کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دومین نفتکش ساخت ایران برای ونزوئلا آماده تحویل شد


کد خبر : ۹۶۸۹۳پنجشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰:۵۲۴۶۹۲ بازدید

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند شرکت کشتی‌سازی ایران صدرا، نفتکشی را برای ونزوئلا ساخته که قرار است ماه آینده با فرآورده‌های نفتی راهی این کشور ...
دومین نفتکش ساخت ایران برای ونزوئلا آماده تحویل شددومین نفتکش ساخت ایران برای ونزوئلا آماده تحویل شد

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند شرکت کشتی‌سازی ایران صدرا، نفتکشی را برای ونزوئلا ساخته که قرار است ماه آینده با فرآورده‌های نفتی راهی این کشور شود. نیکولاس مادورو به هنگام بازدید از ایران این نفتکش را افتتاح کرد.

سه منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند کشتی جدید ساخت کشتی‌سازی صدرا در ایران جدیدترین نمونه از همکاری رو به رشد در حوزه انرژی میان دو کشوری است که تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند.

ایران و ونزوئلا به طور فزاینده نفت خام را با رقیق‌کننده‌ها و سوخت مورد نیاز این کشور آمریکای جنوبی تبادل می‌کنند، زیرا ونزوئلا از وضعیت شبکه پالایشی مناسبی برخوردار نیست.

این قراردادها به نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا کمک کرده تا به اقتصاد ورشکسته این کشور پس از سال‌ها رکود و تورم، تا اندازه‌ای رونق دهد.

نفتکش "افراماکس یوراکو" دومین کشتی ساخته شده توسط کارخانه کشتی‌سازی "شرکت صنعتی دریایی ایران" (صدرا) برای ونزوئلا است. گفته می‌شود دو فروند دیگر نیز در مرحله سفارش‌دهی هستند.

مادورو که هفته گذشته در سفر خود به کشورهای خاورمیانه و آسیا، از تهران بازدید کرد، در مراسم راه‌اندازی یوراکو حضور یافت.

علی زارعی، مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران نیز دو روز پیش به خبرگزاری ایرنا گفت که نفتکش غول‌پیکر "افراماکس ۲" دومین نفتکش ساخت ایران است که به ونزوئلا تحویل داده می‌شود.

به گفته زارعی، "مجموعه صنعتی دریایی ایران" (با اختصار: صدرا) اولین شرکت ایرانی در زمینه ساخت سازه‌های دریایی و شناور‌های مختلف هست که حدود نیم قرن سابقه دارد و زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است. این شرکت در شمال ایران و در بندر امین‌آباد دارای کارخانه کشتی‌سازی و در جنوب کشور استان بوشهر، جزیره صنعتی صدرا، کارخانجات ساخت کشتی دارد. او می‌گوید، اغلب سازه‌های دریایی میادین گازی و نفتی کشور آنجا ساخته شده‌اند.

به گفته منابع رویترز، پس از تکمیل آزمایش‌های قابلیت دریایی نفتکش ۶۰ میلیون یورویی یوراکو، بازوی دریایی "شرکت نفت دولتی ونزوئلا" (PDVSA) قصد دارد خدمه‌ای را به بندر بوشهر بفرستد تا فرماندهی کشتی را بر عهده بگیرد.

یک منبع دیگر گفت که مدیران شرکت نفت دولتی ونزوئلا همچنین در حال آماده‌سازی قرارداد اجاره برای محموله‌ای از فرآورده‌های نفتی ایران هستند که قرار است حدود ۳۵ روز دیگر ارسال شود.

رویترز می‌گوید، شرکت دولتی نفت ونزوئلا و شرکت صدرا به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ ندادند.

داده‌های نظارتی پلاتفرم تحلیلی و مالی Refinitiv Eikon نشان می‌دهد، فرستنده نفتکشی که به‌طور موقت پرچم ایران را برافراشته، در این هفته در نزدیکی بوشهر در خلیج فارس لنگر انداخته است.

شرکت صدرا در سال ۲۰۱۴ نفتکش دیگری برای ونزوئلا ساخت که در ابتدا "سوروکایما" نام داشت. اما در پی تحریم‌های آمریکا علیه ایران از دریافت بیمه و طبقه‌بندی آن جلوگیری شد و سه سال به طول انجامید تا بتواند به صورت تجاری حرکت کند.

بر اساس داده‌های Refinitiv، پس از شکایتی که منجر به توقیف اولین نفتکش غول‌پیکر ساخت ایران برای ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ شد و چندین بار نام و مالک آن کشتی را تغییر داد، اکنون "کولون" نامیده می‌شود و در آب‌های ونزوئلا شناور است.

مقامات ایران و ونزوئلا هفته گذشته پس از اعلام برنامه همکاری ۲۰ ساله در زمینه‌های نفت، پالایش، پتروشیمی، دفاعی، کشاورزی، گردشگری و فرهنگ اعلام کردند که شرکت صدرا قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ دو نفتکش دیگر برای ونزوئلا بسازد.

ونزوئلا در زمان ریاست‌جمهوری هوگو چاوز، بیش از ۴۰ نفتکش از کارخانه‌های کشتی‌سازی از چین گرفته تا آرژانتین سفارش داد تا ناوگان فرسوده شرکت دولتی نفت ونزوئلا را بازسازی کند. اما تعداد قلیلی از آنها تحویل داده شدند و برخی از آنها به دلیل عدم پرداخت صورت‌حساب‌ها تحویل داده نشدند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها