کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آغاز کاهش قیمت سیمان از یکشنبه هفته آینده


کد خبر : ۹۶۸۷۱پنجشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳:۲۷۱۳۹۱۵ بازدید

معاون وزیر صمت: قطعاً در ماه های آینده شاهد افزایش قیمت سیمان و فولاد نخواهیم بود ...
آغاز کاهش قیمت سیمان از یکشنبه هفته آیندهآغاز کاهش قیمت سیمان از یکشنبه هفته آینده

آنگونه که فعالان صنف سیمان پیش‌بینی کرده‌اند قیمت سیمان از هفته آینده کاهشی می‌شود و دیگر دلالان و واسطه‌ها نمی‌توانند با خرید احتکاری سیمان از بازار و بورس، بازار این بخش را به هم بریزند؛ ازچند روز پیش که بحث قطع و سهمیه‌بندی برق واحدهای سیمانی مطرح شد، برخی‌ها اظهار کردند که قیمت سیمان در دولت سیزدهم مانند دولت دوازدهم به پاکتی 100 هزار تومان می‌رسد و این امر دوباره بر قیمت سایر کالاها اثر می‌گذارد. اما طی روزهای اخیر، فعالان این صنف تأکید کردند، اتفاقی که در سال گذشته و در دولت دوازدهم رخ داد در این دولت تکرار نمی‌شود، چرا که تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

روز گذشته نیز عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به «ایران» گفت: «بزودی وضعیت بازار سیمان ساماندهی و قیمت‌ها منطقی می‌شود، از این‌رو از خریداران سیمان می‌خواهیم که رفتار منطقی داشته باشند و اجازه ندهند برخی شایعات باعث نگرانی آنها شود.» او ادامه داد: «قطعاً از یکشنبه آینده یعنی کمتر از سه روز آینده قیمت سیمان در بازار کاهشی خواهد شد. تولید سیمان اکنون هیچ مشکلی ندارد و بیش از نیاز مصرف، سیمان در بازار وجود دارد؛ البته برخی‌ها می‌خواهند این بازار را ملتهب کنند اما قطعاً با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که صورت گرفته، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»


عرضه بیش از اندازه سیمان

شیخان خاطرنشان کرد: «با تأمین برق کارخانجات سیمان و عرضه بیش از اندازه سیمان در بورس کالا طی یکشنبه هفته آینده، قیمت این کالا در بازار با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد شد. خبر قطع برق صنایع سیمانی در هفته‌های گذشته، باعث شد تا خریداران با ورود به بورس کالا میزان تقاضا را افزایش دهند و قیمت‌ها را بالا ببرند، همچنین عرضه سیمان به بازار کاهش یافت.»

 او با اشاره به خریدهای دلال‌گونه در بورس افزود: «با ابطال حدود۶۰ معامله سیمانی از سوی بورس کالا در هفته جاری، این عرضه‌های ابطال شده همراه با کف عرضه ۱.۳ میلیون تنی هفتگی در روز یکشنبه آینده (۲۹ خردادماه) عرضه خواهد شد که به‌طور قطع این میزان عرضه که بیش از حد است، به شکسته شدن قیمت‌ها منجر می شود.»

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: «در جلسه اخیر اعضای این انجمن با وزیر نیرو و برخی معاونان، مقرر شد برق مورد نیاز برای معادل تولید 5 میلیون تن سیمان تأمین شود. بدین جهت با مدیریت دیماند اختصاص داده شده از سوی واحد‌های تولیدکننده سیمان و همچنین شرکت‌های برق منطقه‌ای، خللی در تولید سیمان به وجود نخواهد آمد و التهابات موجود در این زمینه فروکش خواهد کرد. بر این اساس صنعت سیمان با ۷۰ درصد دیماند برق خریداری شده نیز می‌تواند تولید خود را مدیریت کند تا شاهد توقف کارخانجات و التهاب بازار نباشیم.»

حدود ۷۵ کارخانه سیمانی در کشور وجود دارد که ظرفیت آنها ۹۰ میلیون تن است، اما به جهت مشکلات متعدد نمی‌توان از ظرفیت موجود به خوبی بهره گرفت. سال گذشته به جهت بی‌برنامگی وزارت نیرو(در دولت دوازدهم) واحدهای سیمانی از قطع برق بشدت متضرر شدند و بر اساس آمار تولید، سال گذشته حدود 63 میلیون تن(62.7) سیمان تولید شد. این در حالی است که سال 99 میزان تولید سیمان 68.3 میلیون تن و سال 98 بیش از 60 میلیون تن بوده است.


جلسه‌ای با نتایج مثبت

چندی پیش در جلسه‌ای که تولیدکنندگان سیمان با وزارت نیرو داشتند قرار بر این شد که مدیریت مصرف برق با اولویت تأمین انرژی برای تولید 5 میلیون تن کلینکر و سیمان در ماه انجام شود. انجمن سیمان نیز موظف شد، با هماهنگی وزارت نیرو و مدیران عامل کارخانه‌های سیمان جهت مدیریت تولید در هر منطقه اقدام کند. از طرفی در جدیدترین بخشنامه ای که ابلاغ شده و تولیدکنندگان سیمان به آن اشاره کردند، دیماند تحویلی به صنایع فولادی و سیمانی از ساعت 24 تا 8 صبح و تا تاریخ ده تیرماه بدون محدودیت شده است.


ثبات در قیمت سیمان

سید مهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت درباره وضعیت سیمان و روند قیمتی که این کالای استراتژیک خواهد داشت به «ایران»، گفت: «بر اساس بخشنامه‌ای که شرکت مدیریت شبکه برق ایران ابلاغ کرده است از بامداد تا 8 صبح محدودیت برق صنایع فولادی و سیمانی اعمال نمی‌شود؛ این امر نیز حاصل هماهنگی بین وزارت نیرو و وزارت صمت است.» او درباره اینکه احتمال دارد قیمت سیمان در بازار افزایشی شود، خاطرنشان کرد: «تمام سعی دولت بر این است که کمبود برق به صنایع کمترین آسیب را بزند از همین رو برنامه‌ریزی شده تا در این دوره بخشی از کارخانه‌ها به سمت اورهال یا اصلاحات در واحد صنعتی خود حرکت کنند، در چنین شرایطی ضمن پایداری انرژی می‌توان برق سایر صنایع را تأمین کرد و محدودیت‌ها و قطعی برق را به حداقل رساند. از همین رو باید تأکید کرد که با تمهیدات اتخاذ شده بازار سیمان دچار به هم‌ریختگی نخواهد شد و قیمت‌ها ثبات خواهد داشت.»


مدیریت پایدار انرژی در فصل تابستان

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت پیش از این نیز با تأکید بر مدیریت پایدار انرژی در فصل تابستان گفت: خوشبختانه در سال‌جاری قطعی برق مانند سال گذشته تأثیری بر کاهش عرضه فولاد و سیمان و به تبع آن گرانی این محصولات نخواهد داشت.

قطعاً دو محصول سیمان و فولاد در طول ماه‌های آینده افزایش قیمت نخواهد داشت، چرا که هر گونه تغییر قیمت در این کالا‌ها مستلزم تحقق شرایط و مؤلفه‌های دیگری بجز قطعی برق خواهد بود. برنامه‌های وزارت صمت به گونه‌ای تنظیم و تدوین شده است که پایداری تولید محصولات مهمی همچون فولاد و سیمان به نحوی باشد که عرضه این کالا در بازار با چالش جدی مواجه نشود و از بی‌برنامگی در قطعی برق خارج شویم.» بر اساس برنامه راهبردی توسعه صنعت سیمان، چشم‌انداز کسب جایگاه سوم جهان با تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن به‌عنوان رتبه اول ظرفیت تولید در منطقه و صادرات جهانی با عرضه ۳۲ میلیون تن سیمان به کشورهای منطقه در سال ۱۴۰۴ و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف‌گذاری شده است.

چندی پیش روزنامه ایران در گزارشی نوشت: در نیمه نخست سال گذشته (در زمان دولت دوازدهم)، قطع برق سبب شد که تحویل کلینکر و سیمان به بازار نزدیک به ۳ میلیون تن کاهش یابد و این امر، قیمت هر پاکت سیمان را از ۲۵ هزار به ۱۰۰ هزار تومان رساند.هر چند که با فعالیت دولت سیزدهم و عرضه سیمان در بورس، قیمت سیمان اصلاح شد اما در دوره‌ای که افزایش یافت، شوک عظیمی به بازار و مصرف‌کنندگان آن وارد شد. آنگونه که منابع مطلع اعلام کردند قطع برق سال گذشته خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی بر دوش واحدهای سیمانی گذاشت که حدود ۷۷ میلیارد تومان از این رقم، هزینه‌های ثابت تولید همچون هزینه‌های پرسنلی، اداری و سایر موارد اینچنینی بوده است.
 

آغاز کاهش قیمت سیمان از یکشنبه هفته آینده



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها