حمل ونقل دریایی در سالی که گذشت

شنبه، ۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷:۲۳
کدخبر:۱۰۷۸۲

ورود نخستین کشتی لاینر پس از لغو تحریم ها، آغاز عملیات اجرایی بخش نخست فاز 3 بندر شهید رجایی و ورود کشتی 5 هزار تنی روسیه به بندر آستارا از مهمترین اخبار حمل و نقل دریایی در سال گذشته بودند.

در سالی که گذشت بخش حمل و نقل با خبرهای خوبی روبرو بود که برخی از این خبرها برای نخستین بار در کشور اتفاق افتادند. در واقع حمل و نقل هوایی و دریایی درسال گذشته به دلیل رفع برخی تحریم‌ها با شرایط بهتری روبرو بودند هرچند که هنوز مشکلات زیادی بر سر راه این دو بخش وجود دارد.

براین اساس مهمترین اخبار بخش حمل و نقل دریایی به شرح زیر است:

- پهلو گرفتن نخستین کشتی لاینر پس از لغو تحریم‌ها دربزرگترین بندر کانتینتری کشور: این کشتی با ظرفیت ۶ هزار TEU کانتینر، ۲۶۰ متر طول و ۳۳ متر عرض از خطوط معتبر کشتیرانی جهان بود که با از سرگیری تردد مستقیم خطوط معتبر کشتیرانی جهان به بندر شهید رجایی وارد این بندر شد.

براین اساس تردد مستقیم لاینرهای بزرگ به کشور فاصله دستیابی به کالاها را به میزان ۷ روز کاهش می‌دهد و تبادل مستقیم محموله بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار در هرتن هزینه تمام شده کالا را کاهش می‌دهد.

-برای نخسیتن بار تردد شناورهای بزرگ با ظرفیت بیش از ۲۲۰ صندلی برای تردد در مسیر بندرعباس - هرمز کلید خورد. در واقع حضور شناورهای بزرگ مسافری برای کاهش ازدحام جمعیت در بنادر شهید حقانی و هرمز بسیار موثر است. بندر شهید حقانی به عنوان بزرگترین بندر مسافری کشورشناخته می‌شود که در حال حاضر با بهره برداری از ۱۰ پست اسکله، قابلیت پلهوگیری همزمان بیش از ۲۰ شناور مسافری را فراهم کرده است.

-ورود کشتی ۵ هزار تنی روسیه به بندر آستارا هم از دیگر اخبار مهم حوزه بنادر و دریانوردی بود. این کشتی پس از طی مسیر ۲۱ روزه از بندر آستاراخان دریای خزر وارد بندر خصوصی آستارا در استان گیلان شد. این نخستین کشتی با این حجم بار است که وارد این بندر در شمال استان گیلان می‌شود.

-جذب ۱۴۷۵ میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی در بندر امام خمینی(ره) : منطقه ویژه اقتصادی بندَر امام خمینی با انعقاد ۹ فقره قرارداد سرمایه گذاری تا آذرماه سال گذشته، موفق به جذب بیش از ۱۴۷۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوص شد.

-آغاز عملیات اجرایی بخش نخست فاز ۳ َطرح توسعه بندر شهیدرجایی با سرمایه گذاری ۷۰ میلیون دلاری: این بخش شمال ۴۴۲ متر ساخت اسکله به عمق ۱۶ متر و لایروبی یک میلیون و ۶۵۰ هزار مترمکعب غرب حوضچه سوم این بندر است که عملیات اجرایی آن از سال گذشته شروع شد.

-بهره برداری از ۱۵ پروژه دریایی و بندری در هرمزگان با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد ریال: احداث پایانه ترانزیتی و صادراتی به وسعت ۱۱.۵ هکتار و مخازن نگهداری فرآورده های نفتی به وسعت حدود ۳ هکتار از جمله طرح‌های عمرانی حوزه سرمایه گذاری در بزرگترین بندر تجاری کشور از این پروژه‌ها است که مورد بهره برداری قرار گرفت.