شرط آزاد‌سازی قیمت خودرو

دوشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷:۲۳
کدخبر:۱۲۸۸

عیسی امامی در گفت‌‌وگو با فارس، با تشریح جزئیات جلسه اخیر شورای رقابت اظهار داشت: در این جلسه، بر لزوم اجرا شدن مصوبات این شورا تأکید کردیم و اعضاء شورا خواستار تجدید‌نظر در برنامه‌های شورای رقابت شدند.وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای تولید داخل ایمنی لازم را ندارند، گفت: این خودروها از نظر کیفیت نیز قابلیت رقابت با خودروهای خارجی را ندارند و وجود بازار انحصاری باعث شده که کیفیت آنها ارتقا نداشته باشد.

* خودروهای داخلی فاقد استانداردهای ملی و جهانی‌اند

به گفته وی، خودروهای ایرانی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را ندارند و در صورتی که واردات خودرو فعال شود، صنعت خودروی ایران از بین خواهد رفت.امامی با تأکید بر اینکه خودروهای تولید داخل فاقد استانداردهای لازم و ایمنی بالا هستند، تصریح کرد: در جلسه شورای رقابت، بر لزوم ارتقاء استانداردهای خودروهای داخلی تأکید شد، زیرا اگر این خودروها فاقد استانداردهای قابل قبول باشند صنعت خودروسازی نمی‌تواند از قیمت‌گذاری آزاد برخوردار شود.وی ادامه داد: آزاد‌سازی قیمت خودرو مشروط به تولید خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی است، زیرا اگر سطح کیفی و ایمنی این خودروها پایین باشد ولی قیمت آن بالا باشد، در حق مصرف‌کننده اجحاف خواهد شد.

* تقاضای افزایش قیمت برای خودروهایی با کیفیت پایین

عضو ناظر شورای رقابت در مورد تقاضای خودروسازان برای تعیین قیمت جدید خودروها بر اساس نرخ تورم 6 ماهه، گفت: درست است که تورم افزایش یافته و این مسئله بر تولید همه محصولات تأثیرگذار بوده است، ولی زمانی می‌توان افزایش قیمت خودرو را پذیرفت که این تولیدات، استانداردهای قابل قبولی را دارا باشند.وی ادامه داد: این در شرایطی است که رئیس سازمان استاندارد از کیفیت خودروها ناراضی است، پس در این حالت افزایش قیمت خودرو مسئولیت سنگینی دارد و به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود.وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی تحت تأثیر حمایت‌های دولتی است، گفت: قیمت خودرو فشار زیادی را به مصرف‌کننده وارد می‌کند و علاوه بر این، هزینه‌های جبران‌ناپذیر و مشکلات ایمنی را به همراه دارد.امامی افزود: خودروهای ایرانی نه تنها استانداردهای جهانی را دارا نیستند، بلکه از نظر رعایت استانداردهای ایمنی نیز با مشکل روبرو هستند.

* بحثی در مورد قیمت‌گذاری مگان و تندر مطرح نشد

وی با بیان اینکه در جلسه اخیر شورای رقابت بحثی در مورد قیمت‌گذاری مگان، تندر90 و پژو 206 مطرح نشد، گفت: برای تصمیم‌گیری جدید در مورد صنعت خودرو توسط این شورا، باید ابتدا مصوبات قبلی اجرایی شوند و این مصوبات یک ضمانت اجرایی داشته باشند.امامی با بیان اینکه مصوبات قبلی شورای رقابت خروجی خاصی نداشته است، افزود: تا زمانی که مصوبات قبلی به طور کامل اجرایی نشود و از مکانیزم‌های قانونی برای کنترل صنعت خودرو‌سازی برخوردار نباشیم، صدور مصوبات جدید فایده‌ای نخواهد داشت.امامی تأکید کرد: خودروی ملی باید شاخص‌های ملی را دارا باشد و در عین حال، قابلیت رقابت با تولیدات خارجی را نیز دارا باشد.وی افزود: شورای رقابت باید به دنبال اجرایی شدن مصوبات قبلی خود باشد و برای این کار از جایگاه قانونی برخوردار شود.