داد از آبونمان جدید مخابرات!

پنجشنبه، ۱۹ تیر ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۳:۳۵
کدخبر:۱۳۴۷۹۱

 در هفته های اخیر، افزایش ناگهانی و قابل توجه هزینه‌های آبونمان تلفن ثابت با اعتراضات و گلایه های گسترده‌ای از سوی شهروندان همراه شده است. بسیاری از مشترکین، از این افزایش ناگهانی و قابل توجه آبونمان تلفن ثابت ابراز نارضایتی کرده‌اند.

به گفته برخی از مشترکین، هزینه آبونمان تلفن ثابت آن‌ها افزایش قابل توجهی داشته است، در حالی که هیچ بهبود محسوسی در کیفیت خدمات ارائه‌شده مشاهده نمی‌کنند. برخی شهروندان هم نسبت به افزایش این هزینه بدون اطلاع رسانی قبلی و شفاف سازی درباره آن گلایه مند هستند. به همین منظور و با توجه به گلایه های متعدد شهروندان در این زمینه، موضوع را از مخابرات خراسان رضوی پیگیری کردیم.

قبل از بررسی توضیحات مخابرات خراسان رضوی، بد نیست گریزی به گلایه های مردم در این زمینه بزنیم و تعدادی از آن ها را مرور کنیم. یکی از شهروندان با ارسال پیامی به سامانه حرف مردم روزنامه خراسان گلایه ای جدی از افزایش آبونمان تلفن ثابت کرده و نوشته است: «آبونمان تلفن ثابت یک دفعه سه برابر شده! خواهش می کنیم پیگیری کنید. این چه وضعی است؟ آن هم در این شرایط و افزایش سه برابری!»

چرا افزایش؟ چرا در چنین شرایطی؟

یکی دیگر از شهروندان هم در این زمینه گفت: «آبونمان تلفن ثابت از ۱۶ هزار تومان شده ۴۹ هزار تومن! چه خبره؟ چرا هیچ کس پیگیری نمی کنه؟» در پیامک حرف مردم دیگری هم آمده است: «الان چه اتفاقی افتاده؟ چه خدمتی انجام شده؟ چه هنری به خرج دادن که آبونمان تلفن ثابت از ۱۶۰۰۰ تومان شده ۴۹۰۰۰ تومان؟ من واقعا تعجب می کنم از این کارها. جالبه که چند سال پیش رفتم که این خط رو بفروشم حدود یک میلیون تومان بود، امروز که رفتم می گن ۵۸هزار تومن! این چه قانونیه؟» یکی دیگر از شهروندان هم از انتخاب زمان نامناسب برای افزایش آبونمان توسط مخابرات گلایه کرده و نوشته است: «در این وضع مملکت این مخابرات خجالت نمی کشه که آبونمان رو دو تا سه برابر کرده؟ با مخابرات تماس گرفتم کاربر به من جواب داد خب نمی توانی واریز کنی خطت را واگذار کن! می گم آخه در این شرایط جنگی خطم لازمه. بعدشم مخابرات خط رو برداره پولی بابتش نمیده که!»

پاسخ مخابرات استان به چرایی افزایش آبونمان

به گزارش «خراسان رضوی» گلایه های مردم و جزئیات آبونمان تلفن ثابت را از مخابرات استان پیگیری کردیم که مجیدرضا محمودی ثانی رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه خراسان رضوی با ارسال نامه ای مکتوب به سوالات ما پاسخ داد. وی درباره جزئیات قانونی افزایش آبونمان تلفن ثابت گفت: با عنایت به بند «ح» ماده ۶۶ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور، دستورالعمل تنظیم بازار تلفن ثابت، مصوبه ۷۱۶ مورخ ۲/۱۱/۱۴۰۳ شورای رقابت، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با عنوان سقف حق اشتراک یا آبونمان خدمات مکالمات صوتی مشترکان تلفن ثابت مورخ ۲۰/۱۱/۱۴۰۳ و بند ۱۳ مصوبات جلسه مورخ ۲۸/۰۲/۱۴۰۴ ستاد تنظیم بازار و مکاتبات شماره ۵۲۷۷۹۰۳ مورخ ۳۱/۰۲/۱۴۰۴ و ۵۲۷۸۰۹۱ مورخ ۰۱/۰۳/۱۴۰۴ مدیر کل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت، از اول خردادماه سال جاری آبونمان تلفن ثابت در صورتحساب مشترکان اعمال شده است که این مبلغ برای مشتریان تجاری ۵۰ هزار تومان، مشتریان خانگی درکلان شهرها (تهران، کرج، اصفهان، شیراز، اهواز، مشهد، تبریز و قم) مبلغ ۳۰ هزار تومان، مراکز استان مبلغ ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و سایر شهرها ۱۷ هزار تومان است که ۵۰۰۰ دقیقه مکالمه درون استانی رایگان به صورت تخفیف روی قبوض اعمال می شود.

محمودی همچنین در پاسخ به این سوال که «چرا همچنان از مشترکانی که از خط تلفن خود استفاده نمی کنند یا کابل خطوط تلفن شان به سرقت رفته آبونمان اخذ می شود؟» اظهار کرد: از مشترکانی که کابل تلفن آن ها به سرقت رفته است هیچ گونه آبونمانی دریافت نمی شود. لیکن باید درصورت قطع تلفن حتما با سامانه ۲۰۱۱۷ تماس حاصل و اطلاعات خط قطع شده را درسامانه وارد کنند تا در اسرع وقت خط بررسی شود. پس از مراجعه مامور مخابرات و تایید در سامانه تا تاریخ وصل تلفن، قبضی برای مشترک صادر نخواهد شد.

هزینه نگهداری بالاست؛ بخش اندکی از مشترک اخذ می شود

رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه خراسان رضوی تصریح کرد: در خصوص مشترکانی که از تلفن خود استفاده نمی کنند، به استحضار می رسانیم چه مشترکان محترم از خط تلفن خود استفاده کنند یا استفاده نکنند خط تلفن برای مخابرات هزینه نگهداری دارد و هزینه نگهداری شبکه ارتباطی تلفن ثابت بسیار بالاست که مخابرات فقط بخش اندکی از آن را از مشترک دریافت می کند.شایان ذکر است، مخابرات خراسان رضوی، پاسخی به این سوال ما مبنی بر این که «آیا بهتر نبود با توجه به شرایط حال حاضر کشور اعمال نرخ جدید به تاخیر انداخته می شد؟» ارائه نداد.