دولت با قطار حومه‌ای به دنبال چیست؟

چهارشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱:۳۵
کدخبر:۱۲۸۳۲

نایب رئیس انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی می‌گوید: راه‌اندازی قطار حومه‎ای یکی از اصلی‎ترین حمل‌ونقل‎ها‎ی بین شهری است که در فواصل کوتاه‎تر باید از حمل‌ونقل حومه‌ای استفاده شود تا بار ترافیکی جاده‎ای را سبک‎تر کند.

به گزارش اقتصادنیوز، پس از سه سال بحث و بررسی و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار حومه‎ای از سال 91، پروژه قطارحومه‎ای تهران – ورامین – گرمسار اکنون با قوت بیشتری پیش گرفته شده است.  حال اینکه قطارهای حومه‎ای تا چه اندازه می‌توانند به کاهش ترافیک درون شهری، تسهیل رفت‌وآمدها و موارد این چنینی کمک کند؟ پاسخ این سوال‌ها را نایب رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران می‌دهد.

 ابوالفظل بهره‎دار به ایجاد قطارهای حومه‌ای تاکید کرده و گفته است که توسعه قطارهای حومه‌ای کمک بزرگی به توسعه شهری و توسعه خدمات تجاری آن می‌کند، بنابراین باید تعامل میان نهادهای متولی برای ایجرای این طرح بیشتر شده تا نتیجه بهتری دریافت شود . در ادامه گفت‌وگوی اقتصادنیوز با وی آمده است: 

راه‌اندازی قطار حومه‎ای از سال 91  مطرح شده اما تاکنون اجرایی نشده است. به نظر شما با تاکید وزیر راه ، ایجاد مسیرهایی برای رفت و آمدها در حومه کلان‎شهرها تا چه اندازه کمک کننده ترافیک شهری و بین شهری است؟

راه‌اندازی قطار حومه‎ای یکی از اصلی‎ترین حمل‌ونقل‎ها‎ی بین شهری است که در فواصل کوتاه‎تر باید از حمل‌ونقل حومه‌ای استفاده شود تا بار ترافیکی جاده‎ای را سبک‎تر کند. به طور طبیعی حمل‌ونقل ریلی بهترین گزینه برای انتخاب شهرک‎های اطراف یا خوابگاهی برای هر کلانشهری محسوب می‎شود، از این رو پرداختن به قطارهای حومه‎ای پیش از این هم مورد اهمیت بوده اما کمتر به آن توجه شده است. حال باید با دونگاه به این مساله توجه کرد . یکی اینکه قطارهای حومه‎ای توسط راه‎آهن صورت گیرد یا مترو که همین مساله در درجه اول اهمیت قرار دارد . نگاه دیگر نتیجه کار و برداشته شدن حساسیت‎ها است، اینکه اقدامات اجرایی باید هم توسط راه‎آهن و هم مترو متناسب با ظرفیتی که به تردد مسافرین حومه‎ای است فارغ از حساسیت‎های غیر ضروری به صورت بهینه انجام شود.در این زمان باید توجه کرد که اگر مسیری را مترو می‎تواند انجام دهد گریز نشود و آن را به راه‎آهن منتقل نکند و برعکس آن نیز صورت نگیرد. اینگونه است که انتخاب مسیر و اینکه این شبکه ریلی راه‎آهن یا مترو باشد بسیار دارای اهمیت است . 

به نظر شما کدام یک بیشتر در ایجاد این مسیر موفق‎تر خواهند بود و بهتر است این مسئولیت بر دوش کدام یک باشد ؟

احساس کلی این است که بهتر است قطارهای حومه‎ای را شهرداری‎ها انجام دهند و این نگاه قابل توجه‎تری است. پیشنهاد اصلی من این است که باید فارغ از حساسیت‎هایی که سازمان‎ها و نهادها دارند تصمیم گرفته شود ، چرا که این امر به نفع جامعه است و در دراز مدت می‎تواند بازدهی مناسبی ایجاد کند و چون مترو در حال حاضر در لینک میان شهرها قرار گرفته و در تمام دنیا هم نقش مترو همین است و اقدامات حومه‎ای را به صورت اساسی انجام می‎دهد، به نظر می‌رسد مترو بهترین گزینه اجرای قطار حومه‌ای است. همچنین اگر از منظر آسیب‌شناسی و ارزیابی دقیق شهری به آن نگاه شود نیز به این نتیجه می‎رسیم که اگر قرار است شهرداری‎ها نیازهای عمومی شهر را فراهم کنند، به طور طبیعی باید قطارهای حومه‎ای هم زیر مجموعه تامین رفت و آمد شهری قرار گیرد.

به نظر شما تسهیل در رفت و آمدهای برون شهری می‎تواند به مهاجرت معکوس کلان‎شهرهایی همچون تهران کمک کند؟

همین گونه است. اگر تسهیلات مناسب حمل‌ونقل فراهم شود می‎تواند کمک کننده باشد . به طور مثال در شهر مسکو ، جمعیت در روز 14 میلیون نفر و در شب 9 میلیون نفر است و این نشان می‎دهد که روزانه حدود پنج میلیون نفر توسط حمل و نقل از شهرک‎های اطراف و خوابگاهی وارد و خارج شهر می‎شوند. این نشان می‎دهد که مترو می‎تواند ضریب اطمینان برای کسب و کار بیشتر فراهم کند.‎ از این رو این امر باعث می‎شود که شهر کمتر صدمه ببیند و نیازهای تجاری نیز اجرایی شود و اگر با این نگاه دیده شود مترو می‎تواند حتی بیش از راه‎آهن تاثیر گذار باشد . 

تسهیلات اجرایی تا چه اندازه فراهم شده است؟

همه این موارد را باید شورای عالی ترافیک تصمیم گیری کند و وزارت راه هم واگن‎های بالای 100کیلومتر را ساماندهی کند و این تفکیک انجام شود و شهر ورامین تحت فشار و نیاز شدید قطار حومه است . بنابراین باید نگاه جدیدی به آن انجام شود . پیش‎تر راه‎آهن اقدامی در این مسیر داشته است و باید اکنون نیز نگاهی از سوی مترو انجام شود و میان این دو تعاملی برقرار کنند. ممکن است نبود این سیاست‎های پایدار در دراز مدت به توسعه فعالیت‎های شهری و حومه‎ای لطمه بزند . از این منظر پیشنهاد دارم که هم وزارت راه،هم شهرداری‎ها و هم وزارت کشور و هم نهادهای سیاست گذار این موضوع را در جلساتی بررسی کنند که در طرح کلان حمل و نقلی چه درون شهری و چه برون شهری از تمام ظرفیت‎ها استفاده شود .