کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اینترنت کشور روی موج نگرانی


کد خبر : ۹۸۳۴۱سه شنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴:۰۹۲۶۰۴ بازدید

اختلال گسترده اینترنت خانگی در تهران، البرز و برخی دیگر از استان‌های کشور نگرانی گسترده کاربران ایرانی را به دنبال داشت؛ کاربرانی که این روزها ...
اینترنت کشور روی موج نگرانیاینترنت کشور روی موج نگرانی

شرق: اختلال گسترده اینترنت خانگی در تهران، البرز و برخی دیگر از استان‌های کشور نگرانی گسترده کاربران ایرانی را به دنبال داشت؛ کاربرانی که این روزها نگران پروژه‌های محدودسازی اینترنت در ایران موسوم به طرح صیانت هستند. ماجرا از آنجا نگران‌کننده‌تر شد که چندی پیش وزارت ارتباطات به بهانه درخواست خانواده‌ها! جست‌وجو در مرورگر گوگل را برای تمام کاربران بزرگسال ایرانی محدود کرد و قفل کودک زد!

پس از این اتفاق عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، سفری پرحاشیه به روسیه داشت؛ سفری که گفته می‌شد با هدف همکاری‌های دو کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شده و درست بعد از آن خبر رسید که مرورگر روسی یاندکس در ایران رفع فیلتر شده است. مجموع این اخبار در کنار اختلال گسترده اینترنت خانگی، کاربران ایرانی را نگران کرد. برخی کاربران ایران از کندشدن اینترنت همراه هم خبر می‌دهند، با این حال مخابرات ماجرا را به اختلال در شبکه برق مرتبط دانسته است.

محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات ایران، در این زمینه به «شرق» می‌گوید اختلال پیش‌آمده به دلیل مشکلات پشتیبانی در مرکز LCT رخ داده و آنچه وزارت ارتباطات به مخابرات اعلام کرده، اختلال در سیستم‌های مخابراتی UPS و پاورها بوده است.

او تأکید می‌کند که مخابرات علت ایجاد این اختلال را نمی‌داند و وزارتخانه باید پاسخ‌گو باشد. در‌عین‌حال وزارت ارتباطات که در دوران وزارت عیسی زارع‌پور درهای خود را به روی خبرنگاران بسته است، پاسخ‌گویی شفافی به رسانه‌ها ندارد و برخی رسانه‌ها به نقل از یک مقام آگاه در این وزارتخانه نوشته‌اند اختلال به دلیل مشکلی است که در یکی از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات رخ داده است. این مقام آگاه توضیح داده است که تجهیزات شبکه به صورتی ساخته شده‌اند که ۲۴ساعته روشن باشند و شدیدا به تغییر ولتاژ برق حساس هستند. قطع برق باعث می‌شود تجهیزات شبکه در معرض آسیب قرار بگیرند. به این معنا که امکان دارد پس از برقراری جریان برق، برخی تجهیزات از کار افتاده باشند و همین مسئله زمان رفع مشکل را بیشتر می‌کند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هم به نقل از روابط‌عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: «صبح امروز بر اثر فرسودگی خطوط و تجهیزات انتقال برق، در شبکه اینترنتی برخی از مناطق تهران اختلال ایجاد شده بود که با پیگیری و همکاری کارشناسان این شرکت و هماهنگی شرکت توانیر مشکل برطرف و در‌ حال ‌حاضر همه ارتباطات به حالت پایدار درآمده است». بنا بر این گزارش، این اختلال به علت قطعی برق در ساختمان LCT زیرساخت به وجود آمده است.

از ساعت 8:15 الی 8:50 روز گذشته اینترنت کشور با اختلال مواجه شد؛ موضوعی که عده‌ای از کاربران را به دردسر انداخت و شبکه پرداخت کشور را نیز با مشکل مواجه کرد. در این ساعات و پس از آن بسیاری از مشترکان با اختلال سرویس‌های اینترنت خود رو‌به‌رو بوده‌اند. کاربران برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت نظیر مخابرات در نقاط مختلفی با قطعی روبه‌رو بودند و برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت نیز در برخی نقاط با اختلال در ارائه سرویس روبه‌رو بودند. به نظر می‌رسد این اختلال موقتی اینترنت در پی قطعی برق شرکت زیرساخت روی داده که البته هم‌اکنون رفع شده است. دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت نیز به‌طور پراکنده دچار مشکل در ارائه سرویس بودند.

گفتنی است توزیع اینترنت ورودی کشور در این مرکز صورت می‌گیرد و اختلال در اینترنت بسیاری از شرکت‌ها به همین خاطر است.

تسنیم هم نوشته است اختلال اینترنت ثابت در برخی از مناطق تهران بر اثر فرسودگی خطوط و تجهیزات انتقال نیرو بوده است که با استفاده از مسیرهای جایگزین در خطوط انتقال نیرو این مشکل مرتفع و ارائه سرویس در سطح شبکه به حالت عادی برگشت. ‌این قبیل مشکلات در ساختمان‌های زیرساخت برای چندمین بار در سال 1401 رخ داده و تمام شبکه کشور‌ را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ چرا‌که عموم تجهیزات اصلی اکثر دیتاسنترها و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در این مکان قرار دارند. ‌اسفند سال گذشته ساختمان LCT در خیابان شیخ‌بهایی تهران که مرکز توزیع اینترنت میان شرکت‌های مختلف است، دچار حریق و این موضوع باعث اختلال سراسری در اینترنت کشور شد. با وجود مهار آتش‌سوزی، این اختلال اینترنت چند ساعتی در روز جمعه ادامه داشت و مردم را به دردسر انداخت.‌

شرکت مخابرات ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد قطعی و اختلال گسترده در تهران و مناطق مختلف ارتباطی به این شرکت ندارد. ‌اختلال در شبکه برق مخابرات در حالی رخ داده که روز گذشته تهران به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شد. فعالان محیط زیست می‌گویند مازوت‌سوزی در کارخانه‌ها و صنایع علت آلودگی شدید هواست و وزارت نیرو برای جلوگیری از قطع برق خانگی اقدام به جیره‌بندی برق صنایع کرده و آنها ناچار به استفاده از سوخت جایگزین یا مازوت هستند.

اپراتورهای تلفن همراه هم می‌گویند زیرساخت‌های اینترنت کشور فرسوده شده‌اند و در ‌حالی ‌که تقاضا برای استفاده از اینترنت سال به سال رشد داشته، زیرساخت‌های اینترنت کشور نه‌تنها رشد نداشته، بلکه فرسوده شده‌اند و همین مسئله باعث کند‌شدن سرعت اینترنت مشترکان شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها