کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احیای توافق هسته‌ای در آینده نزدیک بعید است


کد خبر : ۹۸۴۸۸شنبه، ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳:۲۶۳۶۹۳ بازدید

بعد از انتشار مقاله اخیر جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره کفایت مذاکرات و ارائه متن پیشنهادی برای جمع‌‌‌بندی مذاکرات ...
احیای توافق هسته‌ای در آینده نزدیک بعید استاحیای توافق هسته‌ای در آینده نزدیک بعید است

 بعد از انتشار مقاله اخیر جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره کفایت مذاکرات و ارائه متن پیشنهادی برای جمع‌‌‌بندی مذاکرات، پایگاه خبری-تحلیلی آکسیوس به نقل از سه منبع آگاه خبری منتشر کرده مبنی بر اینکه برت مک‌‌‌گورک، هماهنگ‌‌‌کننده خاورمیانه شورای امنیت ملی، هفته گذشته به گروهی از کارشناسان اندیشکده‌‌‌ها گفت که «بسیار بعید» است که توافق هسته‌‌‌ای ۲۰۱۵ با ایران در آینده نزدیک احیا شود. به گفته سه منبع، مک گورک مدعی شد که دلیل عدم‌احیای توافق هسته‌‌‌ای این است که ایرانی‌‌‌ها قادر به تصمیم‌گیری نیستند. به گزارش پایگاه خبری انتخاب به نقل از پایگاه خبری اکسیوس، مک گورک ادعا کرد: «نظریه او این است که ایران از آمریکا می‌‌‌خواهد «چیزی به توافق اضافه کند» تا در تحولات داخلی به آنها کمک کند، اما «ما این کار را انجام نمی‌‌‌دهیم.»

مک گورک گفت که دولت بایدن قصد دارد از تحریم‌ها و انزوای دیپلماتیک علیه ایران استفاده کند، «اما قصد ندارد بیهوده اوضاع را تشدید کند» و از زور تنها به عنوان آخرین چاره استفاده می‌کند. او گفت که اختلاف دیدگاه‌‌‌ها با اسرائیل در مورد حمله نظامی نیست، بلکه به این موضوع مربوط می‌شود که آیا ایالات متحده همچنان باید برای احیای توافق هسته‌‌‌ای ۲۰۱۵ تلاش کند یا به فشار برای یک توافق طولانی‌‌‌تر و قوی‌‌‌تر روی آورد.در این گزارش آکسیوس همچنین در خصوص چرایی اهمیت ادامه بن‌‌‌بست در مذاکرات به افزایش فشار بر دولت بایدن برای تدوین پلن B اشاره شده است. کاخ سفید از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است. همچنین اخیرا جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا در جریان سفر خود به خاورمیانه گفت که ایالات متحده «برای همیشه منتظر» نخواهد بود تا ایران به پیشنهاد خود برای احیای توافق پاسخ دهد.مقامات ایالات متحده نگران هستند که توافق هسته‌‌‌ای در آستانه بلاموضوع شدن باشد.

در این رابطه آکسیوس می‌‌‌گوید که ایران اقداماتی را برای پیشبرد برنامه هسته‌‌‌ای خود و محدود کردن کار بازرسان سازمان ملل انجام داده است.این در حالی است که آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران یک ماه پیش در قطر بدون هیچ پیشرفتی و بدون تعیین تاریخی برای دور دیگر پایان یافت.هر چند به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، وزارت امور خارجه قطر روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که از میزبانی دور جدید مذاکرات هسته‌‌‌ای ایران با نظارت هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا استقبال می‌کند. این پیشنهاد دوحه پس از آن مطرح می‌شود که هفته گذشته مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در نشریه «فایننشیال تایمز» از یک نسخه‌‌ پیش‌‌‌نویس پیشنهادی نهایی بروکسل برای نهایی کردن توافق هسته‌‌‌ای و احیای برجام خبر داد.

در این مقاله که روز سه‌شنبه گذشته منتشر شد بورل گفت که پس از ۱۵ ماه مذاکره به این نتیجه رسیده است که زمان «مصالحه تمام شده است.»پس از انتشار این مقاله، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در تماس تلفنی با بورل به وی گفت که اگر آمریکا گامی واقع بینانه برای یافتن راه‌حل و دستیابی به توافق بردارد، توافق خوبی در دسترس همه طرف‌‌‌ها خواهد بود. امیرعبداللهیان به بورل گفت که ایران از ادامه مسیر دیپلماسی و مذاکرات استقبال می‌کند. وی گفت: «آمریکا همیشه اعلام می‌کند که خواهان توافق است، بنابراین این رویکرد باید در متن توافق و در عمل دیده شود.»بورل به همتای ایرانی خود گفت که آماده است این روند را از طریق ارتباط مشورت با همه طرف‌‌‌ها تسهیل و تسریع بخشد.

در عین حال راب مالی، نماینده ایالات متحده در امور ایران و دیگر مقامات دولت بایدن، روز پنج‌شنبه یک جلسه توجیهی محرمانه در مورد مذاکرات و وضعیت برنامه هسته‌‌‌ای ایران با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان داشتند. همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه پنج‌شنبه درباره طرح ادعایی جدیدی که جوزپ بورل پیشنهاد داده گفت: ‌‌‌ «با شرکای اروپایی خود در ارتباط مستقیم هستیم و در حال بررسی آن هستیم و بازخورد آن را نیز مستقیما به آنها می‌‌‌رسانیم.» به گزارش «ایسنا»، پرایس افزود: «برای سناریوهای مختلف در صورت بازگشت به برجام و عدم‌بازگشت به برجام آماده هستیم. توافق روی میز است. باز هم می‌‌‌گویم ما آماده پذیرش توافقی هستیم که روی میز است ولی ایران آماده نیست.» همزمان جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: «مذاکرات برای حصول یک توافق جدید با ایران تقریبا کامل شده است اما این، مسوولیت ایران است که توافق را بپذیرد یا نه!»

اکنون با توجه به وضعیتی که ایجاد شده و اظهارنظرها از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی این پرسش مطرح است که واشنگتن می‌‌‌خواهد با برجام چه کند و همچنین بهترین استراتژی از سوی ایران در این برهه چیست؟ دکتر آریا برزن محمدی، استاد دانشگاه تهران در این خصوص به روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت: «به نظر می‌رسد اداره بایدن دچار وضعیت آچمز شده است؛ از سویی به دلیل نزدیکی زمان انتخابات کنگره، جو بایدن نمی‌‌‌خواهد در برابر افکار عمومی به عنوان مذاکره‌‌‌کننده ضعیف جلوه کند و از سوی دیگر بایدن به خوبی می‌‌‌داند که در صورت شکست مذاکرات هسته‌‌‌ای، ایران دست روی دست نگذاشته و ابتکار عمل را به دست خواهد گرفت.»

وی ادامه داد: «در آن صورت آمریکایی که هدف بزرگ‌ترش عقب‌نشینی از خاورمیانه است؛ در شرایط بغرنجی قرار خواهد گرفت. بایدن می‌‌‌داند که قبول خواسته‌‌‌های ایران از منظر هزینه فایده برای ایالات‌متحده بهتر از شکست مطلق مذاکرات است ولی محذورات انتخابات میان‌‌‌دوره‌‌‌ای نوامبر در کنار کاهش محبوبیت او در افکار عمومی آمریکا، توان بازیگری فعال را از او گرفته و او را به رئیس‌‌‌جمهوری منفعل در این زمینه تبدیل کرده است.»محمدی درباره مقاله اخیر بورل پیرامون کفایت مذاکرات نیز توضیح داد: «در طرف اروپایی اظهارنظر بورل ممکن است نشانه‌‌‌ای از اجماع میان واشنگتن و اروپایی‌‌‌ها علیه ایران باشد و این می‌تواند وضع تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان را درپی داشته باشد.

اما تحریم‌ها در دوران ترامپ به حداکثر خود رسیده بود و واقعیت این است که غربی‌‌‌ها می‌‌‌دانند که ابزار تحریم دیگر کارآیی ندارد.»به عقیده این استاد دانشگاه، در شرایط فعلی بهترین گزینه که منافع ملی ما را تامین کند، مقاومت و ‌‌‌نپذیرفتن توافق‌‌‌های تشریفاتی و بی‌‌‌فایده است. وی تاکید کرد: «‌‌‌مصداقی بخواهم توضیح دهم تهران تا زمانی که سپاه از لیست تروریسم آمریکا خارج نشده نباید پای هیچ توافقی را امضا کند. چون اولا آمریکا غلط می‌کند نیروی نظامی رسمی کشورمان را در لیست تروریستی قرار می‌دهد و باید این خبط بزرگش را خودش اصلاح کند و ثانیا پیوندهای اقتصادی سپاه با بخش‌‌‌های دیگر اقتصاد کشور به حدی است که اگر سپاه تحریم باشد، در عمل هیچ بخش دیگری نیز از تحریم خارج نخواهد شد و توافق منهای رفع تحریم سپاه، عملا توافق بی‌اثر و بی‌‌‌فایده از لحاظ منافع اقتصادی است.»با این حال برخی کارشناسان معتقد هستند که آمریکا هنوز به برجام نیاز دارد و گزینه جایگزین مناسب و کم‌‌‌هزینه‌‌‌ای برای آن ندارد. بنابراین شاید هم ایران و هم آمریکا در واپسین لحظات به این نتیجه برسند که باید به هر نحوی که شده این توافق را حفظ کنند. / دنیای اقتصاد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها