در مناطق آزاد ایران حضور یانکیها به وفور حس میشود زیرا با قیمتی منطقی به نسبت دست پرورده های آلمانی یا ایتالیایی میتوان مالک خودرویی کوپه یا کانورتیبل با قدرت باورنکردنی شد. قیمتهای متنوع به دلیل تفاوت حجم موتور یا امکانات، انتخاب را کمی مشکل کرده است. خریداران خودروهای اسپرت آمریکایی در یک رنج قیمتی میتوانند از کلاس پونیکار 3 محصول چلنجر، ماستنگ و شورولت را هدف بگیرند و در اینجا بحث علاقه پیش میآید. نمیتوان خیلی واضح از این سه خودرو برندهای اعلام کرد زیرا همیشه جنگ بین این سه خودرو همانند بنز، آئودی و ب ام و باقی است.
این گزارش به آزمایش خودرو شورولت کامارو SS کانورتیبل تولید 2015 در شهر ماهشهر اختصاص داده شده و در ادامه اشارهای به نقاط قوت و ضعف آن در مقایسه با فورد ماستنگ GT خواهیم کرد.
اصالت فانتزی
بدنه خودرو شورولت کامارو در مقایسه با 2014 تغییری نداشته و به دلیل تغییرات چراغ عقبش هنوز انگشت انتقادات به سمتش است. کامارو آزمایش شده با دو خط مشکی روی بدنه زردرنگش زیبایی مثالزدنی داشت.دماغه رو به پایین کامارو، چراغهای زنون شبیه مردمک چشم و ورودیهای هوا روی سپر جلو نمیتوانند آنقدر در ذهن بیننده تأثیرگذار باشند زیرا سالهاست همینگونه طراحی شده و ظاهرش یکنواخت شده است. نصب خروجی هوای گرم موتور 4پره مشکیرنگ روی در کاپوت برای چرخش بهتر جریان باد در اتاقک موتور 8 سیلندرش کاملا منطقی است. اسپویلر یکتکه ثابت باریکی که روی در صندوق بار نصب شده برای کنترل نیروی رو به پایین این خودرو تلاش میکند.
با این خودرو شما حق انتخاب برای لذت بردن از هوای بیرون دارید و میتوان با آزادکردن قفل سقف و فشردن دکمه کنار آیینه وسط در مدت 14 ثانیه سقف برزنتی مشکی رنگ را بسته یا باز کرد. این سقف حاوی شیشه عقب مجهز به سیستم گرمکن است که بهصورت پلکانی در 3 قسمت درون صندوق بار عقب جمع میشود.کامارو کانورتیبل با نمونه کوپه در ارتفاع 13 میلیمتر تفاوت دارد و با ارتفاع 1389 میلیمتری بلندتر است. برای اینکه راننده در کنترل خودرو هنگام پارک کردن به مشکل برنخورد، 4سنسور روی سپر عقب نصب شده و یک دوربین دید عقب کنترل فرمان چرخش زاویه خطوط راهنما به راننده یاری میرسانند.
اگر از ظاهر ماستنگ 2015 به نسبت کامارو فاکتور بگیریم، یکی از کمبودهای کامارو در مقایسه با ماستنگ دکمه روی دستگیره در جهت باز کردن قفل درهاست و نیاز به در آوردن ریموت و فشردن دکمه باز کردن قفل است. نمیتوان از حق گذشت، عقب ماستنگ 2015 زیباتر از کامارو است و بهدلیل طراحی چراغهای جلو کمی خشنتر و دلنشینتر است اما کامارو هم در زیبایی چیزی کم ندارد و دوستدارانش هنوز برای کامارو دست و پا میشکنند.
سالها بدون تغییر
جای تعجب است که در سال 2015 بازهم نمای داخلی کامارو مشابه سالهای گذشته بوده و هیچ تغییر جدی به چشم نمیآید در صورتی که در دل ماستنگ 2015 مدرنتر و تغییرات اساسی ایجاد شده است. 4 نشانگر عقربهای جلو دسته دنده همانند قبل میزان فشار روغن، دمای روغن، دمای آب رادیاتور و ولتاژ را بر عهده دارند. به نظر میرسد شرکت شورولت تا انبار قطعات بیمصرف خود را خالی نکند، به فکر تغییر در محصول پرطرفداری همچون کامارو نخواهد افتاد.
سیستم نمایشگر کیلومتر روی شیشه جلو (HUD) از سال گذشته وارد کامارو شد و آنچنان دندانگیر نیست، البته زمان انعکاس روی شیشه به جز نمایش کیلومتر دیجیتالی، دورسنج موتور و وضعیت دنده را نمایش میدهد. اگر در هوای سرد زمستانی به فکر گرمکن صندلیهای کنترل برقی کامارو هستید کاملا در اشتباهید. این خودرو مجهز به سیستم فرستنده از راه دور است؛ یعنی ازطریق این سیستم میتوانید در برقی گاراژ یا منزلتان را بدون زحمت باز کنید البته قبل از آن باید همخوان شوند. در وسط کیلومترسنج و دورسنج موتور یک صفحه نمایش کوچک قرار دارد که توسط آن میتوان کنترل زمان خاموش شدن چراغ، میزان باد تایرها، وضعیت درها و یک منو گسترده را در دست داشت و توسط دکمههای روی فرمان آنها را کنترل کرد. وجود یک مانیتور 7 اینچی رنگی لمسی و سیستم GPS با نقشه سفری میتواند در ارتقای زیبایی این غول آمریکایی مثبت عمل کند. اگر منطقی بخواهیم به فضای داخلی خودروهای کوپه نگاه کنیم متوجه فضای کمی تنگ ردیف عقب و اغلب بدرد نخور میشویم و حتی تفاوتهایی بین نمونه کانورتیبل با کوپه وجود دارد. از آنجا که معمولا اندام آمریکاییها مانند ایرانیها درشت است، طراحی و اندازهها منطقی بوده مثلا ردیف جلو برای 2نفر با اندام ورزیده و قد بلند حدود 185 سانتیمتر بهدلیل فضای پا 1071 میلیمتر و فضای عرضی 1445 میلیمتر کاملا مناسب است اما بدون تغییر حالت صندلیها، سرنشینان ردیف عقب کمی در فشار هستند. اندازههای ردیف عقب برای پای سرنشینان 759میلیمتر و شانهها 1079 میلیمتر است البته جالب است بدانید نمونه کانورتیبل با کوپه 101 میلیمتر تفاوت دارد و کوپه بزرگتر است؛ دلیلش اتاقک نگهدارنده جکهای متحرک سقف است. ارتفاع سقف در نمونه کوپه و کانورتیبل باهم متفاوت است البته در حد 10 میلیمتر بهطوریکه نمونه کانورتیبل در ردیف جلو 960 میلیمتر و ردیف عقب 906 میلیمتر فضای سر دارد اما کامارو کوپه در ردیف جلو 949 میلیمتر و عقب 896 میلیمتر است.
تپشهایی که دود به پا میکند
شورولت کامارو با 2 موتور 6 و 8 سیلندر وارد بازار میشود که نمونه 6 سیلندر آن مدل RS و نمونه 8سیلندر آن به مدلهای SS ،ZL1 و Z/28 تقسیم میشوند. کامارو SS مدل 2015 میتواند با موتور 8سیلندر 16 سوپاپه با حجم 6162 سیسی (6.2 لیتر) در دور موتور 5900 RPM حداکثر قدرت 400 اسب بخار تولید کند و توجه داشته باشید در کامارو با گیربکس دستی حداکثر قدرت به 426 اسب بخار تغییر پیدا میکند. حداکثر گشتاور این خودرو با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک برابر 569 نیوتنمتر در دور موتور 4300 دور در دقیقه است. خط قرمز دورسنج موتور 6200 است و در حالت اسپرت تعویض دندهها در 6150 دور تعویض میشوند. موتورهای آمریکایی به حجم بالا و قدرت فوقالعاده معروفند و بهراحتی میتواند با تغییر یک میل سوپاپ دنیایی دیگر را بهدست آورند. شتاب صفر تا 100 کامارو SS گیربکس اتوماتیک با رقیبش ماستنگ GT گیربکس اتوماتیک یکی است و عدد 4.8 ثانیه را رقم میزند. کامارو SS با گیربکس دستی 4.6 ثانیه زمان لازم دارد تا سرعت خود را از صفر به 100 برساند و البته ماستنگ GT هم با یک موتور 8سیلندر 5 لیتری 32 سوپاپه میتواند این زمان را برای خودش به ثبت برساند. حداکثر سرعت کامارو SS برابر 250 کیلومتر در ساعت است اما پیشنهاد ما این است با نمونه کانورتیبل بهدلیل فشار و جریان هوا این سرعت را با سقف باز تجربه نکنید.
غرشی منطقی کنار ساحل
بر اساس منطق زمانی که سقف خودرو باز باشد میزان جریان باد درون خودرو بالاست و البته با افزایش سرعت این جریان چندین برابر میشود، مثلا زمانی که سرعت 80 کیلومتر باشد تحمل جریان هوا برای سرنشینان ردیف عقب کمی آزاردهنده میشود، حالا فرض کنید این سرعت دو برابر شود؛ مطمئنا سرنشینان جلو هم با این موضوع به مشکل برمیخورند البته دیگر سرعت 250 کیلومتر با سقف باز را امتحان نکردیم زیرا به دلیل صدای شدید باد و ذرات معلقی که وارد چشممان میشد، رانندگی خطرناک میشد. نتیجه میگیریم اگر برای یک مهمانی مهم آماده شدهاید و روی فرم موهایتان حساس هستید، با سقف باز سرعت بیشتر از 80 کیلومتر را تجربه نکنید.
سیستم صوتی برای آمریکاییها بسیار مهم است و در تمام خودروهایشان از بهترینها استفاده میکنند. هیجانی که سیستم صوتی Boston با خروجی 245 وات استریو این خودرو به این آزمایش القا میکرد حرکات نمایش پاور اسلاید نمیداد. سیستم صوتی این خودرو از 8 اسپیکر و یک ساب ووفر تشکیل شده و خوشبختانه مجهز به سنسور کنترل صدا توسط سرعت خودرو است؛ یعنی با افزایش سرعت صدای سیستم صوتی افزایش پیدا میکند.
شاید برای ترددهای شهری یا مسافرتها بتوان از کامارو استفاده کرد اما نمیتوان بهطور صد در صد احساس خستگی نکرد. سیستم تعلیق مستقل کامارو روی آسفالتهای نابسامان واکنش مثبتی دارد و میتواند ثبات بدنه را حفظ کند و مانع از تکانهای شدید شود. این موضوع با وجود نوار تثبیتکننده و فرمان برقی آن در مانورهای سریع یا به قول ماشینبازها لاییکشی سربلند بیرون میآید؛ یعنی در پیچهای تند فشار جانبی 0.87 جی متحمل میشود در صورتیکه ماستنگ در چنین شرایطی 084 جی فشار جانبی را ثبت کرده و پس از آن شاهد دریفت خواهیم بود. یکی از دلایل ثبات کامارو تقسیم وزن 51.6درصد جلو و 48.4درصد عقب بوده و در نتیجه شورولت کامارو SS مدل 2015 با وجود یکی بودن فاصله عرضی چرخهای جلو و عقب 1617 میلیمتر و فاصله بین دو محور 2852 میلیمتر، در پیچها پایدارتر از ماستنگ است و در زمان رانندگی با ماستنگ GT باید منتظر سورپرایز برای شیطنت بود. در طول آزمایش صدای دلچسب این خودرو بسیار لذتبخش بود و در حالت سکون با فشردن پدال گاز و تکان خوردن بدنه خودرو کاملا مشخص بود چه عظمتی زیر کاپوت خودرو وجود دارد. یک مسیر ساحلی طولانی جهت آزمایش شتاب انتخاب کردیم؛ وسط مسیر توقف کردیم و کامارو را در حالت تعویض دنده دستی قرار دادیم تا توسط شیفترهای پشت فرمان بتوانیم دنده را تغییر دهیم. موقعیت بهدلیل وجود یک خودروی هیولا بسیار حساس بود و ثانیههای معکوس برای لانچکردن آغاز شد، عکاسها مستقر شدند و همزمان با فشردن پدال ترمز، پدال گاز را تا انتها فشردیم تا اینکه کمی با هرزگردی کارمان را آغاز کردیم. دندهها را در دور موتور 6100 RPM توسط شیفترها تعویض میکردیم تا اینکه در HUD عدد 105 کیلومتر مشاهده شد و زمان 7.13 ثانیه ثبت شد.
بهدلیل دیجیتالی بودن HUD نمیتوان عدد دقیقی ثبت کرد و توسط سیستم پیشرفته ثبت شتاب بار دیگر بدون کوچکترین هرزگردی استارت زدیم و عدد 6.73 را ثبت کردیم اما بازهم تفاوت وجود داشت تا اینکه بار دیگر بسیار جنجالی آغاز کردیم و در پایان زمان 5.84 ثانیه برای شتاب صفر تا 100کیلومتر کامارو SS2015 نوشتیم.
در سایت شورولت از شتاب 1.4 مایل این خودرو صحبت شده بود که کامارو SS میتواند در زمان 13.3 ثانیه با سرعت 168 کیلومتر در ساعت این مسافت را طی کند اما جالب است بدانید ماستنگ GT میتواند زمان 12.8 ثانیه با سرعت 179 کیلومتر در ساعت را ثبت کند. در کلکلهای خیابانی شاید ماستنگ بتواند با کامارو فاصله بگیرد اما در پیست بهدلیل قدرت مانور بهتر کامارو SS میتوان ماستنگ را بازنده دانست.
برای یک خودرو پرقدرت موضوع ترمزگیری و ایمنی بحث فوقالعاده مهمی است؛ مخصوصا برای این خودرو با وزن 1903 کیلوگرم (با مخازن خالی 1789 کیلوگرم)، به همین منظور سیستم ترمز برمبو با تغذیه 4 سوپاپه روی آن نصب شده تا اینکه بتواند در زمان و مسافت کمتری بهعلاوه با بهترین بازدهی خودرو را متوقف کند. این خودرو میتواند در مسافت 30 متر سرعت خود را از 96 کیلومتر به صفر برساند و البته فورد ماستنگ GT میتواند در 32.5 متر ایست کامل کند. ترمزهای این خودرو چهارچرخ دیسکی خنکشونده ABS است و سیستمهای ترمز کمکی اضطراری EBA و همچنین سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری بهخوبی و در زمان بسیار مناسب میتوانند راننده را در کنترل خودرو یاری دهند؛ موضوعی که باید توجه داشت این است که هنگام هرزگردیهای ناگهانی مانند دور زدن سر بریدگیها با فعال بودن سیستم ESP آزاردهنده نیست اما اگر آنرا غیرفعال کنید، بیشک باید در کنترل خودرو تلاش کنید. در زمان آزمایش یک آمریکایی نمیتوان از شیطنت با آن گذشت و مجبور به فشردن دکمه ESP شدیم تا از مدار خارج شود و کمی لغزش را تجربه کنیم. هنگام انحراف عقب خودرو با فرمان دادن و حتی فشردن پدال گاز کاملا میتوان روی مسیر دلخواه تمرکز و تسلط داشت البته این خودرو کمی محتاطتر از ماستنگ GT است اما چیزی کم نمیگذارد. بحث مورد توجه بعضی از خوانندههای مطالب خودرویی مصرف سوخت خودروهای آمریکایی است اما اینبار با حجم بالای آن کمی اعداد منطقیتر شدهاند؛ خودروی کامارو SS مدل 2015 به ازای 100 کیلومتر در شهر 14 لیتر بنزین میسوزاند و در جاده 9.8 لیتر در صورتیکه ماستنگ GT مدل 2015 به ازای تردد 100 کیلومتر شهری 17.7 لیتر و جاده آن 11.3 لیتر است. بهطور میانگین مصرف سوخت کامارو SS برابر 11.9 لیتر و ماستنگ GT برابر 14.5 لیتر است. با این تفاصیل کامارو میتواند با یک مخزن سوخت پر 70لیتری خود مسافت 486 کیلومتر شهری و 730 کیلومتر جادهای را طی کند.
نتیجه پایانی این است که نمیتوان نتیجه صد در صد برای انتخاب بین کامارو SS با ماستنگ GT گرفت اما میتوان بر اساس نیاز روزمره خودروی خود را با قیمت منطقی انتخاب کرد. خودروی کامارو SS کانورتیبل مدل 2015 قیمتی در حدود 43 هزار دلار دارد درصورتیکه ماستنگ GT کانورتیبل مدل 2015 قیمتی در حدود 46 هزار دلار دارد. خودرویی که آزمایش شد مالک در زمان خرید 212 هزار درهم (197 میلیون تومان) پرداخت کرده بود.