کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آورده 17 هزار میلیارد تومانی بارش‌های چند روز اخیر


کد خبر : ۹۸۵۷۹دوشنبه، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶:۳۷۵۲۴۰ بازدید

بر اساس اینکه برخی از صنایع حاضرند برای هر متر مکعب آب 2 تا 3 دلار پرداخت داشته باشند، تاکنون آورده بارش‌های اخیر برای کشور رقمی در ...
آورده 17 هزار میلیارد تومانی بارش‌های چند روز اخیرآورده 17 هزار میلیارد تومانی بارش‌های چند روز اخیر

بر اساس اینکه برخی از صنایع حاضرند برای هر متر مکعب آب 2 تا 3 دلار پرداخت داشته باشند، تاکنون آورده بارش‌های اخیر برای کشور رقمی در حدود 600 تا 700 میلیون دلار بوده است.

از اواخر تیرماه بارش‌های موسمی هند موسوم به بارش‌های مونسون در ایران فعال شده است و پیش‌بینی می‌شود که امروز آخرین روز حضور این سامانه در کشور خواهد بود. آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که بارش‌های اخیر حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای کشور کرد. بر اساس این آمار، یک کارشناس حوزه آب کشور می‌گوید: «بر اساس اینکه برخی از صنایع حاضرند برای هر متر مکعب آب 2 تا 3 دلار پرداخت داشته باشند، تاکنون آورده بارش‌های اخیر برای کشور رقمی در حدود 600 تا 700 میلیون دلار بوده است. با دلار 25 هزار تومانی نیز این رقم به بیش از 17 هزار میلیارد تومان می‌رسد. البته قیمت فروش آب به مشترکان در حدود 700 تومان در متر مکعب است و این نرخ برای آب تصفیه‌شده دریاست. اما در مجموع آب ورودی به کشور ارزشمند است و اینکه بارش‌ها در قالب سیل به بخش‌هایی آسیب زده و خسارت به بار آورده است، ناشی از آماده نبودن کشور برای رویارویی با چنین بارش‌هایی است و باید برای جلوگیری از تکرار این حوادث یا کاهش خسارت‌ها، اقداماتی صورت بگیرد.»

هدایت فهمی در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه می‌دهد: «در همین حال بخشی از این آب به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کند و می‌توان این سهم را افزایش داد. بنابراین باید زیرساخت‌ها برای استفاده حداکثری از نزولات جوی و حداقل کردن میزان خسارت ناشی از بارش‌های سیلابی فراهم شود.»


خسارت‌ها قابل کنترل بود

برآوردهای متفاوتی از میزان خسارت ناشی از سیلاب‌های اخیر وجود دارد. در بخش کشاورزی میزان خسارت‌ها حدود 10 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. تاکنون عنوان شده است که دست‌کم 20 هزار خانه تخریب شده و حدود 70 نفر جان باخته‌اند. فهمی با بیان اینکه امکان کاهش مرگ‌ و‌ میر و میزان این خسارت‌ها به ارقام بسیار پایین وجود داشت، اظهار می‌کند: «ما 3 سال قبل نیز با سیلاب‌های ویرانگر در برخی از نقاط کشور مواجه شدیم. در آن زمان نیز غافلگیر شدیم. انتظار می‌رفت که اقداماتی صورت بگیرد که دیگر این غافلگیری رخ ندهد. اما متأسفانه حوادث در ایران فقط در هفته اول اثر دارد و روی آن بحث می‌شود، از هفته دوم همه فراموش می‌کنند و تا بحران بعدی برنامه‌ریزی و اقدامات نادیده گرفته می‌شود. پس از سیلاب‌های سال‌های 1397 و 1398 باید یک سری اقدامات انجام می‌گرفت که نسبت به آن مدیریت انفعالی بود. انتظار می‌رود که این دولت به رفع این مشکل و برنامه‌ریزی برای اتفاقات آتی بپردازد.»

او ادامه می‌دهد: «این آب ارزشمندی است. اگرچه سیلاب‌ها سریع از دسترس خارج می‌شوند و به دریا می‌ریزند و حجم کمی آورده برای سدهای کشور و آبخوان‌ها دارند؛ اما باید اقداماتی انجام داد که تکرار این بارش‌ها هم مخرب نباشد و هم آورده حداکثری نصیب کشور شود.»


اجرای برنامه جامع مدیریت خشکسالی و سیل ضروری است

فهمی تأکید می‌کند: «از این رو نیاز است که برنامه جامع خشکسالی و سیل در کشور اجرایی شود. سیل و خشکسالی دو روی یک سکه است و باید در این زمینه کار اساسی انجام شود. بارها از سوی کارشناسان هشدار داده شده که کشور ما تحت تأثیر جبهه‌های موسمی است و در خشکسالی‌ها سیل‌های وحشتناک و آنی رخ می‌دهد و در زمان وقوع ممکن است کمتر از 10 دقیقه فرصت باشد. لذا باید پیش از وقوع برخی اقدامات را اجرایی کرد. از جمله آبخیزداری، لایروبی رودخانه‌ها و آزادسازی حریم آنها، تخریب سازه‌ها و تأسیسات شهری و روستایی واقع در مکان نادرست و ایجاد سدهای تأخیری در مسیرهای سیلابی موضوعاتی است که باید در قالب برنامه جامع مدیریت خشکسالی و سیل مورد توجه قرار گیرد. این جزو احکام قانونی در برنامه چهارم توسعه نیز بوده اما این برنامه اجرایی نشده است.»

این کارشناس حوزه آب در پایان تأکید می‌کند: «اگر برنامه جامع مدیریت خشکسالی و سیل اجرایی نشود، با بارش‌های شدید، شاهد سیلاب‌هایی خواهیم بود که شاخ و برگ و رسوبات را با خود می‌آورد و به تدریج سدهای القایی ایجاد می‌کند و با تخریب این سدهای ساخته شده با شاخ و برگ و رسوبات حجم آب بیشتری و با شدت بالاتری وارد مناطق مسکونی و زراعی می‌شود. در نهایت خسارت‌ها بیشتر از میزان آورده آب می‌شود. باید این برنامه را هرچه سریع‌تر اجرایی کرد. تنها اخطارهای نزدیک به وقوع سیلاب‌ها کافی نیست. در کشورما نقشه ناحیه‌بندی خطر سیلاب تهیه شده و قابل استفاده است، مسیر این جبهه‌های هوایی نیز مشخص است و کشور اطلس ابرناکی دارد. اطلاعات برای انجام اقدامات پیشگیرانه فراهم است، لذا باید با یک برنامه و خرد این اطلاعات تبدیل به اقدامات شود؛ تا دیگر حوادثی از این قبیل در کشور ما تکرار نشود.»

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها