کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شهریه برخی مدارس غیردولتی تا 3 برابر افزایش داشته است


کد خبر : ۹۸۶۷۹چهارشنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵:۴۵۴۱۶۴ بازدید

پس از گذشت حدود 2 سال از آغاز شیوع کرونا و به حاشیه رفتن آموزش حضوری، انگار امسال بسیاری از مدارس می خواهند ضررهای گذشته را جبران کنند و ...
شهریه برخی مدارس غیردولتی تا 3 برابر افزایش داشته استشهریه برخی مدارس غیردولتی تا 3 برابر افزایش داشته است

 پس از گذشت حدود 2 سال از آغاز شیوع کرونا و به حاشیه رفتن آموزش حضوری، انگار امسال بسیاری از مدارس می خواهند ضررهای گذشته را جبران کنند و شمشیر را برای اولیا از رو بسته اند. بسیاری از والدین از دریافت وجوه غیرقانونی از سوی مدارس دولتی و افزایش نجومی شهریه مدارس غیردولتی در حیرت هستند و ظاهرا تنها کاری که از سوی آموزش و پرورش در این زمینه انجام شده بازرسی و عرض خدا قوت بوده که البته آمار دقیقی هم از تعداد این بازرسی ها در دست مسئولان مربوط نیست. بنابراین طبق روال هر سال گویا شما اولیای گرامی در میانه میدان تنها هستید و باید شکایت تان را از این اداره و ناحیه به آن اداره و بازرسی ببرید تا شاید رسیدگی و جلوی طمع مدارس گرفته شود.

در ادامه گزارش میدانی خبرنگار ما از مدارس مشهد و پاسخ های مسئولان مربوط به گلایه های پرتکرار اولیا را می خوانید.

شهریه ای که به ظاهرِ ناآراسته مدارس نمی آید

در روزهای موج هفتم کرونا و وضعیت نارنجی مشهد تنها در روزهای دوشنبه و چهارشنبه می توانید برای ثبت نام فرزند دلبندتان اقدام کنید، بنابراین وقتی وارد دفتر مدارس می شوید در فضای کوچکی قرار می گیرید که تا دم در با صف والدین پر شده و قرار است تا ظهر همه با هم انواع فرم های ثبت نام را پر کنید. ساعت حدود 8 صبح است، وارد حیاط یک دبستان دولتی دوره اول و دوم ابتدایی دخترانه در بولوار شهید مطهری می شوم، سر و صدای حفاری و تعمیر لوله های کف ساختمان نمی گذارد صدا به صدا برسد، از خانم ناظم می پرسم که آیا ثبت نام در مدرسه شما رایگان است؟ این سوال را چند بار با صدای بلندتر تکرار می کنم تا بالاخره بشنود، می گوید: فعلا شهریه در نظر نگرفته ایم، شما ثبت نام کنید تا بعد ببینیم چه می شود.

مدرسه شاهد در محدوده خیابان آیت ا... عبادی مربوط به دوره دوم و سوم ابتدایی است، تا چشم کار می کند حیاط پر از چاله و خرابی است و نمی دانم بچه ها در زنگ تفریح چطور جان سالم به در می برند. مدیر مدرسه می گوید: اگر فرزند شما، از خانواده ایثارگران باشد ثبت نامش رایگان است، در غیر این صورت باید یک میلیون و 500هزار تومان شهریه بپردازید. دبستان بعدی غیردولتی است، سرسره قدیمی خاک گرفته گوشه حیاط نیاز به تعمیر دارد، دیوارها رنگ آمیزی نشده است و محوطه داخلی مدرسه بیشتر به بنایی متروکه شباهت دارد. به نظر می رسد که با این شرایط حتما شهریه مناسب تر از مدارس دیگر است، اما خانم ناظم شهریه را هفت میلیون و 200 هزار تومان اعلام می کند!


افزایش بیش از 3 برابری شهریه برخی مدارس غیرانتفاعی

یک مدرسه غیرانتفاعی در خیابان آبکوه هم ناراضی بسیار دارد، یکی از مادرها می گوید: سال گذشته شهریه 6 میلیون تومان بود، آخر سال گفتند شهریه سال تحصیلی جدید 9 میلیون تومان است. با این که تفاوت زیاد بود اما می خواستیم امسال فرزند دیگرمان را هم در کلاس اول ثبت نام کنیم و فکر کردیم چون دو دانش آموز داریم، حتما با پرداخت اقساطی شهریه موافقت می کنند اما امروز متوجه شدیم مبلغ شهریه 20 میلیون تومان شده! یکی دیگر از اولیا با عصبانیت و صدای بلند می گوید: به ما گفته اند که هفت میلیون تومان از این هزینه برای سرویس مدرسه است، مگر سرویس قرار است هوایی بچه ها را ببرد و بیاورد؟! پدر دانش آموز دیگری نیز می گوید: من از ثبت نام مجدد فرزندم در این مدرسه اطمینان داشتم به همین دلیل با خیال راحت ثبت نام را به امروز موکول کردم، اما حالا باید دنبال مدرسه جایگزین باشم و هر مدرسه ای هم بروم می گویند ظرفیت تکمیل شده، بروید همان مدرسه قبلی ثبت نام کنید. یعنی هیچ منطقی برای افزایش شهریه ها وجود ندارد؟حال و روز اولیا در مدرسه غیرانتفاعی دیگری در حاشیه شهر و جاده قرقی هم تعریفی ندارد و شهریه از سه میلیون به بیش از پنج میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.


ماجرای ثبت نام زوری!

مدرسه ای دولتی در حوالی خیابان شهید قرنی مقصد آخر است، یکی از والدین می گوید: ساعت 6 صبح امروز آقای مدیر زنگ خانه ما را زد تا مطمئن بشود که ساکن محدوده هستیم. مادری که برای سال پنجم پسرش را ثبت نام می کند، جواب می دهد: کادر این مدرسه خیلی مقید هستند و اجازه نمی دهند در حق بچه های محدوده اجحاف شود. در همین لحظه پدر و مادری به همراه فرزندشان وارد می شوند، به خانم دفتردار می گویند: ما دنبال مدرسه شما بودیم ولی اشتباهی به مدرسه غیرانتفاعی دیوار به دیوار شما وارد شدیم که گفتند این محدوده مدرسه دولتی ندارد، تا زمان هست همین جا ثبت نام کنید و الا کلاه تان پس معرکه است! آقای مدیر که مرد جوان و خوش برخوردی است، بابت ثبت نام دانش آموز این خانواده اطمینان می دهد و بلافاصله ماجرا را به ناحیه آموزش و پرورش گزارش می کند. در ادامه مبلغ 50 هزار تومان بابت هزینه کتاب درسی و فتوکپی مدارک دریافت می کند و به والدین می گوید: اگر تمایل دارید می توانید از مبلغ 200 هزار تومان به بالا به مدرسه کمک کنید و تاکید می کند: می خواهم راضی باشید، خدای ناکرده اجباری در کار نباشد. پدر دانش آموز هم رضایتش را اعلام می کند و مبلغ 200 هزار تومان به حساب مدرسه واریز می شود.


شهریه 40 درصد مدارس غیرانتفاعی هنوز نامشخص!

مشکلات را از سرپرست اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان پیگیری می کنیم. جواد خداوردی به «خراسان رضوی» می گوید: مدارس دولتی فقط مبلغ 10 هزار تومان برای بیمه و مبلغی برای تهیه کتاب درسی می گیرند که بسته به پایه تحصیلی دانش آموز بین 40 تا 90 هزار تومان متغیر است و مجموع هزینه حداکثر 100 هزار تومان  می شود. وی درباره شهریه مدارس غیرانتفاعی، غیردولتی، شاهد، تیزهوشان و... نیز اظهار می کند: تصورم این است که هنوز خیلی کار داریم تا شهریه همه این مدارس مصوب شود اما دیروز به من گفتند که شاید حدود 60 درصد مدارس غیردولتی شهریه شان مصوب شده و موظف هستند این مقدار شهریه را روی دیوار نصب کنند تا اولیا در جریان قرار بگیرند. خداوردی در خصوص مدارسی که هنوز نرخ شهریه مصوب ندارند و مشخص نیست که چه مبلغی از اولیا دریافت خواهند کرد نیز پاسخ می دهد: ما به این مدیران اعلام کرده ایم که فعلا شهریه تایید شده سال قبل را روی تابلو نصب و همان مبلغ را دریافت کنند.


توصیه در جواب تخلف

وی در خصوص نحوه رسیدگی به تخلفات برخی مدارس و دریافت شهریه دو تا سه برابری نسبت به سال گذشته نیز می گوید: این که برخی مدارس رعایت نمی کنند، ما برای بازدید و عرض خدا قوت هم می رویم اما بالاخره ما در استان بیش از 9هزار مدرسه داریم. اولیا حتما این موارد را به شماره تلفن 32222103  اطلاع دهند.

همچنین مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان در این زمینه به «خراسان رضوی» می گوید: بخش بازرسی تا نیمه تیر ماه از 100 مدرسه بازدید کرده است. در خصوص شهریه اما قانونی وجود ندارد که بگوید قیمت ها به این شکل است. مثلا مدارس غیر انتفاعی با توجه به این که در چه منطقه ای باشند و اجاره شان چقدر است، شهریه متفاوتی دارند ولی برای مدارس شاهد جدول شهریه داریم./ خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها