کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توقف معامله مسکن در جنوب تهران


کد خبر : ۹۸۵۸۳دوشنبه، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵:۴۰۱۰۸۰۱ بازدید

رشد قیمت مسکن شتاب گرفت و در‌حالی‌که بهای هر مترمربع مسکن تهران وارد کانال جدید 40 میلیون تومان شده، معامله مسکن در برخی مناطق جنوب شهر ...
توقف معامله مسکن در جنوب تهرانتوقف معامله مسکن در جنوب تهران

رشد قیمت مسکن شتاب گرفت و در‌حالی‌که بهای هر مترمربع مسکن تهران وارد کانال جدید 40 میلیون تومان شده، معامله مسکن در برخی مناطق جنوب شهر تهران در ماه گذشته، نزدیک به صفر شده است و گزارش‌ بانک مرکزی از بازار مسکن تیر امسال، حاکی از آن است که فقط حدود 56 واحد مسکونی در منطقه 19 تهران معامله شده است. بر اساس گزارش مراکز آماری صعود قیمت در بازار مسکن همچنان ادامه دارد .

مرکز آمار ایران میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تیر امسال را در مرز 45 میلیون تومان اعلام کرده و بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن تیر 1401 را حدود 41‌میلیون‌و 700 هزار تومان دانسته است.  صعود قیمت مسکن در حالی اتفاق می افتد که آمار صدور پروانه های ساختمانی از کاهش قابل ملاحظه ساخت‌و‌ساز خبر می‌دهد. اتفاقی که بنا بر گفته کارشناسان مسکن می‌تواند به کمبود عرضه در بازار مسکن دامن بزند و قیمت‌ها را باز هم افزایش دهد.

بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر اقتصاد مسکن، به «شرق» می‌گوید وعده غیرکارشناسی دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، باعث شده سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به بازار امسال تردید کنند و همین مسئله موجب کاهش شدید ساخت‌و‌ساز شده است که منجر به کاهش عرضه مسکن در بازار امسال می‌شود.

معامله 56 خانه در جنوب شهر تهران!

رشد بی‌وقفه قیمت مسکن در ایران ادامه دارد و حالا در اولین ماه تابستان قیمت مسکن کانال تازه‌ای را فتح کرده و میانگین بهای هر مترمربع آن به کانال 40 میلیون تومان وارد شده است.

در‌حالی‌که چندی پیش مرکز آمار ایران اعلام کرد میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تیر امسال به مرز 

45 میلیون تومان رسیده است، بانک مرکزی میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در اولین ماه تابستان امسال را 41‌میلیون‌و 700 هزار تومان گزارش داد.

بانک مرکزی در گزارش وضعیت بازار مسکن تهران در تیرماه امسال اعلام کرد که متوسط قیمت هر متر‌مربع واحد مسکونی به ۴۱‌میلیون‌و‌۷۰۴‌هزار‌و ۹۰۰ تومان رسیده است. بر اساس این گزارش در تیرماه امسال ۱۰‌هزار‌و ۲۹۴ فقره معامله مسکن ثبت شد که نسبت به ماه گذشته که این شاخص ۱۳‌هزار‌و ۸۷۴ فقره معامله بود، کاهش ۲۵.۸ درصدی و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل یعنی تیر 1400 که پنج‌هزار‌و ۷۱ واحد معامله مسکن انجام شد، افزایش ۱۰۳‌درصدی نشان می‌دهد.

متوسط قیمت مسکن نیز در تیرماه امسال نسبت به خرداد سال جاری که متوسط قیمت هر متر مسکن ۳۹‌میلیون‌و ۴۱۴‌هزار‌و ۵۰۰ تومان بود، افزایش ۵.۸ درصدی داشته است؛ اما نسبت به تیرماه سال گذشته که این شاخص متری ۳۰ میلیون تومان بود افزایش ۳۸.۸‌درصدی نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی گران‌ترین منطقه پایتخت از نظر بازار مسکن در تیرماه امسال منطقه یک با متوسط متری ۸۳میلیون‌و‌۷۴۹‌هزار‌و ۶۰۰ تومان و ارزان‌ترین منطقه، منطقه ۱۸ با متوسط متری ۲۰‌میلیون‌و‌۷۷۸‌هزار‌و ۸۰۰ تومان بوده است.

بیشترین معاملات مسکن هم مطابق روال سال‌های قبل در منطقه پنج با هزار‌و ۵۰۲ فقره بوده و کمترین تعداد معاملات ثبت‌شده مسکن در منطقه ۱۹ با ۵۶ فقره بوده است.

گزارش بانک مرکزی می‌افزاید: رشد اجاره‌بهای مسکن در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته در شهر تهران ۴۷.۴ درصد و در کل کشور ۵۲.۳ درصد بوده است. همچنین رشد ماهانه اجاره بهای مسکن هم در شهر تهران و هم در سایر مناطق شهری ۴.۵ درصد برآورد شده است.

این در حالی است که مرکز آمار ایران به‌عنوان مرجع رسمی آمار کشور، اعلام کرده است متوسط قیمت هر متر‌مربع واحد مسکونی در تهران در تیر امسال ۴۴‌میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.

در گزارش مرکز آمار ایران آمده است که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تیر امسال ۴۴‌میلیون‌و ۸۴۰‌هزار‌و ۷۰۰ تومان بوده است و این مرکز تعداد معاملات ماه گذشته را هشت‌هزار‌و ۶۸۵ فقره معامله اعلام و عنوان کرده است متوسط تورم نقطه به نقطه مسکن در تیر‌ماه امسال نسبت به تیر‌ماه سال گذشته ۴۵.۲ درصد بوده است.

مرکز آمار تورم ماهانه مسکن را برای تیرماه امسال ۸.۳ درصد و تورم سالانه یعنی تورم ۱۲‌ماهه منتهی به تیر‌ماه ۱۴۰۱ را ۲۷.۱ درصد اعلام کرده است.

در گزارش مرکز آمار ایران گران‌ترین منطقه تهران منطقه یک با متوسط هر متر‌مربع ۸۴‌میلیون‌و ۵۲۲ هزار تومان و ارزان‌ترین منطقه نیز منطقه ۱۷ با متوسط هر متر ۲۲‌میلیون‌و ۸۹۰ هزار تومان برآورد شده است.
 

چرا رشد قیمت مسکن شتاب گرفت؟

رشد قیمت مسکن در سال جدید و پیشروی بهای هر مترمربع مسکن تا نیمه کانال 40 میلیون تومان در ‌حالی رخ می‌دهد که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تمام طول سال گذشته تقریبا در کانال 30 میلیون تومان نوسان داشت.

مطابق گزارش بانک مرکزی در فروردین سال 1400 میانگین بهای هر مترمربع مسکن حدود 29‌ میلیون‌ و 320 هزار تومان بود که تا پایان سال گذشته قیمت هر مترمربع مسکن به 35‌ میلیون‌ و 120 هزار تومان رسید و در واقع قیمت مسکن در تمام سال گذشته در نیمه اول در کانال 35 میلیون تومان نوسان داشت اما امسال رشد قیمت مسکن شتاب گرفته است.

در فروردین امسال بانک مرکزی میانگین قیمت هر مترمربع مسکن را 34‌ میلیون‌ و 270 هزار تومان اعلام کرد که مطابق روال سال گذشته نسبت به اسفند‌ماه اندکی کاهش داشت اما در ماه‌های بعدی سال و در حدود چهار ماه قیمت مسکن وارد کانال قیمت جدید شده است و حالا مرکز آمار ایران میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تیر امسال را در مرز 45 میلیون تومان اعلام کرده و بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن تیر 1401 را حدود 41‌ میلیون‌و 700 هزار تومان دانسته است.

بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر اقتصاد مسکن در این زمینه به «شرق» می‌گوید که سال گذشته انتظار برای احیای برجام رشد قیمت را در بازار مسکن کند کرد اما امسال با چشم‌انداز تازه‌ای که درباره آینده مذاکرات احیای برجام پیش آمده است، انتظارات تورمی افزایش داشته و قیمت مسکن با شیب تندتری صعود کرده است.

سقوط ساخت‌وساز مسکن

اتفاق مهم دیگری که در بازار مسکن رخ داده، این است که هم‌زمان با صعود قیمت مسکن، شمار ساخت‌وسازها کاهش داشته است. 

داده‌های شهرداری تهران از صدور پروانه‌های ساختمانی نشان می‌دهد تولید مسکن در بهار امسال تقریبا به نصف بهار سال گذشته رسیده است. بر این اساس در بهار سال گذشته در تهران حدود 10‌هزار‌و 700 پروانه ساخت مسکن صادر شده که امسال با کاهش 42 درصدی به شش‌هزار‌و 200 پروانه رسیده است.

شهرداری تهران همچنین اعلام کرده است که سال گذشته در شهر تهران برای ساخت 40‌هزار‌و 500 واحد مسکونی پروانه توسط شهرداری تهران صادر شد. این در حالی است که صدور این میزان پروانه ساختمانی کمترین میزان از سال 83 تاکنون بوده است.

بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر اقتصاد مسکن در این زمینه به «شرق» می‌گوید: وعده غیرکارشناسی دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکن باعث شده است بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز دچار تردید شوند و در نتیجه بسیاری از آنها از ساخت‌وساز انصراف بدهند. به همین دلیل است که آمار ساخت‌وساز بسیار کاهش داشته و این زنگ خطری برای آینده بازار مسکن است؛ به‌ویژه اینکه انتظارات تورمی در این بازار شکل گرفته است.

این کارشناس ادامه می‌دهد: در شرایط عادی هم بازار مسکن ایران با کمبود شدید عرضه مواجه بوده و در‌حالی‌که سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز است، تیراژ پروانه ساخت مسکن به حدود 300 تا 400 هزار فقره می‌رسید اما حالا تولید همین میزان مسکن هم کاهش داشته و عرضه در مقابل تقاضا کم و کمتر شده است.

این موضوعات در شرایطی رخ می‌دهد که رستم قاسمی، وزیر راه‌ و شهرسازی، همچنان وعده ساخت یک ‌میلیون مسکن را به رسانه‌ها می‌دهد و چندی پیش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌ و ‌شهرسازی از قول او تأکید کرد که تا پایان دولت سیزدهم چهار‌ میلیون واحد مسکن به مردم تحویل داده خواهد شد. پیش از دولت رئیسی، دولت محمود احمدی‌نژاد وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را داد اما در‌نهایت حدود دو‌میلیون‌و 200 مسکن ساخته شد که با گذشت تقریبا 15 سال هنوز پرونده مسکن مهر بسته نشده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها