کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سبقت روسیه از عربستان در صادرات به چین


کد خبر : ۹۷۰۷۴دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۴:۲۰۲۰۳۲ بازدید

واردات نفت خام چین از روسیه با ثبت رکوردی بی‌سابقه در ماه مه گذشته موجب شد تا عربستان سعودی جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین ...
سبقت روسیه از عربستان در صادرات به چینسبقت روسیه از عربستان در صادرات به چین

واردات نفت خام چین از روسیه با ثبت رکوردی بی‌سابقه در ماه مه گذشته موجب شد تا عربستان سعودی جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین از دست بدهد.

همزمان با ارائه تخفیف‌های قیمتی روسیه در بازار نفت با هدف غلبه بر تحریم‌های وضع شده اروپا و آمریکا پس از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین، واردات نفت چین از روسیه طی ماه مه گذشته به ۸.۴۲ میلیون تُن رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است.  

این در حالی است که عربستان سعودی با وجود رشد ۸.۷ درصدی صادرات به چین، تامین کننده ۷.۸۲ میلیون تُن از نفت وارداتی چین در ماه مه بوده است. 

گزارش گمرک چین همچنین حاکی است که چین نفت روسیه را جایگزین نفت وارداتی از آمریکا، برزیل، عمان و آنگولا کرده؛ به طوری که صادرات نفت این کشورها به چین طی ماه گذشته میلادی به ترتیب ۵۲، ۱۹، ۴ و ۳.۶ درصد کاهش یافته است.

سبقت روسیه از عربستان در صادرات به چین

البته از نظر نرخ رشد، مالزی و امارات عربی متحده با ۱۱۲ و ۶۸.۷ درصد، شاهد بیشترین درصد افزایش صادرات نفت به چین در فاصله ماه مه ۲۰۰۲۱ تا مه ۲۰۲۲ بوده‌اند.

مطابق داده‌های منتشر شده از سوی گمرک چین، این کشور در ماه گذشته میلادی ۲۶۰ هزار تُن نفت نیز از ایران وارد کرده که نسبت به ماه آوریل تغییری نکرده است. همچنین مجموع واردات نفت ایران از سوی چین طی سال جاری میلادی به ۵۲۰ هزار تن رسیده است.

البته از این نظر، عربستان سعودی با مجموع صادرات ۳۸.۲۲ میلیون تن نفت به چین در ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۲ همچنان بزرگ‌ترین تامین کننده نفت این کشور است. روسیه با ۳۴.۰۲۵ و عراق با ۲۳.۵۴ میلیون تن صادرات نفت به چین در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. 

البته بر پایه این گزارش، واردات گاز طبیعی مایع روسیه (LNG) به چین نیز در ماه مه به حدود ۴۰۰ هزار تن رسیده است که ۵۶ درصد بیشتر از ماه مشابه سال ۲۰۲۱ است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها