چین در سال‌های گذشته ورود خودروهای تسلا به اماکن نظامی و امنیتی این کشور را ممنوع کرده است. این موضوع زمانی جالب‌تر خواهد شد که بدانیم، این ممنوعیت شامل خودروهای تسلای تولید شده در کشور چین نیز می‌شود. آمادگی و هوشیاری در برابر چنین موضوعاتی که سابقه تکرار در تاسیسات حیاتی کشور را دارد از نان شب برای ما واجب‌تر است.