کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سفره‌های مردم خالی از برنج ایرانی


کد خبر : ۹۷۱۴۲چهارشنبه، ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳:۳۷۲۷۶۶ بازدید

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی می‌گوید: حذف ارز 4200 تومان نباید به این سرعت انجام می‌شد و باید نظارت بر تخصیص ارز را انجام ...
 سفره‌های مردم خالی از برنج ایرانی سفره‌های مردم خالی از برنج ایرانی

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی می‌گوید: حذف ارز 4200 تومان نباید به این سرعت انجام می‌شد و باید نظارت بر تخصیص ارز را انجام می‌دادیم تا کالای اساسی ارزان‌تر به دست مردم برسد.

سرعت و شدت گرانی کالاهای اساسی هر روز سفره خانوارها را کوچک‌تر از دیروز می‌کند. حالا بیشتر خانوارها به فکر حذف برخی از اجناس و جایگزین کردن کالاهایی با قیمتی پایین‌تر هستند، این درحالی است که نمی‌دانند تا چند ماه آینده از پس تامین هزینه همان کالاهای جایگزین هم بر می‌آیند یا خیر؟ در میان خبر گرانی‌ها، اما خبر افزایش قیمت برنج این کالای حذف نشدنی از سفره ایرانی‌ها بیشترین نظر را به خود جلب می‌کند. بر اساس گزارش‌ها قیمت برنج ۱و نیم کیلویی هاشمی دودی گیلان کشت در کمتر از سه ماه از دوم فروردین تا پایان خرداد ۲ برابر شده است. با این وضعیت حالا می‌توان گفت که برنج هم برای بسیاری از خانوارها جزو کالا لاکچری محسوب می‌شود و تامین آن دغدغه تازه آنها شده است.


نگاهی به قیمت برنج در روزهای اخیر

بر اساس گزارشی از صفحه اقتصاد، بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو برنج خوشبخت شیرودی ۸۵ هزار تومان، برنج علی کاظمی گیلان درجه یک ۱۳۵ هزار تومان، طارم محلی کشت دوم فریدونکنار ۱۵۰ هزار تومان، طارم محلی فریدونکنار اعلا ۱۳۰ هزار تومان، دم سیاه صدری درجه یک گیلان ۱۶۰ هزار تومان، هاشمی دودی سنتی گیلان ۱۴۵ هزار تومان، سرلاشه هاشمی دودی سنتی ۵۵ هزارتومان، شیرودی دودی سنتی ۱۱۰ هزار تومان، دم سیاه صدری دودی سنتی گیلان ۱۸۰ هزار تومان و هاشمی گیلان ۱۰۰ هزار تومان است. انواع برنج خارجی اعم از تایلندی، پاکستانی و هندی نیز با قیمت‌های هر کیلو ۲۰ تا ۴۰ هزارتومان عرضه می‌شود. گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.


برنج کالای حذف نشدنی از سفره خانوارهای ایرانی است

بررسی بازار کالاهای اساسی نشان می‌‌دهد که با حذف ارز ترجیحی و هدفمندسازی یارانه‌ها از اردیبهشت قیمت بیشتر کالا‌های اساسی بالا رفته است. در این میان ترس از گرانی بیشتر تقاضا را افزایش داده و این درحالی است که فروشندگان تمایلی به فروش اجناس خود ندارند. وضعیت گرانی، افزایش تقاضا و عدم تمایل به فروش زمانی تبدیل به یک بحران می‌شود که پای یک کالای ضروری همانند برنج وسط باشد. برنج به عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای اساسی در کشورما به حساب می‌آید و اصلی‌ترین مواد غذایی در سبد خرید دهک‌های متوسط و پایین جامعه است.

بنابراین هر نوع تغییر در قیمت و وضعیت بازار این کالا تبعات مستقیمی برای سفره خانوارها به همراه خواهد داشت.

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر افزایش قیمت برنج را یک وضعیت نامطلوب دانست و در این راستا به «ابتکار» گفت: افزایش قیمت کالای اساسی برای مردمانی که نه تولیدکننده هستند و نه توزیع‌کننده یک مسئله نامطلوب خواهد بود چراکه درآمد ما محدود بوده و افزایش قیمت‌ها قدرت خرید ما را ضعیف‌تر می‌کند. اما تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان با افزایش قیمت، سود بیشتری نصیب‌شان می‌شود. هنگامی که برنج، گوشت، مرغ و... افزایش قیمت را تجربه می‌کنند از سوی دیگر قیمت خودرو بالا می‌رود و آن طرف ماجرا مالکان نرخ اجاره خانه‌شان را افزایش می‌دهند یک دور باطل گرانی ایجاد می‌شود. باید از طریق افزایش تولید و بهره‌وری مارپیچ گرانی‌ها شکسته شود. ما در سال تولید، به تولید کمک نکردیم و به‌ جای آن حذف ارز 4200 تومان را انجام دادیم.


برای حذف ارز 4200 تومانی عجله کردیم

وی ادامه داد: حذف ارز 4200 تومان نباید به این سرعت انجام می‌شد و باید نظارت بر تخصیص ارز را انجام می‌دادیم تا کالای اساسی ارزان‌تر به دست مردم برسد. قبل از حذف ارز 4200 تومان برنج در مسیر گرانی قرار داشت اما حذف ارز ترجیحی سرعت گران‌ شدن برنج را بیشتر کرد. اکنون حذف ارز 4200 تومان این بهانه را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است که نهاده را با ارز 24 هزار تومان تامین می‌کنیم پس باید کالا را گران‌تر به فروش برسانیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اینکه سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی یک سیاست غلط بوده شکی نیست اما نباید یک غلط را با غلط جواب می‌دادیم. دولت باید در تخصیص ارز 4200 تومان نظارت را بیشتر می‌کرد تا کالاهای اساسی به این شدت شاهد گرانی نباشند.

وی افزود: در میان گرانی تنها کسانی متضرر می‌‌شوند که نمی‌توانند افزایش قیمت‌ها را به افراد دیگر تحمیل کنند.

بغزیان در پاسخ به این پرسش که گرانی کالاهای اساسی تا کجا ادامه خواهد داشت گفت: من معتقدم افزایش قیمت کالاهای اساسی همچنان ادامه خواهد داشت و جامعه نیز به این وضعیت عادت خواهد کرد. گرانی‌ها تا زمانی که دولت اقدام جدی برای مهار قیمت‌ها نداشته باشد ادامه دارد. تا زمانیکه دولت کالابرگ الکترونیکی را استارت نزند و دست محتکران و انحصاگرایان را نبندد وضعیت تغییری نمی‌کند و دائما شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها