روش جدید دور زدن قانون توسط برخی مدیران نفتی‌

چهارشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۳۱
کدخبر:۱۱۳۰۶

طبق بند "دال" تبصره 18 قانون بودجه 94، هرگونه پرداخت حقوق، حق‌حضور در جلسات و پاداش نقدی و غیرنقدی به کارکنان شاغل دولت و پرداخت حقوق به بازنشستگان دولت که به‌عنوان عضو هیئت مدیره غیرموظف شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی، به‌ویژه به‌عنوان نمایندگان اشخاص حقوقی در می‌آیند، ممنوع است.

اما هم اکنون برخی از مدیران شاغل در وزارت نفت و شرکت‌های تابعه و بازنشستگان این وزارتخانه‌ به نیابت از سهامداران اصلی ( سهام عدالت٬ سازمان‌های تأمین اجتماعی و  بازنشستگان کشوری و شرکت های فرعی وابسته به آنها ) عضو غیر مؤظف هیئت مدیره در شرکت‌های واگذار شده به نهادهای عمومی غیر دولتی مذکور هستند.

با توجه به اینکه هرگونه پرداخت تحت عنوان حق حضور و پاداش نقدی و غیر نقدی به اشخاص مورد نظر ممنوع است برای پوشش این بند، وجوه به جای واریز به حساب افراد به حساب شرکت‌های تابعه شاغلان وزارت نفت که هیچگونه سهام و شخصیت حقوقی در شرکت های واگذار شده ندارند واریز و به صورت پاداش و کارانه جبران می‌شود؛ در واقع با این روش قانون را دور زده و مانع ایراد دستگاههای ناظر می‌شود.

تاکنون شواهد حاکی است که این مدیران متخلف به‌عنوان عضو هیئت مدیره و یا نماینده سهام عدالت در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی شیراز، پالایش نفت شیراز، پتروشیمی امیرکبیر، پالایش نفت تهران و پتروشیمی قائد حضور دارند. البته دیوان محاسبات به این موضوع ورود کرده است و در حال بررسی پرداخت‌های صورت گرفته است.

سید مهدی موسوی‌نژاد؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این به خبرنگار تسنیم گفته بود: در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد، باید با این مدیران برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر اجرای بخشی از قوانین است، خواستار ورود آنها به این موضوع و تذکر به خاطیان شده بود.