1 میلیون کنتور گاز در سال‌جاری هوشمند می‌شود

چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲:۰۵
کدخبر:۱۰۷۶۰۴

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، پیش‌بینی کرده است که درسال‌جاری دست‌کم یک میلیون کنتور حجمی گاز در کشور هوشمند‌سازی شود.

رضا نوشادی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد که برای شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، هوشمند‌سازی سه میلیون کنتور گاز در سال‌جاری تکلیف شده، هرچند که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری یک میلیون کنتور گاز به مرحله هوشمند‌سازی برسد.

از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان متولی هوشمند‌سازی مصرف گاز در کشور یاد می‌شود؛تکلیفی که پس از ذخیره‌سازی گاز، بر عهده این شرکت گذارده شده است.

هوشمندسازی کنتورهای گازدرکشور سابقه‌ای دست‌کم 14 ساله دارد، هرچند که از آذرماه سال گذشته این مأموریت به شرکت مهندسی و توسعه گاز سپرده شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشورشرکت ملی گاز و توانیر را مکلف به نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان کردند.

درحال حاضر ۲۷ میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارد.

شرکت ملی گاز ایران از مصرف ۲۴۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی درکشور در سال ۱۴۰۱ خبر داده و اعلام کرده که این مقدار نسبت به سال پیش از آن (۱۴۰۰) بیش از ۳ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

45 درصد از گاز مصرفی در کشور در بخش خانگی و 55 درصد در بخش صنایع و نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

ایران با 33 هزار میلیارد متر مکعب گاز، دارنده دومین منابع گازی بزرگ دنیا است.

تولید گاز ایران در سال 2021 حدود 257 میلیارد متر مکعب بوده که بعد از امریکا و روسیه در جایگاه سوم قرار دارد.

رشد مصرف در کنار عدم سرمایه‌گذاری مناسب در توسعه صنعت نفت وگاز به ناترازی گاز درسال‌های اخیر منتهی شده است.

گفته می‌شود میزان ناترازی گاز کشور درفصل سرد سال در محدوده 240 میلیون مترمکعب در روز باشد.

برآورد می‌شود که توسعه صنعت نفت نیازمند تزریق دست‌کم 80 میلیارد دلار منابع است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه درحال حاضرهیچ کنتورهوشمندی درکشور نصب نشده، تصریح کرد که در شرایط فعلی کنتورهای گاز به صورت حجمی بوده و قرائت کنتورهای گاز نیز به صورت دستی است.

به گفته وی، در سال‌جاری و برای هوشمند‌سازی مصرف حدود 10 هزار میلیارد تومان منابع و بودجه اختصاص یافته و افزود که درحال حاضر مشخصات فنی سیستم، مدیای ارتباطی، مشخصات کنتورها و هوش مصنوعی درحال بررسی بوده که همه این موارد تا پایان سال طراحی خواهد شد.

نوشادی، توضیح داد که به موازات این موارد، هوشمند‌سازی سه میلیون کنتورتکلیفی پیگیری می‌شود هرچند که برآورد می‌شود این رقم تا پایان سال به یک میلیون کنتور برسد.

گفته می‌شود سالانه ۲ میلیارد مترمکعب گاز گمشده در شبکه گاز کشور وجود دارد که عمدتاً به دلیل دستکاری کنتور توسط مصرف کننده و یا خطای انسانی در خوانش کنتورها اتفاق می‌افتد.کاهش مصرف گازهای بدون درآمد، حذف عامل انسانی در خوانش کنتور، ارسال هشدار حین دستکاری‌ و افت ضریب خطای محاسباتی تنها بخش کوچکی از مزیت‌های هوشمندسازی کنتورهای گاز به شمار می‌رود. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز پیش‌بینی کرده که به حدود 2 تا 3 میلیارد یورو سرمایه برای هوشمندسازی کنتور 27 میلیون مشترک نیاز است که با اتمام طراحی، این عدد دقیق‌تر خواهد شد.