کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج می‌شود


کد خبر : ۹۸۳۷۷چهارشنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶:۲۱۱۱۹۹ بازدید

رئیس آژانس فضایی مسکو دیروز سه‌شنبه 26 ژوئیه (4 مرداد) در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد این کشور تصمیم ...
روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج می‌شود روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج می‌شود

رئیس آژانس فضایی مسکو دیروز سه‌شنبه 26 ژوئیه (4 مرداد) در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد این کشور تصمیم گرفته است «پس از سال ۲۰۲۴» از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود.

یوری بوریسوف که در اواسط ماه جاری به عنوان رئیس سازمان فضایی روسیه، «روسکوسموس»، منصوب شده است گفت: «ما به تمام تعهدات خود در قبال شرکایمان عمل خواهیم کرد، اما تصمیم برای ترک این ایستگاه پس از سال ۲۰۲۴ گرفته شده است.»

رئیس آژانس فضایی روسیه افزود این کشور قصد دارد تا آن زمان «یک ایستگاه روسی» در مدار زمین احداث کند و آن را «اولویت» اصلی برنامه فضایی این کشور خواند.

سازمان فضایی آمریکا در واکنش گفته است تا کنون «اعلامی رسمی» از روسیه مبنی بر خروج از ایستگاه فضایی بین المللی دریافت نکرده است.  

روسیه و ایالات متحده از سال ۱۹۹۸ در کنار یکدیگر در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول همکاری بوده‌اند، با این حال در ماه‌های اخیر و در پی مداخله نظامی مسکو در اوکراین و وضع چندین دور تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه توسط غرب، تنش‌ها بین کرملین و غرب بالا گرفته است.

اکتشافات فضایی یکی از معدود حوزه‌هایی بود که در آن همکاری میان روسیه و ایالات متحده علیرغم وجود تنش‌ها بر سر اوکراین وجود داشت. آقای بوریسوف گفت صنعت فضایی اکنون در «وضعیت دشواری» قرار دارد.

پرتاب نخستین ماهواره به مدار در سال ۱۹۵۸ و فرستادن اولین انسان به فضا در سال ۱۹۶۱ از جمله دستاوردهای کلیدی برنامه فضایی شوروی به شمار می رود. با این حال کارشناسان می‌گویند آژانس فضایی روسیه سایه‌ای کمرنگ از آن دوران را حفظ کرده و در سال‌های اخیر متحمل مجموعه‌ای از شکست‌ها از جمله رسوایی‌های مالی و از دست دادن تعدادی از ماهواره‌ها و فضاپیماها شده است.

تنش‌ها زمانی میان سازمان‌های فضایی روسیه و آمریکا اوج گرفت که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد تحریم‌ها علیه مسکو به خاطر جنگ بر ضد اوکراین، برنامه فضایی این کشور را هم شامل می‌شود. در واکنش رئیس سازمان فضایی روسیه ضمن تهدیدی تلویحی گفته بود روسیه می‌تواند همکاری با آمریکا را در ایستگاه فضایی بین‌المللی متوقف کند؛ امری که «سقوط آن به داخل خاک آمریکا یا اروپا را در پی خواهد داشت».

پیشتر دیمیتری روگوزین، رئیس سابق آژانس فضایی روسیه، در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفته بود تصمیم به ترک ایستگاه فضایی بین‌المللی «قبلا گرفته شده است». وی در اوایل ماه آوریل با انتقاد از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه تهدید کرده بود که «روس‌کوسموس» همکاری خود با ناسا و آژانس فضایی اروپا را نیز متوقف خواهد کرد.

کتی لودرز، مدیر بخش ماموریت فضایی ناسا، گفته بود ناسا در حال بررسی راه‌هایی برای نگه‌داشتن ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار بدون کمک روسیه است.

بر اساس گزارش‌ها ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به ماموریت خود در ایستگاه فضایی ادامه دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها