بهای امروز طلا در بازارهای جهانی

دوشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷:۳۲
کدخبر:۱۲۳۵۴

قیمت جهانی طلا امروز دوشنبه تحت تاثیر نگرانی های مربوط به بحران بدهی و مالی یونان با افزایش نسبی روبرو شد ولی تقویت ارزش دلار موجب شده است تا این افزایش قیمت محدود باشد.

به گزارش رویترز، در حالی که نگرانی های بین المللی نسبت به بحران مالی و بدهی یونان موجب افزایش قیمت طلا شده ولی از سوی دیگر گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا موجب تقویت ارزش دلار و در نتیجه وارد شدن فشار بر قیمت جهانی طلا شده است.

بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا امروز دوشنبه به 1190 دلار رسیده است. قیمت طلا در نخستین لحظات مبادلات امروز به بیش از 1196 دلار رسیده بود که این بالاترین رقم از 26 می به شمار می رود.

منابع آگاه به مذاکرات یونان و وام دهندگان بین المللی تاکید کردند که دولت آتن و نمایندگان صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا نتوانسته اند در ضرب الاجل تعیین شده تا پایان روز یکشنبه به توافق نهایی بر سر اعطای کمک مالی جدید به یونان دست یابند.

یونان و وام دهندگان بین المللی هفته هاست که برای جلوگیری از ورشکستگی مالی آتن در حال مذاکره هستند ولی یونان حاضر به اجرای سیاست های ریاضتی بیشتر در ازای دریافت کمک های مالی جدید نیست.
آمریکا نیز روز جمعه هشدار داده است که اگر یونان و وام دهندگان بین المللی به توافق نهایی نرسند، این مساله تبعات زیادی برای اقتصاد جهانی خواهد داشت.

طلا مکان امن سرمایه گذاری در شرایطی است که نگرانی و نااطمینانی زیادی نسبت به وضعیت اقتصادی و سیاسی جهان وجود دارد. البته افزایش قیمت طلا در مبادلات امروز از سوی دیگر با تقویت ارزش دلار آمریکا روبرو شده است.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو آمریکا در نشست سپتامبر نرخ بهره را برای نخستین بار از سال 2006 میلادی افزایش خواهد داد. افزایش نرخ بهره آمریکا احتمالا موجب تقویت ارزش دلار شده و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

گزارش سایت طلا حاکیست، میزان فروش سکه طلا در بازار آمریکا طی ماه می نیز به کمتر از 21500 اونس رسیده است که این رقم نسبت به ماه قبل از آن بیش از 27 درصد کاهش داشته است.انتشار اخبار مربوط به وضعیت بحران مالی و بدهی یونان نیز تاثیر زیادی بر افت ارزش یورو در برابر دلار داشته است. فعالان بازار طلا بر این باورند که قیمت این فلز زرد در کوتاه مدت تحت تاثیر انتشار آمار و اطلاعات اقتصادی چین، فرانسه، آلمان، منطقه یورو و آمریکا خواهد بود.