کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازیگران فرار سرمایه‌ها از بورس


کد خبر : ۹۸۷۳۰پنجشنبه، ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸:۰۲۳۷۵۰ بازدید

نرخ سود بين‌بانکي به حدود 22 درصد رسيده است، عددي که هشداري براي سرمايه‌گذاران در بازار بورس بود به طوري‌که با رشد نرخ سود بين بانکي ...
بازیگران فرار سرمایه‌ها از بورسبازیگران فرار سرمایه‌ها از بورس

 نرخ سود بين‌بانکي به حدود 22 درصد رسيده است، عددي که هشداري براي سرمايه‌گذاران در بازار بورس بود به طوري‌که با رشد نرخ سود بين بانکي در هفته‌هاي گذشته شاخص کل بازار سرمايه شروع به نزولي شدن کرد تا جايي که رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در ساختمان بانک مرکزي از رئيس کل خواست اين موضوع را مديريت کند، درحاليکه گزارش‌ها از تعيين نرخ بازار بين بانکي در آخرين جلسه شوراي پول و اعتبار حکايت دارد و مقرر شد در اين جلسه براي کاهش نرخ سود تصميم‌گيري شود اما دو سال است که بازار سرمايه حالت سکون دارد و دراين بين کارشناسان معتقدند که نرخ سود ، مانند ديواري مقابل رشد بورس قدعلم کرده و با برداشتن آن اين بازار به روزهاي پررونق خود بازخواهد گشت.
 

ناملايمات بازار سرمايه از کجا نشأت مي‌گيرد؟

فردين آقابزرگي، کارشناس بازار سرمايه دراين خصوص به «آرمان ملي» گفت: واکنش‌هاي صورت گرفته در بازار ناشي از عوامل مختلف است و دولت در سال 99 با کسري بودجه رو به رو بود و بر اين اساس تبليغات زيادي براي سرمايه گذاري در بورس صورت گرفت که اين مساله در ادامه با تخليه حباب باعث کاهش اعتماد سرمايه‌گذاران شده است. اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: تداوم تصميمات اتخاذ شده طي سال گذشته و سال جاري نيز منجر به القاي اثرات منفي بر بازار سرمايه شد، اما نکته حائز اهميت اين است که عموما بر اساس روال عادي که در بازار بورس وجود دارد واکنش‌ها در شرايط نزولي و صعودي بيش واکنشي است که اين مساله نيز در روند فعلي بورس تاثيرگذار بوده است بنابراين پس از ريزش شديد بورس از ابتداي سال 1400 همگان به نتيجه‌اي دست يافتند که ورود پول لزوما به معناي تصميم هوشمندانه و تزريق نقدينگي با علم و آگاهي نسبت به شرايط سرمايه گذاري نبود.

آقابزرگي تاکيد کرد: درحال حاضر بازار سرمايه با ناملايمات روبه‌رو است و تصميمات ناهماهنگ مانند تغيير در نرخ سود بين بانکي، انتشار بدون اطلاع و برنامه‌ريزي اوراق بدهي و خروج نقدينگي از بازار از جمله مواردي است که مي‌توان به آن اشاره کرد همچنين در شرايط فعلي فعالان و تحليلگران بيش از حد متمرکز به نوسان در سودآوري شرکت‌ها هستند بدين معني که کوچک‌ترين کاهش در سود يک شرکت برابر است با افت قابل توجه در قيمت سهام براي مثال در شرکت‌هاي فولاد مبارکه و اغلب شرکت‌هاي پالايشگاهي به‌رغم ارائه اطلاعات مناسب در عملکرد سه ماهه، با واکنش مثبتي از سوي بازار مواجه نشده‌اند و حتي در مدار منفي قرار گرفتند. آقابزرگي بيان کرد: خروج پول حقيقي در زمان فعلي با سطح قيمت‌ها که عمدتا کمتر ارزش ذاتي معاملاتي است نشان دهنده عدم توجه به پتانسيل سودآوري شرکت‌ها و عدم توجه به ارزش دارايي‌هاست بنابراين خروج پول حقيقي به عنوان معياري براي تشخيص وضعيت نامطلوب بازار نيست و در واقع فعالان بازار با شرايط فعلي، واکنش‌هايي فراتر از منطق و اصول ادبيات سرمايه گذاري دارند و به شرايط حال حاضر بي‌اعتنا هستند.

اين کارشناس بازار سرمايه گفت: افزايش هزينه‌هاي دولت وخروج از قانون برنامه ششم توسعه که دولت مکلف بود ظرف پنج سال تا سال 1400 کسري بودجه را به صفر برساند محقق نشد و دولت برنامه ديگري در پيش گرفت همچنين در کشوري که سي تا چهل درصد تورم دارد اوراقي به شرکت‌ها و نهادهاي زيرمجموعه خويش عرضه کرد و منابع نقد از شرکت‌ها خارج شد، کمبود نقدينگي در بازار سرمايه به مرور زمان نمايانگر شد و بخش عمده اين نقدينگي بازپرداخت نشد و بطور مداوم در حال استمهال است بنابراين دولتي که افزايش سطح هزينه‌هاي جاري‌اش بالاست مجبور مي‌شود با ابزار بدهي که محل انجام آن بازار سرمايه با حدود هفتاد درصد از بازيگراني که در بازار سرمايه مستقيم يا غير مستقيم زير نظر دولت هستند، دست اندازي کند.
 

بانک‌ها در جذب نقدينگي موفق نبوده‌اند

محمدابراهيم سماوي تحليلگر بازار سرمايه دراين خصوص گفت: آمارهاي جديد بانک مرکزي نشان مي‌دهد که نرخ بهره بين بانکي به 21/3 و آمار تورم نقطه‌اي به 54 درصد رسيد و نرخ سود بين بانکي مستقيم بر بازار سرمايه اثرگذار نيست همچنين نرخ بهره بين بانکي، يک نرخ شبانه‌اي است که بانک‌ها به يکديگر قرض مي‌دهد و به نوعي نرخ استقراض بين بانکي است که تسويه مي‌شود.

اين کارشناس بازار سرمايه تشريح کرد: نرخ بهره و سود سپرده‌هايي که ما مي‌شناسيم و تاثير مستقيم بر بازار سرمايه دارد با اين نرخ فرق دارد اما اين نرخ بي‌معني نيست و افزايش اين نرخ نشان مي‌دهد بانک‌ها در جذب نقدينگي موفق نبوده‌اند و در بازار سرمايه نيز حجم معاملات نشان مي‌دهد که اين نقدينگي جذب بازار نشده است. سماوي در ادامه گفت: با وجود اين مسائل مي‌توانيم انتظار رشد در بازارهاي موازي داشته باشيم. افزايش حجم معاملات نيز اين موضوع را نشان مي‌دهد. حتي ممکن است به سهامداران اين سيگنال داده شود که افزايش نرخ بهره بين بانکي نشان دهنده سياست‌هاي انقباضي در آينده خواهد بود و به طور کلي افزايش نرخ سود بين بانکي بيشتر تاثير رواني روي بازار سرمايه دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها