مرگ و میر جادهای در سراسر اتحادیه اروپا در سال 2024 نسبت به سالِ پیشِ میلادی 3 درصد کاهش یافت و 600 مورد مرگ و میر کمتر رخ داد.
با این حال اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) تصریح کرد که میانگین تلفات جادهای در اتحادیه اروپا تفاوتهای قابل توجهی را بین کشورهای عضو پنهان میکند.
در حالی که طی پنج سال گذشته، تعداد مرگ و میر جادهای در کشورهایی مانند یونان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا تنها اندکی کاهش یافته است، در ایرلند و استونی افزایش یافته است. در رومانی نیز با وجود کاهش ۲۱ درصدی تلفات جادهای طی ۵ سال گذشته ولی همچنان بالاترین آمارِ اتحادیه اروپا در این کشور ثبت شده است.
امنترین جادههای اتحادیه اروپا همچنان در سوئد (۲۰ مرگ به ازای هر میلیون نفر) و مالت (۲۱ مرگ به ازای هر میلیون نفر) و دانمارک (۲۴ مرگ به ازای هر یک میلیون نفر)، یافت میشوند. در مقابل، رومانی (۷۷ در هر میلیون نفر)، بلغارستان (۷۴ در هر میلیون نفر) و یونان (۶۴ در هر میلیون نفر) با دارای ناامنترین جادهها در سال ۲۰۲۴ بودند و با میانگین اتحادیه اروپا یعنی ۴۴ مرگ و میر جادهای به ازای هر یک میلیون نفر، فاصله قابل توجهی داشتند.
مطابق اعلام یورواستات، شمار تلفات جادهای در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۴ میلادی به ۱۹ هزار و ۸۰۰ نفر رسید، تعدادی که در سال ۲۰۲۳، ۲۰ هزار و ۴۰۰ نفر گزارش شده بود. این رقم در سال ۲۰۲۲، ۲۰ هزار و ۶۵۳ نفر بوده ولی در ۲۰۱۰، ۲۹ هزار و ۵۷۶ نفر بوده که طی ۱۴ سال، ۹ هزار و ۷۷۶ نفر کاهش یافته است.
این در شرایطی است که آمار مرکز آمار ایران نشان میدهد که طی سال ۱۴۰۲ ، ۲۰ هزار و ۴۵ نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست دادهاند که ۲.۸ درصد بالاتر از سال ۱۴۰۱ (۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر) بوده است.
در سال ۱۴۰۳، در مجموع ۱۹ هزار و ۴۶۰ نفر در تصادفات جادهای در ایران جان باختند؛ آماری که نشان دهنده کاهش جزئی است.
در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۶ هزار و ۷۷۸ نفر در تصادفات جادهای در ایران جان خود را از دست دادند که کارشناسان این افت را ناشی از همهگیری کرونا و محدودیتهای وضع شده برای تردد جادهای میدانند. شمار تلفات جادهای در ایران، سال ۱۳۹۰ نیز از سوی پزشکی قانونی، ۲۰ هزار ۶۸ نفر گزارش شده بود. چنان که در سال ۱۳۹۹ نیز تعداد مرگ و میر جادهای در ایران، همزمان با اوجگیری همهگیری ویروس کرونا ۱۵ هزار و ۳۹۰ نفر گزارش شده بود که رقمی بیسابقه در دو دهه گذشته به شمار میرود.
روند صعودی تلفات جادهای در ایران، طی سالهای اخیر، همزمان با سیر نزولی مرگ و میر ناشی از تصادفهای جادهای در اتحادیه اروپا موجب شده تا این تعداد با وجود جمعیت ۸۶.۳ میلیون نفری ایران و جمعیت ۴۵۳ میلیون نفری اتحادیه، بسیار به هم نزدیک شود.
هر چند تلفات جادهای در ایران طی سال گذشته، در مجموع کمتر از اتحادیه اروپاست ولی نرخ فوتی در ایران به ازای هر ۱ میلیون نفر از جمعیت، ۲۲۵ نفر است؛ نرخی که بیش از ۵ برابرِ متوسط اتحادیه اروپا و ۳ برابر بیشتر از رومانی به عنوان مرگبارترین کشور عضو اتحادیه در تصادفات جادهای است.