نانوايان شمال شهر تهران همه آزادپز شدند

سه شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۲۷
کدخبر:۱۱۹۳۴

اخبار رسيده از سطح شهر تهران، حاكي از آن است كه نانوايان شمال و مركز شهر تهران آزادپز شده‌اند و اين وضعيت در ساير شهرستان‌ها نيز اتفاق افتاده است، به اين ترتيب تا اواسط تابستان قيمت نان در سراسر كشور آزاد شده و به اين ترتيب، يارانه آن نيز حذف مي‌شود. 

اجراي طرح هدفمندي يارانه گندم، آرد و نان هم دردسر ساز شده و از وقتي كه دولت مجوز پخت نان به قيمت آزاد و خارج از شمول قيمت‌گذاري را مطرح كرده، نانوايان گرايش بيشتري به سمت پخت آزادپز دارند و به همين دليل، با اختلاط آرد دولتي با آرد آزاد، شرايط به گونه‌اي پيش رفته است كه مردم مجبور به خريد نان‌هايي با قيمت بالا هستند، گويا عملاً قيمت نان آزاد شده است و ديگر نان دولتي عرضه نمي‌شود. 

عرضه نان دولتي در شرايطي در بسياري از نانوايي‌ها متوقف شده كه دولت خود اعلام مي‌كند تنها ۴۰ درصد نانوايي‌ها بايد به سمت آزادپزي بروند و مابقي بايد همچنان دولتي بمانند، در حالي كه به نظر مي‌رسد تصميم دولت درست برعكس در حال اجرا شدن است و در بسياري از نانوايي‌ها، نان به قيمت آزاد به دست مردم مي‌رسد. مردم هم كه ناچار از خريد نان به قيمت دلخواه نانوايان هستند، چاره‌اي ندارند كه اين روزها نان را گران به خانه خود ببرند. 

اين در شرايطي است كه نان سنگك از جمله نان‌هايي است كه بسياري از مردم خريد آن را ترجيح مي‌دهند، بنابراين برخي نانوايي‌هاي سنگكي آزادپز كه از استقبال مردم نسبت به اين نوع نان خبردار هستند، نان را به قيمت دلخواه خود مي‌فروشند و برخي ديگر هم به بهانه كنجدي كردن نان، قيمت را بالا برده‌اند. حتي گاه قيمت يك قرص نان سنگك، در برخي نانوايي‌هاي شمال شهر تهران به ۵ هزار تومان هم رسيده است. برخي نانوايي‌ها هم فقط نان كنجدي عرضه مي‌كنند. 

از سوي ديگر، نرخ دقيقي براي ميزان كنجدي كه روي نان‌ها پاشيده مي‌شود، وجود ندارد و هر نانوايي به دلخواه خود مقداري كنجد روي نان مي‌پاشد و به واسطه همان هم قيمت را بالا مي‌برد. اين در حالي است كه مردم هم ناچار به خريد همين نان هستند و اگر از نانوايي بخواهند كه نان سنگك ساده داشته باشد، با جواب منفي مواجه مي‌شوند و بنابراين كف خريد نان سنگك در برخي از نانوايي‌ها به جاي ۱۳۰۰ تومان، به ۱۵۰۰ تومان براي نان كنجدي يك رو و ۲۰۰۰ تومان براي نان كنجدي دو رو مي‌رسد. 

در اين ميان، مجتبي خسروتاج، قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در رابطه با پخت نان آزادپز و تخلفات احتمالي كه در اين رابطه رخ مي‌دهد، مي‌گويد: نانوايي‌هاي آزادپز براساس دستورالعمل‌ها و ضوابطي كه سازمان حمايت اعلام مي‌كند، قيمت تمام‌شده خود را مشخص كرده و بر اساس يك سود عادلانه، نان خود را مي‌فروشند، اين در حالي است كه اين سازمان بر اساس مصوبه هيئت عالي نظارت، تعيين كرده كه در بخش‌هاي مختلف صنفي، هر واحد مي‌تواند چه مقدار سود در نظر بگيرد. 

اين گفته‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه تخلفات نانوايان از حد و مرزي كه دولت تعيين كرده، فراتر رفته است و به همين دليل، قيمت نان سنگك در برخي از مناطق تهران از ۱۳۰۰ تومان مصوب، جهش بالايي داشته و به نرخ‌هاي خيلي بيشتر از ۱۳۰۰ تومان و حتي 5هزار تومان هم رسيده است اين در حالي است كه بر اساس نرخ مصوب، قيمت سنگك بايد ۷۸۰ تومان باشد كه البته دولت اجازه داده تا ۸۰۰ تومان هم به دليل نبود پول خرد در نانوايي‌ها، قيمت افزايش يابد اما مشروط به اينكه وزن چانه نيز به تناسب افزايش يابد. 
از سوي ديگر، قيمت هر قرص نان بربري ۶۵۰ تومان، نان لواش ۲۰۸ تومان و نان تافتون ۳۹۰ تومان است. پيش از اين رئيس اتحاديه نانوايان سنگكي، اعلام كرده بود كه قيمت هر قرص نان سنگك كنجدي ويژه ۲۰۰۰ تومان، نان سنگك كنجدي با وزن هر چانه ۴۶۰ گرم ۱۵۰۰ تومان است.