کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس، پناهگاه پول‌های سرگردان؟


کد خبر : ۹۶۶۰۶جمعه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰:۲۹۲۴۸۰ بازدید

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با بررسی وضعیت بازارهای مالی می‌گوید: من تصور می‌کنم در شرایط فعلی سرمایه‌های خرد و کلان بار ...
بورس، پناهگاه پول‌های سرگردان؟بورس، پناهگاه پول‌های سرگردان؟

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با بررسی وضعیت بازارهای مالی می‌گوید: من تصور می‌کنم در شرایط فعلی سرمایه‌های خرد و کلان بار دیگر به سمت بازار سرمایه سوق پیدا خواهند کرد. بازار بورس می‌تواند هر میزان تسرمایه را به خود جذب کند و همانند بازار مسکن به سرمایه‌های میلیاردی و یا مثل بازار خودرو به دارایی چندصد میلیونی نیازی ندارد.

در شرایطی بی ثباتی اقتصاد بسیاری از افراد جامعه برای حفظ دارایی خود در برابر کاهش ارزش پول ملی، به دنبال تبدیل ریال به کالاهای سرمایه‌ای هستند، درنتیجه این افراد در حوزه‌های مختلفی از جمله طلا، سکه، مسکن و ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند. نمونه تلاش افراد برای حفظ ارزش سرمایه‌های‌شان را به خوبی می‌توان در سال‌های اخیر دید.
در چند سال گذشته کاهش ارزش پول ملی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های اقتصاد بوده به همین دلیل افراد برای حفظ ارزش پس‌اندازهای خرد و کلان‌شان به سمت بازارهای مالی رفته و اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

افراد با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف می‌توانند در گام اول ارزش پول یا دارایی خود را حفظ کنند و در گام بعدی از این سرمایه سود به دست بیاورند، البته ممکن است گاهی سرمایه‌ها به سمت بازاری برود که نه تنها سودی به سرمایه‌گذاران نمی‌رساند بلکه تمام دارایی آنها را از بین می‌برد.

بنابراین انتخاب بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری مسئله بسیار مهمی است که هر سرمایه‌گذاری باید به آن توجه داشته باشد، این در حالی است که برخی مواقع بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری مشخص است اما سرمایه‌گذار توانایی مالی لازم برای ورود به آن بازار را ندارد.

بازار مسکن و خودرو از آن دست بازارهایی هستند که اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران توانایی ورود به این بخش‌ها را ندارند. به گفته برخی از کارشناسان بازار بورس گزینه جایگزین بازار خودرو و املاک خواهد بود. ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسنا بر این باور است که با توجه به رشد قیمتی که در همه کالاها وجود داشته، مردم با پس‌اندازهای کوچک نمی‌توانند در ملک یا خودرو سرمایه‌گذاری کنند و گزینه‌های سرمایه‌گذاری به سپرده بانکی و طلا و سهام محدود شده است. بنابراین نقدینگی که در جامعه وجود دارد به سمت بازار سهام می‌آید.


بازار سرمایه می‌تواند پناهگاه دارایی سرمایه‌گذاران باشد

هادی حق‌شناس، اقتصاددان با بررسی روند بازارهای مالی و امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد به «ابتکار» گفت: خودرو و مسکن دو بخش گران بوده و مردم نمی‌توانند وارد این بازارها بشوند این در حالی است که تورم در اقتصاد ایران بالا بوده و هیچ چشم‌انداز مثبتی برای کاهش نرخ تورم به دلیل اصلاح قیمت برخی از کالاهای که در ماه گذشته انجام شد وجود ندارد و از سوی دیگر پرونده مذاکرات هسته‌ای نیز دوباره به یک چالش جدی تبدیل شده است طبیعتا تمام این مسائل باعث شده است که بازارهای اقتصادی شرایط عادی نداشته باشند. من تصور می‌کنم در چنین شرایطی سرمایه‌های خرد و کلان بار دیگر به سمت بازار سرمایه سوق پیدا خواهند کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بازار بورس می‌تواند هر میزان سرمایه را به خود جذب کند و همانند بازار مسکن به سرمایه‌های میلیاردی و یا مثل خودرو به دارایی چندصد میلیونی نیازی ندارد.

وی تاکید کرد: در بازار سرمایه، افراد می‌توانند به راحتی با سرمایه‌های خرد وارد این بخش شوند.

حق‌شناس در پایان با اشاره به ارزش واقعی بازار سرمایه ادامه داد: واقعیت این است که ارزش ذاتی بازار رقمی نیست که ما امروز بر روی تابلوها می‌بینیم. ارزش دارایی و ارزش تولید شرکت‌هایی که اکنون در بازار سرمایه هستند با توجه به تورمی که در اقتصاد وجود دارد بیش از ارزش‌های فعلی است. لذا من گمان می‌کنم بازار سرمایه می‌تواند مقصد پول‌های خرد باشد و بدون شک این بخش پناهگاه پول‌های کوچک خواهد بود.

البته برخی‌ها به دلیل نقدشوندگی سریع احتمالا بازار ارز و طلا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. بنابراین بازار سرمایه، ارز و طلا در کوتاه‌مدت شاید بتوانند بخشی از سرمایه‌های سرگردان را به خود جذب کنند.


اعتماد در بورس از بین رفته است

جایگزین شدن بورس برای سرمایه‌گذاری در حالی مطرح می‌شود که از مردادماه سال 99 با ریزش شاخص بورس اعتماد نسبت به این بازار از بین رفته است و اینکه بازار سرمایه تا چه اندازه بتواند محل جذب سرمایه‌ها شود نیز خود جای سوال دارد.

به طور کلی می‌توان گفت تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد پرتلاطم امروز، یکی از دشوارترین کارها است چراکه انتخاب یک بازار برای سرمایه‌گذاری در زمان رکود، تحریم و نوسانات قیمتی با انتخاب یک بازار در شرایط عادی بسیار متفاوت است و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری باید تمام جوانب را در نظر بگیرند تا کمترین زیان متوجه آنها شود./ ابتکار



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها