روایت اکونومیست از سقوط ارزش ریال ایران

پنجشنبه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷:۱۵
کدخبر:۱۰۶۲۴۰

بازار ارز  تهران در روز های اخیر با وجود تعطیلات نوروزی کار خود را پر حرارت شروع کرده است.

نرخ دلار که در روز های پایانی اسفند 1401 با افزایش سطح انتظارات مثبت نسبت به آینده روابط خارجی کشور (سفر گروسی به تهران، توافق ایران و عربستان و...) کاهشی شده بود حال با تغییر فصل و در 9 روز ابتدای بهار 1402 تقریبا 3 هزار تومان افزایش را ثبت کرده است. 

تحلیلگران ارزی  علت تغییر پوزیشن بازیگران ارزی در روزهای ابتدای بهار را ناشی از چند دلیل مهم می دانند. از نگاه آنها آمارهایی که در روزهای گذشته در مورد تورم منتشر شد باعث شد انتظارات تورمی و نااطمینایی نسبت به آینده ریال بار دیگر تقویت شود.

روایت اکونومیست از سقوط ریال ایران 

اکونومیست با انتشار یک نمودار نوشت:  اقتصاد ایران در وضعیت نامناسبی قرار دارد. همانطور که این نمودار نشان می‌دهد، در فوریه، ریال، واحد پول رسمی آن، به پایین‌ترین سطح تاریخ خود (۵۸۰۰۰۰ ریال دربرابر یک دلار) سقوط کرد. پول ملی ایران ۵۵ درصد ضعیف‌تر از یک سال قبل شد و ۹۴ درصد کاهش در طول یک دهه را تجربه کرد.

روایت اکونومیست از سقوط ریال ایران

در ادامه این مطلب آمده است: همانطور که این نمودار نشان می دهد، در فوریه، ریال، واحد پول رسمی آن، به پایین ترین سطح تاریخ خود (580000 ریال دربرابر یک دلار) سقوط کرد. پول ملی ایران 55 درصد ضعیف تر از یک سال قبل شد و 94 درصد کاهش در طول یک دهه را تجربه کرد.

از سوی سیگنال های منفی سیاسی هم موجب شد در بازار تقاضای احتیاطی شکل بگیرد. در کنار این می توان به خروج سرمایه از کشور اشاره کرد./اکوایران