کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش 35 درصدی خروج پول از بورس


کد خبر : ۹۷۰۲۷دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷:۱۲۷۶۸ بازدید

در پایان معاملات دیروز یکشنبه، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 73 درصد کاهش یافت و خروج پول از بازار سرمایه نیز با افت مواجه شد.
کاهش 35 درصدی خروج پول از بورسکاهش 35 درصدی خروج پول از بورس

بازار سرمایه در حالی امروز نیز با افت مواجه شد که تقابل سهام شاخص ساز و سهم کوچک بزرگترین اتفاق امروز بود.

افت بی رمق شاخص کل و رشد کم شاخص کل هم‌وزن در جریان معاملات روز یکشنبه نشان می‌دهد، سهامداران هنوز از ریزش بازار سهام ترس دارند و شرکت‌های حقوقی نیز در این وضعیت حمایتی از بازار سرمایه نمی‌کنند.

خروج پول از صندوق‌ها با درآمد ثابت و ورود پول به بازار سهام، می‌تواند مهمترین اتفاق این روزهای بورس باشد. با توجه به انتظارات تورمی موجود در بورس به نظر می‌رسد، سهامداران به آهستگی به دنبال ورود به بازار سرمایه و خرید سهام ارزنده این بازار هستند.

امروز هم مانند دو روز گذشته، گروه‌های بزرگ بازار مانند بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، فلزات اساسی، بیشترین خروج پول را داشتند و خروج سنگین پول حقیقی‌ها و کاهش تقاضای بازار موجب افت قیمت نمادها و گروه‌های بزرگ در بورس شده است.
 

* کاهش فشار روانی تحریم پتروشیمی‌ها

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: طی معاملات روزهای گذشته فشار فروش در نمادهای پتروشیمی عامل افت شاخص بازار سرمایه بودند و با توجه به اینکه تحریم های جدید شرکت‌های پتروشیمی تاثیری بر عملکرد این شرکت ها ندارد، این فشار به شدت کاهش یافته و شاخص کل هموزن نیز امروز مثبت شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر روند تغییرات قیمتی در بازارهای دارائی موازی امروز هم با افت همراه بوده و بسیاری از سهم‌‌های موسوم به سهام دلاری امروز با کاهش قیمت همراه شدند. بنابراین به نظر می‌رسد، فشار روانی ناشی از تحریم شرکت‌های پتروشیمی تخلیه شده و بازار در روزهای آینده متعادل خواهد شد.
 

* تقابل سهم‌های شاخص ساز و کوچک

در جریان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس با افت هزار و 775 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 545 هزار و 962 واحد رسید و بازدهی منفی 11 صدم درصد را ثبت کرد.

شاخص کل هموزن بورس نیز با رشد 178 واحدی در سطح 425 هزار و 360 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت چهار صدم درصد بوده است. شاخص کل فرابورس نیز 146 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 963 واحد قرار گرفت تا بار دیگر به کانال 20 هزار واحدی سقوط کند.
 

* کاهش خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 459 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته کاهش 35 درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش 35 درصدی خروج پول از بورس

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت)، نوری (شرکت پتروشیمی نوری) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت و نمادهای سمگا (گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی)، دی (بانک دی) و خزامیا (زامیاد) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.
 

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

در پایان معاملات امروز، ارزش معاملات کل بازار سهام نسبت به روز گذشته 11 درصد افت کرد و به رقم هفت هزار و 210 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 193 میلیارد تومان بود که 16 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 132 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس حدود 57 درصد بوده است.
 

* افزایش مازاد تقاضا در بازار سهام

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، 230 نماد با رشد قیمت و 398 سهم نیز با افت قیمت روبرو شدند. 34 سهم در صف خرید و 15 نماد نیز در صف فروش باقی ماندند.

در پایان معاملات روز یکشنبه، ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 73 درصد کاهش یافت و 68 میلیارد تومان شد. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 207 درصد رشد کرد و در رقم 203 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای دی (بانک دی)، خچرخش (شرکت چرخشگر) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات امروز نیز به نمادهای آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک)، وآذر (سرمایه‌ گذاری ‌توسعه ‌آذربایجان‌)، مداران (داده ‌پردازی ‌ایران‌)، کی بی سی ( شرکت کی بی سی) و شتوکا (توکا رنگ فولاد سپاهان) تعلق داشت./ فارس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها