کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روز کاهشی دلار در بازار تهران


کد خبر : ۹۹۳۲دوشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵:۱۲۲۸۰۰ بازدید

نرخ فروش روز یکشنبه در حالی ثبت شد که قیمت دلار بین بازیگران غیررسمی تا زیر 3400 تومان پایین آمد و با ارقامی نزدیک به 3390 تومان معامله شد.

روز یکشنبه جو روانی کاهشی بر بازار ارز حکمفرما بود تا فروش ارز بازیگران غیررسمی دلار را تا قیمت 3410 تومان پایین بیاورد. افت دلار، سکه را هم تحت‌تاثیر قرار داد و بهای این کالای گرا‌نبها تا نرخ 982 هزار تومان نزول کرد. کاهش روز یکشنبه، دو رکورد را برای این دو دارایی با ارزش رقم زد. روز گذشته دلار به پایین‌ترین نرخ در 63 روز گذشته و سکه به کمترین قیمت 36 روزه خود رسیدند. دیگر خبر روز یکشنبه این بود که هر گرم طلای 18 عیار به قیمت زیر 100 هزار تومان افت کرد و بهای 99 هزار و 150 تومان را در مقابل خود دید. 


 روز متفاوت بازار ارز 

در حالی‌که پس از انتشار ابلاغیه ارزی در 29 دی ماه، در اکثر روزهای بهمن‌ماه، فضای بازار آرام و دامنه نوسانات دلار محدود بود، روز یکشنبه تغییرات قیمتی این ارز افزایش یافت. در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را با رقم 3425 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به روز شنبه داشت. در ادامه روز بهای شاخص بازار ارز کاهش بیشتری یافت و قیمت دلار تا ساعت یک بعدازظهر، تا 3410 تومان پایین آمد. در حوالی این ساعت فضای بازار تا حدی آرام شد، هر چند که از ساعت 2 بعدازظهر قیمت بار دیگر در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا ساعت 3 بعدازظهر نرخ فروش این ارز به 3405 تومان رسید، رقمی که پایین‌ترین قیمت دلار در 63 روز گذشته بود. آخرین باری که بهای دلار کمتر از این مقدار بود به تاریخ 15 آذرماه سال جاری بازمی‌گردد که دلار با قیمت 3370 تومان معامله شد. 

نرخ فروش روز یکشنبه در حالی ثبت شد که قیمت دلار بین بازیگران غیررسمی تا زیر 3400 تومان پایین آمد و با ارقامی نزدیک به 3390 تومان معامله شد. این البته پایان کار معامله‌گران غیررسمی نبود. در ساعات پس از 3 بعد از ظهر فعالیت‌های بازار به بازگشت بخشی از ارزش دلار منجر شد. دلار پس از ساعت 3 در مقطعی به قیمت 3400 تومان هم رسید، اما بعد تا ساعت 5 بعدازظهر به سطح 3410 تومان بازگشت. خبر دیگر اینکه روز یکشنبه قیمت یورو با 25 تومان کاهش به 3915 تومان رسید. یورو در روز ابتدایی هفته نیز 20 تومان از ارزش خود را از دست داده بود. 

 عوامل کاهشی یکشنبه
به گفته برخی از فعالان، «خوش‌بینی به توافق و جو روانی کاهشی» و «روند نزولی بازار» ریزش 25 تومانی دلار در روز یکشنبه را رقم زد. (این رقم با محاسبه قیمت ساعت 3 لحاظ شده است؛ زیرا قیمت‌های ساعت 3 به بعد بیشتر تحت‌تاثیر رفتارهای هدف دار غیررسمی است.)به گفته فعالان در دومین روز هفته دلار بیشتر تحت‌تاثیر خوش‌بینی به انجام توافق هسته‌ای قرار داشت.  در کنار این عامل، روند نزولی دلار از روز چهارشنبه، جو روانی کاهشی را در بازار ایجاد کرد، جوی که به فروش و عرضه ارز بیشتر از سوی بازیگران غیررسمی دامن زد. یکی از معامله‌گران غیررسمی می‌گوید: « در ضرر ارز خود را می‌فروشم تا  از زیان بیشتر جلوگیری کنم.» روز یکشنبه به نظر می‌رسید تعداد زیادی از فعالان از هراس کاهش بیشتر قیمت‌ها تصمیم گرفتند بخشی از دارایی ارزی خود را به فروش برسانند. البته گروهی از فعالان اعتقاد دارند معامله‌گران غیررسمی در آینده سعی خواهند کرد ضررخود را با نوسان‌گیری جبران کنند. این در حالی است که جملاتی از قبیل «بازار کنترل شده است و خریداری برای دلار وجود ندارد» در بازار ارز این روزها زیاد از سوی فعالان شنیده می‌شود و اکثر فعالان در کوتاه مدت اعتقادی به افزایش دوباره نرخ ارز ندارند. با این وجود شمار دیگری می‌گویند در آخرین ماه سال جاری قیمت‌ها در مسیر صعودی قرار خواهند گرفت. به گفته یکی این فعالان حرکت نزولی دلار مانند سقوط توپ به سمت پایین بود و پس از برخورد به کف و سطح زمین، دلار در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. البته در گروه معتقد به روند افزایشی توافقی راجع به زمان این صعود و شدت بازگشت وجود ندارد.

 هر گرم طلا زیر 100 هزار تومان 
روز شنبه قیمت سکه تحت‌تاثیر سقوط جهانی اونس تا سه کانال قیمتی افت کرد و در ادامه این افت، روز یکشنبه سکه تحت‌تاثیر افت دلار قرار گرفت. روز یکشنبه هرسکه بهار آزادی به بهای 982 هزار تومان معامله شد که کاهشی6 هزار تومانی نسبت به روز ابتدایی هفته یافت. این نرخ در حالی ثبت شد که اختلاف نرخ خرید و فروش سکه بین برخی از فروشندگان به بالای 10 هزار تومان می‌رسید. روز یکشنبه کاهش 5/ 0 درصدی دلار، افت 6/ 0 درصدی سکه را رقم زد. به این ترتیب کاهش سکه در روز گذشته متناسب با افت دلار نبود و این امر موجب شد که حباب قیمتی سکه منفی تر شود. روز یکشنبه ارزش ذاتی سکه 995 هزار تومان بود و اختلافی 13 هزار تومانی با نرخ فروش بازار داشت. این در حالی است که روز شنبه اختلاف نرخ خرید و فروش نزدیک به 12 هزار تومان بود. کاهش دلار بهای هر گرم طلای 18 عیار را نیز پایین آورد. در بازار سبزه‌میدان روز یکشنبه قیمت هر گرم طلای 18 عیار 99 هزار و 150 تومان بود. رقمی که 920 تومان کمتر از نرخ روز شنبه بود. البته بازار سکه نیز پس از ساعت 3 تا حدی تحت‌تاثیر رشد اندک دلار قرار گرفت. چنان که اشاره شد قیمت‌های ثبت شده برای دلار و سکه تا ساعت 3 بعدازظهر از درجه اطمینان بیشتری برخوردار هستند، اما جزئیات روند قیمت این دو کالا در ساعات مختلف در روز گذشته را می‌توانید در نمودارها ببینید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها