کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توافق در اتحادیه اروپا بر سر طرح اضطراری گاز


کد خبر : ۹۸۴۶۴پنجشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸:۲۰۲۲۴۸ بازدید

صرفه‌جویی الزامی گاز در زمستان، دستور کار عاجل وزیران انرژی اتحادیه اروپا بود و نشست بروکسل بر سر کاهش 15 درصدی مصرف با اکثریت ...
توافق در اتحادیه اروپا بر سر طرح اضطراری گازتوافق در اتحادیه اروپا بر سر طرح اضطراری گاز

صرفه‌جویی الزامی گاز در زمستان، دستور کار عاجل وزیران انرژی اتحادیه اروپا بود و نشست بروکسل بر سر کاهش 15 درصدی مصرف با اکثریت آرا به توافق دست یافت. هدف مواجهه بهینه با توقف احتمالی گاز صادراتی روسیه است.

طرح اضطراری گاز برای زمستان ۲۰۲۲ که پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا بود، در نشست وزیران انرژی اتحادیه به اکثریت آرای موافق دست یافت. چشم‌انداز این طرح، محدودیت و کاهش ۱۵درصدی مصرف گاز در ماه‌های سرد سال و مدیریت وابستگی به گاز صادراتی روسیه است.

دولت‌های اروپایی نگران امنیت انرژی و سیستم‌های گرمایشی کشورهایشان هستند. این بیم وجود دارد که گاز پروم در واکنش به تحریم‌هایی که علیه مسکو وضع شده، عرضه گاز مورد نیاز اروپا را معلق کند.

طرح با استثناهای متعددی از جمله برای مالت، قبرس و ایرلند رای آورد و مجارستان از مخالفان آن بود. بر اساس مصوبه و طبق پیشنهاد کمیسیون اتحادیه، مصرف ملی اعضا از اول اوت ۲۰۲۲ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳، به صورتی داوطلبانه ۱۵درصد کمتر خواهد شد. علاوه بر این باید ساز و کاری برای مصرف انقباضی و ذخیره‌سازی در صورت بروز تنگناهای گسترده در عرضه ایجاد شود.

این توافق، نمادی از وحدت اعضا تلقی شده، زیرا شماری از کشورها واردکننده گاز روسیه نیستند. اسون گی‌گولد، وزیر مشاور آلمان در امور اقتصادی از حزب سبزها در توییتر نوشت: «اعضایی که گاز وارد نمی‌کنند و تعهد کرده‌اند که از مصرف بکاهند، همبستگی خود را نشان داده‌اند. چنین چیزی هرگز سابقه نداشت.»

هم‌چنین قرار شده تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴ میلیون دستگاه گرمایش گاز در آلمان مورد بررسی و آزمایش فنی قرار گیرند.

کشورهایی مانند قبرس، مالت و ایرلند، تا زمانی که مستقیما به شبکه گاز یک کشور عضو دیگر متصل نیستند، از صرفه‌جویی در گاز مستثنی شده‌اند. هم‌چنین برای کشورهایی که برای ذخیره گاز یا بحران برق قریب‌الوقوع یا تولیدات عاجل به مصرف گاز نیاز دارند، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده که از نرخ کمتری در صرفه‌جویی الزامی پیروی کنند.

وزیر انرژی جمهوری چک که ریاست ادواری شورای اروپا را بر عهده دارد در حاشیه نشست بروکسل گفت: «کشورهای مختلف در موقعیت‌های متفاوتی قرار دارند. به عنوان مثال، در برخی از از آنها خطوط ارتباطی وجود نداشت و برخی نیز هنوز باید کارهای زیادی انجام می دادند تا تأسیسات ذخیره گاز به اندازه کافی برای زمستان پر شوند.»

هم‌زمان با توافق یاد شده، وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با همتای چک خود در پراگ، در بیانیه‌ای مشترک گفت: «باید برای تمام سناریوهای قابل تصور در شیوه جنگی رهبری روسیه آماده باشیم.»

آنالنا بربوک تاکید کرده که مسکو از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند و افزوده که برای عبور از وابستگی به روسیه، اتحادیه اروپا باید از قید اتکاء به منابع سوخت فسیلی رها شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها