کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

منتظر مرحله دوم افزایش دامنه نوسان باشیم


کد خبر : ۹۸۳۵۲سه شنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷:۱۹۳۲۹۵ بازدید

به نظر می‌رسد افزایش دامنه نوسان که سازمان بورس وعده‌های زیادی درمورد آن داده بود به همان یک درصدی که اعمال شد ختم نخواهد شد و ...
منتظر مرحله دوم افزایش دامنه نوسان باشیممنتظر مرحله دوم افزایش دامنه نوسان باشیم

به نظر می‌رسد افزایش دامنه نوسان که سازمان بورس وعده‌های زیادی درمورد آن داده بود به همان یک درصدی که اعمال شد ختم نخواهد شد و بورسی‌ها باید همچنان منتظر ادامه این اتفاق باشند.

به گزارش ایران جیب از ایسنا، دامنه مجاز نوسان قیمت یکی از مهم‌ترین قوانینی است که در بازارهای مالی به‌ عنوان عامل کنترلی در برابر نوسان‌های قیمت سهام و به ‌منظور کاهش نوسان بازار در اثر تصمیمات هیجانی استفاده می‌شود. دامنه مجاز نوسان، حدود قیمتی سقف و کفی است که هر سهم در هر روز کاری می‌تواند داشته باشد و قیمت تنها می‌تواند در این محدوده حرکت کند. در واقع این دامنه محدوده مجاز برای نوسان قیمت سهم است.

البته طیف طرفداران و منتقدان دامنه نوسان بسیار گسترده است، زیرا اینکه میزان دامنه نوسان چقدر باشد و اینکه اصلا باید در بازار سرمایه دامنه نوسان وجود داشته باشد یا خیر همواره محل بحث کارشناسان بوده است و بسیاری از صاحب نظران بازار سرمایه نیز بر این باورند که برای بهبود روند معاملات بورس باید به سمت افزایش دامنه نوسان و در نهایت حذف کامل آن حرکت کرد، زیرا روندهای هیجانی مثبت و منفی با وجود دامنه نوسان، باعث انحراف بیشتر معاملات بورس می‌شود.

بررسی تاریخچه دامنه نوسان در بازار سرمایه کشور نشان میدهد سال ۱۳۸۷ معاملات بسیار کم رونق، دامنه نوسان دو درصدی و رکود دوره دولت نهم باعث شده بود بسیاری از نمادها روزهای متمادی بدون معامله باشند. در همان سال  دامنه نوسان به سه درصد افزایش پیدا کرد. به مرور در سال های بعد ابتدا به چهار درصد، در سال ۱۳۹۴ به پنج درصد رسید و از آن زمان دامنه نوسان به غیر از چند مقطع در دو سال گذشته، ثابت بوده است.
 

روزهای پر فراز و نشیب دامنه نوسان

درواقع دامنه نوسان در بازار سرمایه ایران طی دو سال گذشته و همراه با روزهای پرصعود و پرنزول بازار، روزهای پرنوسانی را از سر گذارنده است. به طوری که از ۲۵ بهمن‌ سال ۱۳۹۹ از مثبت و منفی پنج به مثبت شش و منفی دو تغییر کرد؛ تصمیمی که توسط شورای عالی بورس و با هدف تعادل‌بخشی به این بازار گرفته شد. البته عمر این تصمیم حدود سه ماه بود و دامنه نوسان از ابتدای اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به مثبت شش و منفی سه افزایش یافت و در نهایت از  ۲۵ اردیبهشت همان سال، دوباره دامنه نوسان قیمت همه شرکت های حاضر در بورس و فرابورس، متقارن و در محدوده مثبت و منفی پنج درصدی داد و ستد شد.
 

تحقق وعده افزایش دامنه نوسان

با روی کار امدن دولت جدید و پس از آنکه مجید عشقی عنوان دار ریاست سازمان بورس شد، اعلام کرد باز کردن دامنه نوسان در دستور کار این سازمان قرار دارد. وی همچنین در اخرین نشست خبری خود در سال گذشته نیز دوباره از اصلاح تدریجی دامنه نوسان از اوایل سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تغییر دامنه نوسان در برنامه سازمان بورس است، اما این موضوع نیازمند روشن شدن برخی ابهامات از جمله بودجه و ریسک‌های سیاسی است. پیش از این اعلام کرده بودم که اصلاح دامنه ابتدا از شرکت‌های بزرگ آغاز می‌شود و اکنون برنامه این است که از یک تاریخی به بعد اصلاح به صورت تدریجی و با یک درصد آغاز خواهد شد. این روند در مقاطع سه ماهه و با توجه به بازخورد بازار بازبینی خواهد شد.

در نهایت وعده عشقی به تحقق پیوسته و دامنه نوسان روزانه قیمت در بازار اول (تابلو اصلی و فرعی) بورس تهران از روز ۲۹ فروردین ماه، مثبت و منفی ۶ شد.
 

احتمال افزایش دامنه نوسان تا ۱۰ درصد

در این راستا و درحالی که حدود سه ماه از تغییر دامنه نوسان میگذرد، عشقی در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده است که درمورد دامنه نوسان طبق برنامه ای که از قبل اعلام شده بود عمل می شود. وی تاکید کرده بود که افزایش دامنه نوسان به تدریج صورت خواهد گرفت و مرحله دوم آن به زودی اعلام می شود.

بر این اساس پیش بینی می شود اگر این اتفاق رخ دهد میزان آن مانند مرحله نخست یک درصد خواهد بود و دامنه نوسان از ۶ به هفت تغییر خواهد کرد. این روند نیز ادامه خواهد داشت تا طبق وعده مسئولان بورسی دامنه نوسان به ۱۰ درصد برسد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها