کاهش قیمت دلار در روزهای آینده؟

شنبه، ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱:۰۷
کدخبر:۱۰۸۰

 یک عضو شورای پول و اعتبار اظهار داشت: به طور رسمی در شورا صحبتی از رفع تحریم سوئیفت بانکی نشده است اما برخی از خبرها امیدواری‌هایی از این بابت ایجاد کرد.

محمد حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: برآیند مذاکرات ایران در نیویورک و گفت‌وگو‌ی تلفنی رییس جمهور با رییس جمهور آمریکا امیدواری‌هایی را ایجاد کرده است و ما در بخش اقتصاد خوش‌بین هستیم که با کاهش تحریم‌ها مواجه شویم، اما باید بپذیریم که نمی‌شود انتظار داشت در مدت کوتاهی همه تحریم‌ها برداشته شود.

وی افزود: این موضوع که تحریم جدیدی به تحریم‌های سابق اضافه نشود و شیب تحریم‌ها رو به کاهش باشد خود یک امیدواری در بازار ایجاد می‌کند کمااینکه در روزهای اخیر شاهد اثرات آن در بازار و مراودات اقتصادی بوده‌ایم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های چند روز اخیر رییس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز، گفت: من فکر می‌کنم رییس بانک مرکزی اگر هم نظری خاصی بر روی نرخ ارز دارد نباید آن را اعلام می‌کرد چرا که همین اعلام به بازار جهت و سمت و سو می‌دهد و اثرات منفی خواهد داشت.

وی ادامه داد: آنچه که در قانون آمده است مدیریت شناور نرخ ارز است، اما آنچه که مشخص است نرخ واقعی ارز بسیار پایین‌تر از آنیست که در بازار شاهد هستیم و اینکه بگوییم در صورت کاهش بیشتر قیمت ارز صادرکنندگان دچار مشکل می‌شوند منطقی و علمی نیست.

حسن‌نژاد تاکید کرد: ما در طول حدود یک سال شاهد کاهش محسوس ارزش پول ملی و در مقابل افزایش بی‌سابقه نرخ دلار بوده‌ایم که شاید در دنیا با این سرعت تغییرات بی‌سابقه بوده است و با افزایش قیمت ارز نیز هیچگاه ندیدیم که صادرکنندگان منفعت ببرند، پس اینکه بگوییم کاهش قیمت ارز صادرکننده را دچار مشکل می‌کند درست و منطقی نیست و تنها عده‌ای واردکننده و دلال‌های سودجو هستند که نگران کاهش قیمت ارز در شرایط فعلی بازار هستند.

نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: آنچه که باید به آن امیدوار بود کاهش بیشتر قیمت ارز است و با توجه به تاثیرات سیاسی و تحولات اخیر در مراودات سیاسی بین ایران و کشورهای بزرگ جهان این امیدواری وجود دارد که در صورت عدم دخالت و یا تصمیمات غیرکارشناسی کاهش قیمت ارز ادامه پیدا کند؛ ضمن آنکه در روزهای آینده شاهد تاثیر تصمیمات اقتصادی در بازار ارز نیز خواهیم بود و این تصمیمات در کنار موضوعات سیاسی می‌تواند سرعت بیشتری به کاهش نرخ ارز بدهد.